En värmepump som sparar på elen

Värmepumpen till ID.-familjen ger en energieffektiv uppvärmning invändigt, vilket sparar på batteriet. Resultatet innebär att räckvidden på din elbil blir 30% längre vid körning. Självklart ingår den som standard i Sverige.

Bild som visar värmepumpen i ID.3.

Hur fungerar en värmepump?

Till skillnad från en bensinvdriven bil skapas inte tillräckligt med överskottsvärme från motorn för att värma upp kupéluften i en elbil.

För att lösa det så att batteriets energi inte går åt till att värma upp din bil ingår i vår ID.-familj en värmepump som standard i Sverige. Värmepumpsystemet komprimerar ett kylmedel under starkt tryck och den värme som då produceras används för att värma upp flytande kall luft. Det gör att det krävs en mindre mängd energi från batteriet av högspänningsvärmaren, och den insparade energin kan istället användas för att driva bilen på vägen.

Kall utomhusluft blir till varm inomhusluft i ID.3.
Kall utomhusluft blir till varm inomhusluft i ID.3.

Lägre strömförbrukning, större räckvidd

Värmepumpen i våra elbilar i ID.-familjen ger även andra fördelar. Kylmedlet som används för att generera den varma luften är klimatneutral. Detta minskar belastningen på batteriet med ungefär 3–4 kWh/100 km, vilket ökar räckvidden på vintern med upp till 30 procent beroende på kör- och temperaturförhållanden. Även vid temperaturer så låga som -25 grader.

ID.3 med upp till 30% bättre räckvidd
Upp till 30% bättre räckvidd med värmepump.

Hållbarhet går före

Volkswagen tar vi ansvar för klimatet. Både genom den koldioxidneutrala produktionen av ID.-familjen och även genom valet av kylmedel. Det är vår och världens första värmepump som använder det naturliga och klimatneutrala ämnet R744. Tack vare att det är så effektivt är det även den mest energieffektiva metoden att värma interiören i elbilar under den kalla årstiden.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..