Vanliga frågor om ID. software-updateringar
Har du frågor angående ID. uppdateringar, processen och installationen? Hitta svaren här.
Frågor och svar
Du hittar svaren på vanliga frågor om mjukvaruuppdateringar i allmänhet, Over-the-Air-uppdateringar och verkstadsuppdateringar.
FAQ – allmänt
I vissa fall kan det hända att bilen är ”offline” efter over the air-uppdateringen, trots att det i infotainmentsystemet står att den är ”online”. Om det sker, starta om bilen igen med hjälp av startknappen (placerad på höger sida av rattstången). Då ska din ID.-modell återigen vara ”online” igen.
Om ”Display panel” också uppdateras kan inte den inte visa information om den pågående uppdateringen.
Om feature apparna som inte syns är nedladdade från In-Car Shoppen är det bara att ladda ned dessa igen.
Om du uppdaterar från en äldre mjukvara till ID. Software 3.0 eller högre, kontrollera att du har ett aktivt We Connect- eller We Connect Plus-abonnemang. Om du inte har det kan du enkelt aktivera det manuellt i In-Car shoppen. Om du inte har något We Connect- eller We Connect Plus-abonnemang alls kan du skaffa ett i In-Car-shoppen i infotainmentsystemet helt gratis.
Volkswagen rekommenderar att du installerar programuppdateringarna omgående. Detta är det enda sättet att dra nytta av nya och förbättrade funktioner. Senaste tillgängliga ID. mjukvaruversion är alltid en förutsättning för att ta emot framtida uppdateringar.
Om en uppdatering finns tillgänglig i verkstaden kommer du att informeras av din Volkswagen-serviceverkstad
Så fort en trådlös uppdatering planeras för ditt fordon kommer du att informeras via den e-postadress som du registrerade dig med hos We Connect. Om mjukvaruuppdateringen kan installeras i fordonet får du ett meddelande i infotainmentsystemet. Förutsättningen för att kunna ta emot uppdateringen är att ditt fordon är i onlineläge, sändning och mottagning av fordonsdata är aktiverad i fordonets integritetsinställningar och en primär användare med ett aktivt We Connect-kontrakt är inloggad i fordonet.
Med Over-the-Air-uppdateringsfunktionen kan olika typer av uppdateringar utföras på fordonet. Detta kan gälla befintliga appar i bilen, fordonssystem, in-car shop, mjukvaruuppdateringar med mera. För detaljerad information om din tillgängliga uppdatering, ta en titt på relevanta versionsinformationer i infotainmentsystemet.
För att kontrollera vilken mjukvaruversion som för närvarande är installerad i din bil, tryck på "ID. Software” på infotainmentskärmen. Om "ID. Software”-ikonen inte finns där kan du också ta reda på installerad programvaruversion på systeminformationsskärmen. För att göra det, följ helt enkelt den här korta guiden.
Ja, uppdateringarna är kostnadsfria för dig.
Efter en mjukvaruuppdatering ändras versionsnumret som visas med ID. programvaruikonen på infotainmentskärmen för att visa den programvaruversion som är installerad i bilen.
Inte varje mjukvaruuppdatering leder till en ändring av den visade versionen som t.ex. automatiska kartuppdateringar för navigationssystemet, nya appar för in-car-shop, förbättringar av funktioner i operativsystemet.
En ändring av versionsnumret relaterar till beteckningen för mjukvaruuppdateringen som t.ex. uppdatering till programvara 3.2 osv.
Nej, tillverkarens garanti upphör inte att gälla.
Förutom ID. mjukvaruuppdateringar tillhandahåller Volkswagen även uppdateringar för systemapplikationer, så kallade In-car-appar.
När ditt fordon är i onlineläge och en primär användare med ett aktivt We Connect-kontrakt är inloggad i bilen får du via infotainmentsystemet veta så snart en uppdatering är tillgänglig. Detaljerad information om innehållet i uppdateringen finns i Release Notes som kommer att visas för dig med meddelandet i ditt infotainmentsystem innan installationen.
Från och med ID. software 3.0 uppdatering är det möjligt att lägga till ytterligare användare och växla mellan den primära användaren och andra användare. En inloggning i infotainmentsystemet som "primär användare" är nödvändig för att använda de mobila onlinetjänsterna.
Mer om användarhantering
- Slå på "Online-läge" på startskärmen.
- Logga in som primär användare via ikonen "Användare".
- Skanna koden som visas i ditt fordons infotainmentsystem med din smartphone genom att trycka på knappen "Skanna kod" i din Volkswagen-app. Eller så kan du också logga in med den e-postadress som är kopplad till ditt We Connect-konto genom att välja "logga in med e-post" i infotainmentsystemet.
För att kunna dra nytta av ytterligare mobiltjänster online, vänligen utför följande ytterligare steg.
- Navigera till In-Car Shop i ditt infotainmentsystem. Du kan få We Connect och We Connect Plus här.
- Ta del av meddelandena och sekretesspolicyn och godkänn de nya användarvillkoren.
Om du inte har ett giltigt We Connect- eller We Connect Plus-avtal kan du köpa dem gratis från In-Car Shop i ditt infotainmentsystem. Se till att dina personuppgifter är korrekta och fullständiga.
Dina personliga inställningar (t.ex. sparade radiostationer eller stolsinställningar) kan återställas till fabriksinställningarna. Detta kan kräva att du loggar in på We Connect igen som primär användare. Du hittar en detaljerad film om hur du loggar in som huvudanvändare av ditt fordon i avsnittet användarhantering.
FAQ – Over-the-Air uppdateringar
"Over-the-air (OTA)" är programvaruuppdateringar som laddas ner via internetanslutningen i din bil. Detta innebär att du kan dra nytta av förbättringar eller ny funktionalitet.
Din ID. informerar dig via infotainmentsystemet så snart en uppdatering finns tillgänglig för installation och guidar dig genom installationsprocessen.
Som registrerad primär användare av fordonet kan du själv installera en Over-the-Air-uppdatering.
Så snart det finns en uppdatering för din ID. ser du ett popup-meddelande på infotainmentsystemets huvudskärm i din bil.
Meddelandet i infotainmentsystemet är bara en indikation på att en ny Over-the-Air-uppdatering finns. Installationen kan startas via "Goodbye"-skärmvyn efter att fordonet har stängts av och den elektroniska parkeringsbromsen har aktiverats.
Vi erbjuder Over-the-Air-uppdateringar när det är möjligt. Om ett besök på verkstaden är nödvändigt kommer du att informeras av serviceverkstaden.
I princip är Over-the-Air-uppdateringar tillgängliga för alla ID. förare. Allt du behöver är ett aktivt We Connect-avtal och respektive föregående programvaruversion av den uppdatering som du vill installera.
För att ta reda på vilken mjukvaruversion som för närvarande är installerad på ditt ID., öppna "Setup"-valet i infotainmentsystemets huvudmeny. Navigera sedan till "Systeminformation".
Ikonen "ID. mjukvara” finns i fordon med ID. mjukvara 3.1 eller högre – denna In-Car app visar dig den programvaruversion som för närvarande är installerad i din bil.
För att ladda ner uppdateringen krävs en internetanslutning. Nedladdningen kan endast utföras om din ID. är i "online-läge" och sändning och mottagning av fordonsdata är aktiverad. En aktiv internetanslutning visas i infotainmentsystemets huvudskärm med en anslutningssymbol.
Mer information om anslutningsstatus för din ID. finns i bruksanvisningen under Dataöverföring → Sekretess.
Nej, en internetanslutning krävs under installationen.
Over-the-air-uppdateringarna bygger på varandra. För att dra nytta av de senaste funktionerna och förbättringarna, måste du samtliga uppdateringar.
Inte varje Over-the-Air-uppdatering ger synliga förändringar. Ibland hänvisar en Over-the-Air-uppdatering till funktionsuppdateringar och kvalitetsförbättringar i bakgrunden. Mer information om innehållet i uppdateringen finns i release notes.
Over-the-Air mjukvaruuppdateringar publiceras i kampanjer. Kampanjerna är förskjutna och innehåller ett visst antal fordon valda efter hårdvara. Detta innebär att mjukvaruuppdateringen görs tillgänglig vid olika tidpunkter. Din ID. informerar dig så snart uppdateringen är klar för installation.
Fordonet kan inte användas under installationen. Du kan själv bestämma när installationen ska ske via infotainmentsystemet.
Din ID. kan låsas och låsas upp under installation av uppdateringen. Körning och laddning är dock inte möjliga under installationstiden.
Ta bort alla läsmoduler från OBD-gränssnittet innan du börjar installera uppdateringen.
Nej, bilen kan inte laddas under installationen. Avsluta först laddningsprocessen och starta sedan installationen.
Högspänningsbatteriet i din ID. måste vara minst 50 % laddat vid installationens början.
Om installationen kan upprepas får du ett meddelande i infotainmentsystemet. Kontakta annars din Volkswagen-serviceverkstad eller vår service-hotline.
Programuppdateringar publiceras i kampanjer och det kan vara så att en uppdateringskampanj måste stoppas av olika systemrelaterade skäl. Om detta meddelande visas, vänligen bekräfta med "OK" – ditt fordon kommer då att läggas till i en av de nästa kampanjerna för att få uppdateringen.
FAQ – Verkstadsuppdateringar
Kontakta din Volkswagen-serviceverkstad. För några uppdateringar kommer din Volkswagen-serviceverkstad att kontakta dig för att boka tid. Exakt information om proceduren finns tillgänglig separat för respektive uppdatering.
Ja, din Volkswagen ser till att du håller dig rörlig under denna tid. Du kan få mer information om detta från din Volkswagen-återförsäljare/serviceverkstad