En kvinna lutar sig mot en Volkswagen och tittar på sin mobil

Ta reda på vilka onlinetjänster som är tillgängliga för dig 

Vad är uppkopplade bilar?

Med Volkswagens onlinefunktioner blir din bil uppkopplad mot internet och du får tillgång till mer komfort och underhållning samt hjälp i nödfall. Du får snabbt hjälp om du råkar ut för motorstopp eller punktering, trafikinformation nästan i realtid, bättre underhållning tack vare streaming och webbradio och, om du önskar, påminnelse om nästa service. Dessutom kan du hålla ett öga på många viktiga tjänster och information om ditt fordon via din smartphone.

Observera att tillgängligheten och kraven för enskilda funktioner beror på den valda tjänsten. Vilka mobila onlinetjänster som är tillgängliga i din Volkswagen får du veta här:

En kvinna kliver in i en Volkswagen

VW Connect och We Connect

Den senaste generationen mobila onlinetjänster. I alla bilar som är förberedda för VW Connect eller We Connect1, som Golf, Passat, Tiguan samt många andra aktuella nya bilar från Volkswagen är du, om du önskar, tack vare ett fast installerat e-SIM-kort redan från början online.

En person tittar på en mobiltelefon och använder Volkswagen-appen
2,3
2.
Elförbrukning i kWh/100 km: blandad körning 18,6–16,0; CO2-utsläpp i g/km: blandad körning 0. För bilen finns endast förbruknings- och utsläppsvärden enligt WTLP och inte enligt NEDC. Räckvidd: blandad körning 545 km. Förbrukning och koldioxidutsläpp beror på bilens utrustning.

VW Connect och We Connect för din ID. 

VW Connect och We Connect för din ID.4 kopplar upp dig mot din bil. Tack vare det fast installerade eSIM-kortet är din ID. onlineanpassad och erbjuder underhållning, trafikinformation online, fjärrfunktioner och mycket mer. 

En blå Sharan står parkerad på sidan av vägen framför en byggnad med glasfront
5

Car-Net

Med onlinetjänsterna från Car-Net når du ditt mål snabbare och med bästa möjliga information – tack vare trafikinformation nästan i realtid, bensinstationspriser eller information om lediga parkeringsplatser. Och med din smartphone som fjärrkontroll kan du använda utvalda funktioner bekvämt utanför bilen.5

--:--

App-Connect

App-Connect tar dina utvalda smartphoneappar till pekskärmen på ditt infotainmentsystem:Apple CarPlay och Android Auto från Google – båda dessainnovativa tekniker är tillgängliga för dig och ger dig ytterligare användbara och underhållande funktioner.6

Ditt nästa steg

Onlinetjänsterna. Så gör vi din Volkswagen till en uppkopplad bil.

Kompatibilitetskontroll. Här får du en första glimt av vilka mobila onlinetjänster som finns tillgängliga i din Volkswagen.  

Har du frågor? Snabba svar eller personlig rådgivning gällande våra digitala tjänster hittar du här.

Ditt nästa steg

Villkor från Volkswagen

1.

För att kunna använda VW Connect-/ We Connect-tjänsterna behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och du måste logga in på VW Connect/We Connect med ditt användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat VW Connect-/ VW Connect Plus- eller We Connect-/ We Connect Plus-avtal med Volkswagen AG online via www.myvolkswagen.net eller appen Volkswagen” (tillgänglig i App Store och Google Play Store). För VW Connect Plus/ We Connect Plus har du 90 dagar på dig efter att du har mottagit ditt fordon att registrera fordonet på www.myvolkswagen.net eller med appen Volkswagen” och använda tjänsterna under hela den avtalade kostnadsfria perioden. 

För kunder med VW Connect och VW Connect Plus: De mobila onlinetjänsterna kan användas via en integrerad internetanslutning. Datapaket för att använda webbradio, wifi-hotspot och Alexa, i den mån dessa tjänster finns tillgängliga, kan köpas från den externa mobiloperatörspartnern ”Cubic Telecom”. De kan användas inom täckningsområdet i flera europeiska länder. Datavolymen i dessa paket kan användas av alla användare och medpassagerare. Information om villkor priser och vilka länder som stöds hittar du på vw.cubictelecom.com. Alternativt är det möjligt att använda webbradio, wifi-hotspot och Alexa, i den mån dessa tjänster finns tillgängliga, via en mobil enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil Wifi-hotspot. I detta fall är motsvarande tjänst/funktion endast tillgänglig med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.

För kunder med We Connect och We Connect Plus: De mobila onlinetjänsterna kan användas via en integrerad internetanslutning. Datapaket för att använda streaming-tjänsterna, enskilda tjänster i In-Car-appar samt wifi-hotspot kan köpas från den externa mobiloperatörspartnern ”Cubic Telecom”. De kan användas inom täckningsområdet i flera europeiska länder. Datavolymen i dessa paket kan användas av alla användare och medpassagerare. Information om villkor priser och vilka länder som stöds hittar du på vw.cubictelecom.com. Alternativt är det möjligt att använda dessa tjänster via en mobil enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil wifi-hotspot. I detta fall är motsvarande tjänster endast tillgängliga med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.

För att använda den kostnadsfria appen Volkswagen” behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör.     Vilka tjänster som ingår i paketen VW Connect och VW Connect Plus eller We Connect och We Connect Plus kan variera från land till land. Tillgängligheten är också beroende av fordonsmodell, utrustning och installerad mjukvaruversion. Detta gäller även för tjänster från tredjepartsleverantörer. Tjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och kan komma att ändras eller upphöra under avtalsperioden. Mer information finns på connect.volkswagen.com och hos din Volkswagen-partner. Kontakta din mobiloperatör för information om gällande villkor för ditt mobilabonnemang. 

3.

Angivna förbruknings- och utsläppsvärden har uppmätts i enlighet med lagstadgade mätmetoder. 1 januari 2022 ersatte WLTP-testcykeln helt NEDC-testcykeln vilket innebär att för fordon med typgodkännande efter detta datum saknas NEDC-värden.

Uppgifterna avser inte ett separat fordon och utgör inte en del av erbjudandet, utan anges endast för att möjliggöra en jämförelse mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och valda tillbehör (påbyggnader, däckdimensioner osv.) kan ändra relevanta fordonsparametrar såsom vikt, rullmotstånd och aerodynamik och därmed vid sidan om väderlek, trafikförhållanden och individuellt körbeteende påverka bränsleförbrukning, elförbrukning, CO₂-utsläpp och fordons körprestanda. På grund av de mer realistiska testvillkoren blir värden på bränsleförbrukning och CO₂-utsläpp uppmätta enligt WLTP i många fall högre än de som uppmätts enligt NEDC. Detta kan leda till motsvarande ändringar av fordonens beskattning fr.o.m. 1 september 2018. Mer information om skillnaderna mellan WLTP och NEDC finns på https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/wltp.html.

Mer information om den officiella bränsleförbrukningen och officiella, specifika CO₂-utsläpp för nya personbilar finns i ”Guide för bränsleförbrukning, CO₂-utsläpp och strömförbrukning på nya personbilar” som finns att få gratis på alla försäljningsställen och hos DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, D-73760 Ostfildern, Tyskland eller på www.dat.de/co2.

4.
* För att kunna använda VW Connect- och VW Connect Plus- eller We Connect- och We Connect Plus-tjänsterna för ID.-familjen behöver du ett Volkswagen-användarkonto och du måste logga in på VW Connect/VW Connect Plus eller We Connect/We Connect Plus med ditt användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat VW Connect-/VW Connect Plus- eller We Connect-/We Connect Plus-avtal med Volkswagen AG online. Efter att du har mottagit fordonet har du 90 dagar på dig att registrera det på myvolkswagen.net eller via appen Volkswagen” (tillgänglig via App Store och Google Play Store) och använda tjänsterna hos VW Connect Plus/We Connect Plus under hela den avtalade kostnadsfria perioden. Vid registrering senare förkortas den initiala löptiden. Den exakta löptiden kan du se inom ramen för aktiveringen eller efter aktiveringen på myvolkswagen.net. Efter att den initiala löptiden för VW Connect Plus/We Connect Plus har löpt ut kan den förlängas mot en avgift.    Vissa mobila onlinetjänster i VW Connect/VW Connect Plus eller We Connect/We Connect Plus kan endast användas via appen Volkswagen”. För att använda den kostnadsfria appen behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.   De mobila onlinetjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och dess innehåll kan komma att ändras under avtalsperioden. Vilka tjänster som ingår i paketen VW Connect och VW Connect Plus eller We Connect och We Connect Plus kan variera från land till land. Tillgängligheten är också beroende av fordonsmodell, utrustning och installerad mjukvaruversion. Detta gäller även för tjänster från tredjepartsleverantörer. Mer information finns på connect.volkswagen.com och hos din Volkswagen-partner. Observera dessutom de aktuella allmänna affärsvillkoren för de digitala tjänsterna för ID.-familjen.  
5.
För att använda Car-Net-tjänster behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och måste logga in med användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat avtal med Volkswagen AG online. För att kunna använda tjänsterna under hela perioden har du 90 dagar på dig efter att du har mottagit ditt fordon att registrera fordonet på www.myvolkswagen.net eller med appen Volkswagen” (tillgänglig via App Store och Google Play Store). Vid en registrering senare förkortas den kostnadsfria perioden. De mobila onlinetjänsterna ”Guide & Inform” från Car-Net kan endast användas med extrautrustningen Discover Media och Discover Pro. Dessutom behöver du en mobil internet-aktiverad enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil wifi-hotspot. Alternativt kan telefongränssnittet ”Business”, som erbjuds som tillval, i kombination med navigationssystemet Discover Pro använda en mobiltelefon med en fjärransluten SIM-åtkomstprofil (rSAP) eller ett SIM-kort med telefon- och dataalternativ. Car-Net-tjänsterna är endast tillgängliga med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör, och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands. På grund av volymen av data som genereras under användningen av Car-Net-tjänster rekommenderas starkt en överenskommelse om ett ”flat-rate”-avtal med din mobiloperatör. För att använda den kostnadsfria Volkswagen-appen behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör. Tillgängligheten av Car-Net-tjänster kan variera beroende på land. Dessa tjänster är tillgängliga under den avtalade avtalsperioden och kan komma att bli föremål för ändringar innehållsmässigt under avtalsperioden. Mer information om Car-Net finns på connect.volkswagen.com och hos din Volkswagen-partner; om mobilabonnemang hos din mobiloperatör.
6.

Endast i kombination med radioutrustningarna ”Composition”, ”Composition Colour”, ”Composition Media” eller ”Ready 2 Discover” eller navigationssystemen ”Discover Media”, ”Discover Pro” eller ”Discover Pro Max”. Med App-Connect kan du i princip använda teknikerna Apple CarPlay och Android Auto. Apple och Google ansvarar för de båda teknikerna vilket innebär att Volkswagen AG inte har något inflytande över vilka länder som Apple CarPlay och Android Auto finns tillgängliga i och att tillgängligheten för respektive teknik därför kan variera beroende på land. För att få reda på tillgängligheten för Apple CarPlay, se https://www.apple.com/se/ios/ios-13/features/ och för Android Auto, se https://www.android.com/intl/se_sv/auto/ Funktionerna kan under avtalsperioden komma att ändras eller upphöra. För att undvika distraktion kan endast certifierade appar startas under körning. Tänk också på att vissa appar inte erbjuds för var och en av de två teknikerna.

Information om kompatibiliteten för smartphones för Apple CarPlay hittar du på https://apple.com/se/ios/carplay/, för Android Auto på https://www.android.com/intl/se_sv/auto/. Apple CarPlay är ett varumärke som ägs av Apple Inc. Android Auto är ett varumärke som ägs av Google LLC. 

Bilden kan avvika från svensk standard.
Varje Volkswagenpartner är fri att sätta sina egna priser (undantaget ID.3, ID.4, ID.5 och ID.7 som säljs genom en agentmodell).