Välkommen att använda onlinetjänster från Volkswagen
1

Välkommen att använda on­line­tjänster från Volkswagen

2.
Bränsleförbrukning, l/100 km: blandad körning 1,4 - 1,3; elförbrukning, kWh/100 km: blandad körning 12,6 - 12,2; CO₂ utsläpp blandad körning, g/km: 32 - 30; effektivitetsklass: A+

Vad är uppkopplade bilar?

Volkswagens onlinetjänster gör din bil mer digital, vilket ger dig mer komfort, säkerhet och underhållning. Genom att koppla upp bilen till internet får du trafikinformation i realtid, påminnelse om nästa serviceintervall, streaming och webbradio eller snabb hjälp i händelse av haveri.

Observera att tillgängligheten och kraven för enskilda funktioner beror på den valda tjänsten.

Vilka tjänster är tillgängliga för dig?

Är din Volkswagen utrustad med We Connect? Eller kan den utrustas med We Connect Go? Här får du en inblick i vilka mobila onlinetjänster som finns tillgängliga för din bil.

--:--

We Connect och We Connect Start

Nästa generation mobila onlinetjänster. I alla bilar som är förberedda för We Connect 3, som exempelvis nya Golf, Passat, T-Roc Cabrio samt flertalet aktuella nybilar från Volkswagen från och med årsmodell 2021 är du online när du vill. Med We Connect Start4 har du dessutom med din ID-modell den bästa uppkopplingen. Tack vare det permanent installerade eSIM-kortet är din Volkswagen onlineanpassad direkt från början.

Car-Net

Car-Net

Med de mobila onlinetjänsterna från Car-Net kommer du fram snabbt och smidigt. Du får aktuell trafikinformation, information om lediga parkeringsplatser och även bensinpriser. Allt detta är integrerat i navigationen med Car-Net "Guide & Inform".

Din mobiltelefon fungerar som fjärrkontroll med Car-Net "Security & Service" och via We Connect-appen kan du låsa och öppna bagageluckan.5

--:--

We Connect Go

Vill du använda praktiska anslutningsfunktioner i din Volkswagen men saknar We Connect eller Car-Net i din bil? Inga problem. Med vår DataPlug ansluter appen "We Connect Go" dig på nolltid till din nya bil eller modell från och med 2008. Det är Plug & Play Connectivity från Volkswagen.

--:--

App-Connect

Enkel tillgång till mer information – App Connect tar dina valda smartphone-appar till pekskärmen på ditt infotainmentsystem: Apple CarPlay™, Googles Android Auto™ och MirrorLink® – alla tre innovativa tekniker är tillgängliga för dig och ger ytterligare användbara och underhållande appar. 6

 

Villkor från Volkswagen

1.

De angivna förbruknings- och avgasvärdena har fastställts enligt lagligt föreskrivna mätmetoder. Sedan 1 september 2017 blir vissa nya bilar typgodkända enligt den globalt harmoniserade testmetoden för personbilar och lätta lastbilar (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP), en realistisk testmetod för mätning av bränsleförbrukning och CO₂-utsläpp. Fr.o.m. 1 september 2018 kommer WLTP att allt eftersom ersätta den nya europeiska körcykeln (NEDC). På grund av mer realistiska testvillkor är de värden för bränsleförbrukning och CO₂-utsläpp som mätts i enlighet med WLTP i många tillfällen högre än de som mätts i enlighet med NEDC. Detta kan leda till motsvarande ändringar fordonsskatten fr.o.m. 1 september 2018. Mer information om skillnaderna mellan WLTP och NEDC finns på https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/wltp.html.

För tillfället måste fortfarande NEDC-värdena anges. När det handlar om nya bilar som har ett typgodkännande enligt WLTP beräknas NEDC-värdena med hjälp av WLTP-värdena. Det är frivilligt att ange WLTP-värdena fram tills de är obligatoriska. När NEDC-värdena anges med max.- och min.-värde gäller de inte ett enskilt, individuellt fordon och är inte en del av erbjudandet. De används då bara till att jämföra olika fordonstyper. Ytterligare utrustning och tillbehör (tillbehör, däckstorlek, etc.) kan användas för att bestämma relevanta fordonsparametrar, t.ex. fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik, ändra och påverka vid väder- och trafikförhållanden och individuellt körbeteende, bränsleförbrukning, strömförbrukning, CO₂-utsläpp och fordons körprestanda.

Mer information om den officiella bränsleförbrukningen och det officiella, specifika CO₂-utsläppet på nya personbilar finns i ”Guide för bränsleförbrukning, CO₂-utsläpp och strömförbrukning på nya personbilar” som finns att få gratis på alla försäljningsställen och hos DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen (www.dat.de/co2).

3.
För att kunna använda We Connect-tjänsterna behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och du måste logga in på We Connect med ditt användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat We Connect- eller We Connect Plus-avtal med Volkswagen AG online. För We Connect Plus har du 90 dagar på dig efter att du har mottagit ditt fordon att registrera fordonet på www.myvolkswagen.net eller med appen ”Volkswagen We Connect” (tillgänglig via App Store och Google Play Store) och använda tjänsterna under hela den avtalade kostnadsfria perioden.
We Connects mobila onlinetjänster kan användas via en integrerad internetanslutning. De datakostnader som uppstår inom Europa övertas av Volkswagen AG inom täckningsområdet, med undantag för ”Streaming & Internet”-tjänster samt enskilda tjänster i In-Car appar. Datapaket för användning av ”Streaming & Internet”-tjänsterna, enskilda tjänster i In-Car appar samt WLAN-hotspot kan köpas från den externa mobiloperatörspartnern ”Cubic Telecom”. De kan användas inom täckningsområdet i flera europeiska länder. Datavolymen i dessa paket kan användas av alla användare och medpassagerare. Information om villkor, priser och vilka länder som stöds hittar du på https://vw.cubictelecom.com. Alternativt är det möjligt att använda webbradio och mediastreaming via en mobil enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil WLAN-hotspot. I detta fall är motsvarande tjänster endast tillgängliga med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.
För att använda den kostnadsfria We Connect-appen behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör. 
Tillgängligheten hos individuella We Connect- och We Connect Plus-tjänster som beskrivs i paketen kan variera från land till land och är beroende av både fordonet och utrustningen. Tjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och kan komma att ändras eller upphöra under avtalsperioden. Mer information finns på www.connect.volkswagen-we.com och hos din Volkswagen-partner. Kontakta din mobiloperatör för information om villkor för abonnemang.
4.
För att kunna använda We Connect Start-tjänsterna behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och du måste logga in på We Connect Start med ditt användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat We Connect Start-avtal med Volkswagen AG online. Efter överlämnadet av fordonet har du 90 dagar på dig att registrera fordonet via We Connect ID.-appen (tillgänglig i App Store och Google Play Store) för att kunna använda tjänsterna från We Connect Start under hela den avtalade kostnadsfria giltighetstiden.
Användning av We Connect Starts mobila onlinetjänster möjliggörs via en integrerad internetanslutning. De tillhörande datakostnaderna som uppstår övertas av Volkswagen AG inom ramen för nätverkstäckningen, med undantag för ”Webbradio” och ”WLAN-hotspot”. För användning av tjänsterna ”Webbradio” och ”WLAN-hotspot” kan kostnadspliktiga datapaket erhållas via den externa mobilkommunikationspartnern ”Cubic Telecom” och användas inom nätverkets täckning inom många europeiska länder. Information om priser och vilka länder som stöds finns på https://vw.cubictelecom.com. Alternativt är det möjligt att använda tjänsten ”Webbradio” och ”WLAN-hotspot” via en mobil enhet (t.ex. smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil WLAN-hotspot. I detta fall är motsvarande tjänster endast tillgängliga med ett befintligt mobilabonnemang eller ett separat mobilabonnemang som sluts med din mobiloperatör och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands.
För att använda den kostnadsfria We Connect ID.-appen krävs en smartphone med lämpligt iOS eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med dataalternativ med ett befintligt mobilabonnemang eller separat mobilabonnemang som sluts med din mobiloperatör. 
Tillgängligheten hos individuella tjänster som beskrivs i paketen kan variera beroende på utrustning, fordon och land. Tjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och dess innehåll kan komma att ändras under avtalsperioden. Ytterligare information finns på www.connect.volkswagen-we.com och hos ditt Volkswagen-ombud. Kontakta din mobiloperatör för information om villkor för avgifter.
5.
För att använda Car-Net-tjänster behöver du ett Volkswagen ID-användarkonto och måste logga in med användarnamn och lösenord. Dessutom måste du ingå ett separat avtal med Volkswagen AG online. För att kunna använda tjänsterna under hela perioden har du 90 dagar på dig efter att du har mottagit ditt fordon att registrera fordonet på www.myvolkswagen.net eller med appen ”Volkswagen We Connect” (tillgänglig via App Store och Google Play Store). Vid en registrering senare förkortas den kostnadsfria perioden. De mobila onlinetjänsterna ”Guide & Inform” från Car-Net kan endast användas med extrautrustningen Discover Media och Discover Pro. Dessutom behöver du en mobil internet-aktiverad enhet (t.ex. en smartphone) som har möjlighet att fungera som en mobil WLAN-hotspot. Alternativt kan alternativet telefongränssnitt ”Business” i kombination med navigationssystemet Discover Pro använda en mobiltelefon med en fjärransluten SIM-åtkomstprofil (rSAP) eller ett SIM-kort med telefon och dataalternativ. Den valfria Car-Stick LTE-enheten i kombination med navigationssystemet Discover Media kan också användas för att skapa en internetanslutning för din navigationsenhet samt en WLAN-hotspot i fordonet. Car-Net-tjänsterna är endast tillgängliga med ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör, och endast inom täckningsområdet för respektive mobilnät. Att ta emot datapaket från internet kan leda till ytterligare kostnader (t.ex. avgifter för roaming), beroende på ditt mobilabonnemang, i synnerhet vid användning utomlands. På grund av volymen av data som genereras under användningen av Car-Net-tjänster rekommenderas starkt en överenskommelse om ett ”flat-rate”-avtal med din mobiloperatör. För att använda den kostnadsfria We Connect-appen behöver du en smartphone med lämpligt iOS- eller Android-operativsystem och ett SIM-kort med datamöjlighet och ett mobilabonnemang (befintligt eller separat) med din mobiloperatör. Tillgängligheten hos Car-Net-tjänster kan variera beroende på land och är även beroende av fordon och utrustning. Dessa tjänster är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och dess innehåll kan komma att ändras under avtalsperioden. Mer information om Car-Net finns på www.connect.volkswagen-we.com och hos din Volkswagenpartner; information om mobilabonnemang hos din mobiloperatör.
6.
Finns endast tillgänglig i anslutning till radio ”Composition”, ”Composition Colour”, ”Composition Media” och ”Ready 2 Discover” eller navigationssystemen ”Discover Media” och ”Discover Pro”. App-Connect omfattar teknikerna Apple CarPlay™, Android Auto™ och MirrorLink®. För att undvika distraktion kan endast certifierade appar startas under körning. Observera i det här sammanhanget också att vissa appar inte erbjuds för alla tre tekniker, att innehållet i funktionerna kan komma att ändras av leverantören eller att leverantören kan upphöra med att tillhandahålla funktionerna under avtalstiden samt att teknikernas tillgänglighet kan variera beroende på land. Information om kompatibiliteten för smartphones för Apple CarPlay™ finner du på https://www.apple.com/se/ios/ios-13/features/, för Android Auto™ på https://www.android.com/intl/se_sv/auto/ och för MirrorLink® på https://mirrorlink.com/.