En värmepump som sparar på elen

Den nya värmepumpen är ett tillval till nya ID.3 som ger ännu mer energieffektiv uppvärmning invändigt, vilket sparar på batteriet. Resultatet innebär 30% längre räckvidd vid körning.

Bild som visar värmepumpen i ID.3.

Hur fungerar en värmepump?

Jämfört med en bensindriven bil så skapas inte tillräckligt med överskottsvärme från motorn i en elbil för att värma upp kupéluften.

Lösningen är ett högeffektivt värmepumpsystem som komprimerar ett kylmedel under starkt tryck. Värmen som då produceras används för att värma upp flytande kall luft. Detta kräver mindre mängd energi från batteriet av högspänningsvärmaren, vilket gör att den insparade energin istället kan användas för att driva bilen på vägen.

Kall utomhusluft blir till varm inomhusluft i ID.3.
Kall utomhusluft blir till varm inomhusluft i ID.3.

Lägre strömförbrukning, större räckvidd

Värmepumpen i nya ID.3 ger även andra fördelar. Kylmedlet som används för att generera den varma luften är klimatneutral. Detta minskar belastningen på batteriet med ungefär 3–4 kWh/100 km, vilket ökar räckvidden på vintern med upp till 30 % beroende på kör- och temperaturförhållanden. Även vid temperaturer så låga som -25°C.

ID.3 med upp till 30% bättre räckvidd
Upp till 30% bättre räckvidd med värmepump.

Hållbarhet går före

Volkswagen tar ansvar för klimatet. Både genom den koldioxidneutrala produktionen av ID.3 och även genom valet av kylmedel. Det är vår och världens första värmepump som använder det naturliga och klimatneutrala ämnet R744. Med sin utmärkta effektivitet är det den mest energieffektiva metoden att värma interiören i elbilar under den kalla årstiden.

Familj med sin Volkswagen ID.3 ute i naturen.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..