Välkommen att använda onlinetjänster från Volkswagen
1

Välkommen att
använda on­line­tjänster från Volkswagen

2.
Passat GTE Variant: Bränsleförbrukning i l/100 km: blandad körning 1,7–1,6; elförbrukning, kWh/100 km: blandad körning 11,4–11,3; CO₂-utsläpp, g/km: blandad körning 38–36; energiklass: A+++

Vad är uppkopplade bilar?

Volkswagens onlinetjänster gör din bil mer digital, vilket ger dig mer komfort, säkerhet och underhållning. Genom att koppla upp bilen till internet får du trafikinformation i realtid, påminnelse om nästa serviceintervall, streaming och webbradio eller snabb hjälp i händelse av haveri.

Observera att tillgängligheten och kraven för enskilda funktioner beror på den valda tjänsten.

Vilka tjänster är tillgängliga för dig?

Är din Volkswagen utrustad med We Connect? Eller kan den utrustas med We Connect Go? Här får du en inblick i vilka mobila onlinetjänster som finns tillgängliga för din bil.

--:--

We Connect

Nästa generation mobila onlinetjänster. I alla bilar som är förberedda för We Connect 3, som Golf, Passat, T-Roc Cabrio samt ett flertal ytterligare aktuella nybilar från Volkswagen från och med årsmodell 2021 är du online när du vill. Tack vare det permanent installerade eSIM-kortet är din Volkswagen onlineanpassad direkt från början.

En kvinna sitter i rummet och tittar på smartphonen. I fönstret syns bakdelen av en grå VW ID.5

We Connect för din ID. 

We Connect för din ID.4 kopplar upp dig mot din bil. Tack vare det fast monterade eSIM-kortet är din ID. onlineanpassad och erbjuder underhållning, trafikinformation, fjärrfunktioner och mycket mer. 

Car-Net

Car-Net

Med de mobila onlinetjänsterna från Car-Net kommer du fram snabbt och smidigt. Du får aktuell trafikinformation, information om lediga parkeringsplatser och även bensinpriser. Allt detta är integrerat i navigationen med Car-Net "Guide & Inform".

Din mobiltelefon fungerar som fjärrkontroll med Car-Net "Security & Service" och via We Connect-appen kan du låsa och öppna bagageluckan.5

--:--

We Connect Go

Vill du använda praktiska anslutningsfunktioner i din Volkswagen men saknar We Connect eller Car-Net i din bil? Inga problem. Med vår DataPlug ansluter appen "We Connect Go" dig på nolltid till din nya bil eller modell från och med 2008. Det är Plug & Play Connectivity från Volkswagen.

--:--

App-Connect

Enkel tillgång till mer information – App Connect tar dina valda smartphone-appar till pekskärmen på ditt infotainmentsystem: Apple CarPlay, Googles Android Auto och MirrorLink – alla tre innovativa tekniker är tillgängliga för dig och ger ytterligare användbara och underhållande appar. 6

 

Ditt nästa steg

We Connect. Så gör vi din Volkswagen till en uppkopplad bil.

Kompatibilitetskontroll. Kontrollera om din fordonsmodell är kompatibel med We Connect eller Car-Net.

Ditt nästa steg

Villkor från Volkswagen

1.

Angivna förbruknings- och utsläppsvärden har uppmätts i enlighet med lagstadgade rutiner. Sedan den 1 september 2017 blir vissa nya bilar typgodkända i enlighet med WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) som är en mer realistisk testmetod för att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Från och med den 1 september 2018 kommer WLTP successivt ersätta den nya Europeiska körcykeln (NEDC). På grund av de mer realistiska testvillkoren så är värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp uppmätta enligt WLTP i många fall högre än de som uppmätts utifrån NEDC. Detta kan leda till motsvarande ändringar i fordonsbeskattning fr.o.m. 1 september 2018. Mer information om skillnaderna mellan WLTP och NEDC finns på https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/wltp.html.

Det är för närvarande fortfarande obligatoriskt att rapportera NEDC-värden. När det handlar om nya bilar som har ett typgodkännande enligt WLTP beräknas NEDC-värdena med hjälp av WLTP-värdena. Det är frivilligt att ange WLTP-värdena fram tills de är obligatoriska. Om NEDC-värden anges som intervall så hänvisar de inte till ett enskilt fordon och ingår inte i erbjudandet. De används då bara som jämförelse mellan olika fordonstyper. Ytterligare utrustning och tillbehör (tillbehör, däckstorlek, etc.) kan ändra och påverka relevanta fordonsparametrar, t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och vid sidan av väder- och trafikförhållanden och individuellt körbeteende påverka bränsleförbrukning, strömförbrukning, CO₂-utsläpp och fordons körprestanda. Mer information om den officiella bränsleförbrukningen och officiella, specifika CO₂-utsläpp för nya personbilar finns i ”Guide för bränsleförbrukning, CO₂-utsläpp och strömförbrukning på nya personbilar” som finns att få gratis på alla försäljningsställen och hos DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Tyskland (www.dat.de/co2). Effektivitetsklasser bedömer fordon utifrån CO2-utsläpp med hänsyn till fordonets tjänstevikt. Fordon som motsvarar genomsnittet märks med D. Fordon som är bättre än det aktuella genomsnittet märks med A+++, A++, A+, A, B eller C. Fordon som är sämre än genomsnittet beskrivs med E, F eller G. Uppgifterna som lämnas här avser EG-typgodkännandet för respektive modell och dess standardutrustning enligt direktiv 2007/46/EG. Extrautrustning som du väljer i samband med konfigurationen kan leda till att din konfigurerade modell, på grund av den valda utrustningen, motsvarar en annan godkänd typ än vad som vore fallet utan den valda extrautrustningen. Detta kan medföra avvikande uppgifter för din konfigurerade modell. De CO2-värden som anges är värden som har identifierats inom ramen för fordonets typgodkännande.

3.
För att kunna använda We Connect-tjänsterna behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och du måste logga in på We Connect med ditt användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat We Connect- eller We Connect Plus-avtal med Volkswagen AG online via www.myvolkswagen.net eller appen Volkswagen We Connect” (tillgänglig i App Store och Google Play Store). För We Connect Plus har du 90 dagar på dig efter att du har mottagit ditt fordon att registrera fordonet på www.myvolkswagen.net eller med appen Volkswagen We Connect” och använda tjänsterna under hela den avtalade kostnadsfria perioden.We Connects mobila onlinetjänster kan användas via en integrerad internetanslutning. De datakostnader som uppstår inom Europa övertas av Volkswagen AG inom täckningsområdet, med undantag för ”Streaming & Internet”-tjänster samt enskilda tjänster i In-Car appar. Datapaket för användning av ”Streaming & Internet”-tjänsterna, enskilda tjänster i In-Car-appar samt WLAN-hotspot kan köpas från den externa mobiloperatörspartnern ”Cubic Telecom”. De kan användas inom täckningsområdet i flera europeiska länder. Datavolymen i dessa paket kan användas av alla användare och medpassagerare. Information om villkor priser och vilka länder som stöds hittar du på https://vw.cubictelecom.com. Alternativt är det möjligt att använda webbradio och mediastreaming via en mobil enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil aktiv WLAN-hotspot. I detta fall är motsvarande tjänster endast tillgängliga med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobiltelefonabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.  För att använda den kostnadsfria appen Volkswagen We Connect” behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör.   Vilka tjänster som ingår i paketen We Connect och We Connect Plus kan variera från land till land. Tillgängligheten är också beroende av fordonsmodell, utrustning och installerad mjukvaruversion. Detta gäller även för tjänster från tredjepartsleverantörer. Tjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och kan komma att ändras eller upphöra under avtalsperioden. Mer information finns på www.connect.volkswagen-we.com och hos din Volkswagenpartner. Kontakta din mobiloperatör för information om gällande villkor för ditt mobilabonnemang.
4.
För att kunna använda We Connect- och We Connect Plus-tjänsterna för ID.-familjen behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och du måste logga in på We Connect/We Connect Plus med ditt användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat We Connect-/We Connect Plus-avtal med Volkswagen AG online. Giltighetsperioden för avtalet för We Connect för ID.-familjen är inte begränsat till tre år. We Connect Plus är initialt begränsat till en giltighetsperiod om tre år och kan därefter förlängas mot en avgift. Efter överlämnandet av fordonet har du 90 dagar på dig att registrera fordonet på myvolkswagen.net eller via We Connect ID.-appen (tillgänglig i App Store och Google Play Store) för att kunna använda tjänsterna från We Connect Plus under hela den avtalade kostnadsfria giltighetsperioden. Vid en registrering senare förkortas den kostnadsfria perioden. Vissa mobila onlinetjänster i We Connect/We Connect Plus kan endast användas via We Connect ID.-appen. För att använda den kostnadsfria appen behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobiltelefonabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.De mobila onlinetjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och dess innehåll kan komma att ändras under avtalsperioden. Vilka tjänster som ingår i paketen We Connect och We Connect Plus kan variera från land till land. Tillgängligheten är också beroende av fordonsmodell, utrustning och installerad mjukvaruversion. Detta gäller även för tjänster från tredjepartsleverantörer. Ytterligare information finns på www.connect.volkswagen-we.com och hos ditt Volkswagen-ombud. Observera dessutom de aktuella allmänna affärsvillkoren för de digitala tjänsterna för ID.-familjen.
5.
För att använda Car-Net-tjänster behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och måste logga in med användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat avtal med Volkswagen AG online. För att kunna använda tjänsterna under hela perioden har du 90 dagar på dig efter att du har mottagit ditt fordon att registrera fordonet på www.myvolkswagen.net eller med appen Volkswagen We Connect” (tillgänglig via App Store och Google Play Store). Vid en registrering senare förkortas den kostnadsfria perioden. De mobila onlinetjänsterna ”Guide & Inform” från Car-Net kan endast användas med extrautrustningen Discover Media och Discover Pro. Dessutom behöver du en mobil internet-aktiverad enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil WLAN-hotspot. Alternativt kan telefongränssnittet ”Business”, som erbjuds som tillval, i kombination med navigationssystemet Discover Pro använda en mobiltelefon med en fjärransluten SIM-åtkomstprofil (rSAP) eller ett SIM-kort med telefon- och dataalternativ. Car-Net-tjänsterna är endast tillgängliga med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör, och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands. På grund av volymen av data som genereras under användningen av Car-Net-tjänster rekommenderas starkt en överenskommelse om ett ”flat-rate”-avtal med din mobiloperatör. För att använda den kostnadsfria We Connect-appen behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör. Tillgängligheten av Car-Net-tjänster kan variera beroende på land. Dessa tjänster är tillgängliga under den avtalade avtalsperioden och kan komma att bli föremål för ändringar innehållsmässigt under avtalsperioden. Mer information om Car-Net finns på www.connect.volkswagen-we.com och hos din Volkswagen-partner; om mobilabonnemang hos din mobiloperatör.
6.
Finns endast tillgänglig i anslutning till radio ”Composition”, ”Composition Colour”, ”Composition Media” och ”Ready 2 Discover” eller navigationssystemen ”Discover Media” och ”Discover Pro”. App-Connect omfattar teknikerna Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink. För att undvika distraktion kan endast certifierade appar startas under körning. Observera i det här sammanhanget också att vissa appar inte erbjuds för alla tre tekniker, att innehållet i funktionerna kan komma att ändras av leverantören eller att leverantören kan upphöra med att tillhandahålla funktionerna under avtalsperioden samt att teknikernas tillgänglighet kan variera beroende på land. Information om kompatibiliteten för smartphones för Apple CarPlay finner du på https://www.apple.com/se/ios/ios-13/features/, för Android Auto på https://www.android.com/intl/se_sv/auto/ och för MirrorLink på https://mirrorlink.com/. Apple CarPlay är ett märke tillhörande Apple Inc. Android Auto är ett märke tillhörande Google LLC. MirrorLink är ett registrerade varumärke tillhörande Car Connectivity Consortium LCC.
  • Bilden kan avvika från svensk standard.