--:--

Volkswagens väg mot CO2-neutralitet

Lägre koldioxidutsläpp för att skydda klimatet.

Blå text "Volkswagen way to zero" med vit bakgrund.

Att hantera resurserna på ett hållbart sätt och att avveckla användningen av fossila energikällor är en av vår tids största utmaningar. Volkswagen är redo att ta sin del av jobbet och stödjer uttryckligen klimatavtalet från Paris. Målsättningen är att Volkswagen ska vara fossilfritt år 2050. Stategin som tagits fram för att nå detta mål heter ”Way to Zero”.
 

Vad är Way to Zero?

  • Volkswagen har nu helt och hållet inriktat sig på elektrisk mobilitet och har uppnått flera etappmål. Från och med 2033 kommer koncernen att tillverka enbart elbilar för Europa.

  • Way to Zero omfattar fyra sektorer för att undvika och minska koldioxidutsläppen.

  • För att markera riktningen har koncernen genomfört ett antal utvecklingsprojekt. Ett av dessa är Trinity-projektet, som härrör från fordonet och där många åtgärder för att minska koldioxidutsläppen kommer att integreras.

Vi vill att alla ska delta i den här förändringen genom att få möjlighet att välja nya innovativa lösningar för sin rörelsefrihet och att hitta en egen väg mot lägre utsläpp. Bara genom det kommer vi att kunna nå vårt gemensamma mål.

Det är vår väg mot noll och den startar här.

Milstolpar på vägen mot målet

Grunden för Way to Zero är Volkswagens ACCELERATE-strategi, som används för att driva på omställningen av Volkswagen till att bli en producent av elbilar och leverantör av elektrisk mobilitet.

Här har vi satt upp milstolpar för produktionen. Den ska kontinuerligt vara inriktad på elbilar. Därigenom ska 32 procent av de bilar som tillverkas i Europa drivas med elektricitet år 2025. År 2030 vill Volkswagen öka detta till 70 procent och år 2033 till 100 procent.

Förbränningsmotorn kommer då att ha nått sitt slut i Europa. Kombinerat med dessa delmål kommer minskningen av koldioxidutsläppen per bil i Europa att vara 40 % fram till 2030, jämfört med 2018. I genomsnitt över hela livscykeln motsvarar det en besparing på cirka 17 ton koldioxid per bil.

Ett överdimensionerat eluttag framför en VW ID.3.

Framtidens mobilitet. Från 2033 vill Volkswagen uteslutande producera bilar som är helt koldioxidneutrala. Fram till 2030 vill vi öka vår elbilsandel i Europa till 70 procent. På vägen dit kommer olika åtgärder att användas för att minska och undvika koldioxid och kompensera för de återstående koldioxidutsläppen från tillverkningen.
 

Fyra centrala sektorer står här i centrum:

  • Elektrifiering av modellutbudet.
  • Dekarbonisering av leveranskedjan och produktionen inklusive logistik.
  • Företrädesvis endast användning av grön energi.
  • Återvinning av bilen inklusive batterierna.

Elektrifiering av fordonsflottan

Det första området är elektrifiering av modellprogrammet, för vilket Volkswagen har skapat den modulära elbilsplattformen MEB. Plattformen, som är särskilt utvecklad för eldrift, gör det möjligt att bygga elbilar med lång räckvidd och gott om utrymme i interiören. Dessutom underlättar den online-uppdatering av mjukvaran.

Ytterligare ID.-modeller kommer att följa under de kommande åren. Tanken är att presentera minst en modell per år. Under 2023 kommer ID.7 att börja säljas. År 2025 är planen att lansera en mindre stadsbil inom ID.-familjen.

Vindrutan, en dörr och hjulet på en VW ID.3 framför ett antal vindkraftverk.

Dekarbonisering av leveranskedjan och produktionen

Det andra huvudområdet i vår väg till nollutsläpp handlar om att få bort kolet från leveranskedjan och produktionen hos Volkswagen. Denna viktiga sektor ansvarar för ungefär hälften av alla koldioxidutsläpp från en elbil. När det gäller produktionen har vi satt som mål att halvera koldioxidutsläppen till 2030 jämfört med 2018 inom ramen för ZIF-programmet (Zero Impact Factory). Det långsiktiga målet är koldioxidneutral produktion av elbilar, vilket förverkligas i Europa redan i dag . Bilfabrikerna får sin externa energi från förnybara källor för att åstadkomma detta.

För att minska koldioxidutsläppen ännu mer, är ett huvudfokusområde att installera koldioxidsvaga delar högre upp i leveranskedjan. Detta kommer att göra det möjligt att förbättra koldioxidbalansen ytterligare. Kärnan i försörjningskedjan i tidigare led är dock användningen av grön energi, t.ex. vid den energi-intensiva tillverkningen av battericeller. I den internationella Global Battery Alliance har leverantörerna av battericeller därför åtagit sig att se till att tillverkningen av högspänningsbatterier ordnas på ett hållbart sätt ur ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv.

Volkswagen vill generellt sett involvera alla sina leverantörer och samarbetspartners på vägen mot klimatneutralitet. På så sätt har de direkta leverantörerna genom avtal förbundit sig med en uppförandekod att upprätthålla en hög nivå både miljömässigt och socialt.

Balans genom kompensationsprojekt

Varken inom koncernen eller bland alla leverantörer är det möjligt att helt undvika eller minska koldioxidutsläppen. När det inte går att undvika utsläpp, balanseras koldioxidutsläppen genom internationella, certifierade klimatskyddsprojekt enligt officiellt erkända standarder.

För att underbygga Volkswagens engagemang inom området för klimatskyddsprojekt och för att utveckla egna projekt enligt högsta standard bildades 2022 ett samriskföretag för kompensationsprojekt mellan projektutvecklaren ClimatePartner och Volkswagen.

Dessa projekt ska till exempel skydda tropiska skogar mot hotet om avskogning och även återplantera träd i hotade skogsområden. Detta gör det möjligt för Volkswagen att redan i dag erbjuda europeiska kunder ID.-modeller med CO2-neutralitet.

En VW ID.3 kör mot några vindkraftverk.
Grön energi spelar en viktig roll för att minska koldioxidutsläppen från fordonstrafik.

Grön energi under användningsfasen

Det tredje området är den konsekventa användningen av grön energi när ID.-modellerna används. Under den tidsperiod då en elbil används och körs erbjuder Volkswagen många tjänster som omfattar användningen av grön energi. Fokus ligger här på ekologisk energi som erbjuds av Volkswagen Group Charging GmbH (Elli) och laddningstjänsten We Charge , genom vilken det är möjligt att ladda vid mer än 500 000 laddningsplatser i Europa.

Särskilt intressanta är de snabbladdningsstolpar från vår partner IONITY. De försörjs om möjligt med grön energi. Saker och ting är inte lika enkla med de företag som tillverkar komponenter högre upp i leverantörskedjan.

Även om förare av en ID. i teorin redan i dag kan förlita sig helt på grön energi i användningsfasen – till exempel genom de tjänster som Elli erbjuder – är det ett verkligt maraton att minska koldioxidutsläppen i leveranskedjan. Detta beror på att produktionsvillkoren inte alltid är tillräckligt transparenta.

För att göra användningen av grön energi mer attraktiv för olika partners stödjer Volkswagen utbyggnaden av förnybar energi i industriell skala.

Lagringsvolymen ska uppgå till cirka sju terawattimmar fram till 2025. Detta motsvarar det årliga behovet för 600 000 hushåll. Förutom en enorm solcellspark i Mecklenburg-Vorpommern har Volkswagen även bidragit till en vindkraftspark i Sverige år 2021. Ytterligare projekt kommer att läggas till över hela Europa under de kommande åren.

Återvinning av batterier och ”Second Life”-batterier

Det fjärde området är återvinning av batterier. Detta är en viktig fråga för framtiden eftersom vi som koncern inte bara har som mål att minska förbrukningen av råmaterial totalt sett, utan också att återvinna installerade delar i större utsträckning.

I januari 2021 började ett första pilotsystem vid Salzgitter-anläggningen att arbeta med återvinning av batterier. Målet är att återvinna så mycket litium, mangan, kobolt och nickel som möjligt och lämna dessa material i ett så kallat slutet kretslopp. Målet är här att uppnå en återvinningsgrad på 90 procent.

De värdefulla råvarorna separeras mekaniskt, återställs och återinförs med hjälp av partners i tillverkningsprocessen genom den efterföljande kemiska återvinningen. En del av batterierna kommer också att användas som kompletta enheter för så kallade ”Second Life”-tillämpningar, med andra ord för strömförsörjning i kommersiella byggnader och bostäder.

Eldrivna tjänstebilar

På vägen mot klimatneutralitet vill Volkswagen inte bara minska sitt eget fotavtryck internationellt utan även testa framtida affärsområden i framtiden. Detta understryks av flera utvecklingsprojekt som koncernen har dragit igång. Exempel på detta är Volkswagen goes electric” för företagets elbilar eller utbudet av flexibla laddningsstationer med ”Second Life”-batterier i Salzgitter. Särskilt programmet för eldrivna företagsbilar är ett affärsområde som kan få ökad betydelse.

Allt fler företag har satt upp målet att minska sitt eget koldioxidavtryck. Och en viktig del för att uppnå detta är den egna fordonsparken. Eldrivna tjänstebilar är attraktiva inte bara ur ett hållbarhetsperspektiv. De kommer också med skattefördelar.

Provkörning eller konfigurera direkt? 

Vill du ta en närmare titt på våra ID.-modeller som är helt eldrivna? Boka en provkörning hos en återförsäljare nära dig. Eller använd vår online-konfigurator för att sätta ihop din drömbil.
 

Bygg din bilOpens an external link

Boka provkörning nuOpens an external link

Den första Volkswagen-modellen med koldioxidneutral utsläppskvot: Helt elektriska ID.3

VW ID.3 framför ett fält.

Eldrivna ID.3 är den första Volkswagen någonsin med inte bara koldioxidneutral tillverkning, utan som också är koldioxidneutral vid leverans till dig. I produktionen förlitar vi oss på energieffektiv hantering och användning av grön el. Alla utsläpp undviks där det är möjligt. De utsläpp som trots allt än så länge är oundvikliga, kompenserar vi för genom certifierade klimatskyddsprojekt. 

I vårt första projekt stödjer vi vår partner Permian Global i projektet Kantigan Mentaya, med skydd för 149 800 hektar indonesisk regnskog, som absorberar stora mängder koldioxid. 

ID.-familjen CO2-neutralt tillverkad

ID.3 var den första bilen från Volkswagen som genomgående är tillverkad för att vara koldioxidneutral genom hela värdekedjan och kunna levereras till kunderna utan koldioxidavtryck. Volkswagens strategi är att i första hand helt undvika CO2-utsläpp, och där det inte är möjligt sänka dem. Fabriken i Zwickau är den första produktionsanläggningen för MEB-plattformen och där tillverkas ID.3 helt CO2-neutralt. 

All elektricitet som Volkswagen köper från tredje part är grön el från förnybara energikällor. Dessutom har fabriken en högeffektiv kraftvärmeanläggning som alstrar elkraft och värme, och som i framtiden kommer att drivas av koldioxidneutral gas. Byggnaderna och utrustningen är hela tiden föremål för olika energioptimeringsprocesser, det kan till exempel handla om användning av frekvensstyrda fläktar och pumpar. Detta tillvägagångssätt gör att behovet av el, vatten och värme minskas. 

Grön livscykel för batterierna

Även vid tillverkningen av de energiintensiva battericellerna används grön el. De utsläpp från fabriken som i dag är oundvikliga kompenserar Volkswagen för.

När ID. bilen lämnar fabriken och ska börja användas krävs det att föraren laddar och kör med ansvarsfullt producerad el för att hela bilens livscykel ska vara klimatneutral. 

När batteriet är uttjänt för elbilen finns fortfarande stor energikapacitet kvar i batteriet som då kan användas för andra områden, såsom energilagring. Ett exempel på s.k. "Second Life" är den mobila laddningsstation som Volkswagen tidigare har presenterat.

De batterier som är helt uttjänta eller av annan anledning inte kan återanvändas, kommer naturligtvis att återvinnas på ett effektivt och säkert sätt.  Batterierna demonteras och råmaterial som nickel, koppar och kobolt  frigörs i stora kvantiteter och kan sedan återanvändas i produktionen av nya battericeller.

ID.-familjen är certifierat koldioxidneutral av det oberoende testinstitutet TÜV NORD

Alla modeller i ID.-familjen är vid leverans helt koldioxidneutral i enlighet med standarden TN-CC 0201* hos det tyska oberoende testinstitutet TÜV NORD.

Volkswagen har reducerat koldioxidutsläppen i leverantörskedjan, hela tillverkningsprocessen och transporterna som genom bland annat användning av grön el. Detta inkluderar givetvis även produktionen av batteriet.

Beräkningen av de kvarvarande koldioxidutsläppen baseras på livscykelanalysen av ID.3 som är certifierad av TÜV NORD CERT Umweltgutachter GmbH, i kombination med ytterligare utsläpp. Beräkningen är kontrollerad av TÜV NORD CERT GmbH.

Volkswagen försäkrar också att de utsläpp som ännu inte kan undvikas kompenseras genom att stödja internationellt erkända klimatskyddsprojekt som efterlever Gold Standard eller VCS (Verified Carbon Standard) tillsammans med CCB (Climate, Community & Biodiversity). Volkswagens stöd för ovan nämnda projekt är även dessa kontrollerade av TÜV NORD CERT GmbH.

Volkswagen levererar elbilen ID.3 som ett koldioxidneutralt fordon och garanterar kompensation för de utsläpp som är oundvikliga innan bilen tas i bruk, genom TÜV NORD:s certifiering ”Carbon Neutral Product”.

För att köra ID.3 på ett koldioxidneutralt sätt under ägandet bör bilen laddas med förnybar el som produceras på ett koldioxidneutralt sätt. På detta sätt kan bilen förbli koldioxidneutral under hela sin livscykel.

* För mer detaljerad information om certifikatet: https://www.volkswagen.de/de/e-mobilitaet-und-id/id_wissen/nachhaltigkeit/oekobilanz.htmlOpens an external link

Mångsidighet är ledordet för våra drivlinor

Framtidens rörelsefrihet borde vara utsläppsfri. Och inte bara för vissa, utan för alla. För att uppnå detta behöver vi teknik som erbjuder prestanda i kombination med minskad förbrukning. Ett tydligt tecken på att alla kan bidra på sitt sätt.

En kvinna sitter framför en VW Tiguan som laddas med en laddbox.

Drivning med plugin-hybrid

Dubbel drivning genom våra eHybrider. 

  • Multipel kraft och minskad förbrukning tack vare elmotor och TSI-motor 
  • Effektiv körning med E-MODE elräckvidd anpassad för vardagskörning 
  • Dubbelt så roligt genom prestanda-optimerat GTE-läge med ”boost”-funktion
Side or rear view VW Golf eTSI

Mildhybridkörning

En helt ny typ av effektivitet med elektrifierad TSI-bensinmotor: eTSI. 

  • Mer ekonomisk körning tack vare lagrad rörelseenergi och frihjulsrullning
  • Bekvämare och smidigare körkänsla i snart sagt varje situation 
  • Roligare körning tack vare kraftfulla assistanssystem

En gemensam ansträngning för bättre klimatskydd

Varje steg räknas på väg mot rörelsefrihet utan utsläpp. Det är därför vi arbetar för att minska utsläpp genom hela värdekedjan och etablerar nya normer för både människor och miljö.

Elli Naturstrom logotyp

Elli ger dig grön el både hemma och på vägen

Hållbar mobilitet startar vid eluttaget. Genom vårt dotterbolag Elli erbjuder vi laddningsstationer för ägare av nya ID. 

Bilar och lastbilar kör över en bro.

Optimering av vår leverantörskedja

Vi vill också öka användningen av grön el och återvunnet material i vår leverantörskedja. Med tanke på det stora antalet komponenter, leverantörer och underleverantörer är detta en komplex uppgift där vi satsar mycket energi. Bland annat har vi deklarerat att våra leverantörer måste använda grön el vid produktion av battericeller. För att kompensera för de koldioxidutsläpp som trots allt (för närvarande) är oundvikliga, stödjer vi olika certifierade projekt för att skydda klimatet. Detta är ytterligare ett steg på vägen mot en framtid med noll koldioxidutsläpp.

Elli Naturstrom från vattenkraft

Grön el på våra fabriker

För att minska koldioxidavtrycket från våra fordon direkt från start, utforskar vi noggrant energiförsörjningen på våra fabriker. Fler än 30 av våra fabriker över hela världen får nu sin energi till 100% från grön el. Och i framtiden är målet att energi för produktion av våra fordon ska komma från förnybara källor överallt där det är möjligt. Ett exempel gällande tillverkning på ett koldioxidneutralt sätt är vår produktion i Zwickau, där ID.-familjen lämnar monteringsbandet som koldioxidneutrala fordon. Fabriken får certifierad grön el från VW Kraftwerk GmbH. Elen produceras av vattenkraftverk och sparar 106 000 ton CO2 per år.

Volkswagen förnybar el - symbol

Koncernens åtgärder för koldioxidneutral mobilitet

Volkswagen-koncernen har satt upp milstolpar som ska uppnås på alla områden de närmaste åren för att uppnå koldioxidneutral mobilitet senast till år 2050. Åtgärderna följer tre principer: effektiv och hållbar reducering av CO2, byte till förnybara energikällor för strömförsörjning och kompensation för återstående utsläpp som inte kan undvikas.

Målet för år 2025 är att minska fordonsflottans koldioxidavtryck med 30 procent över livscykeln jämfört med år 2015. Volkswagen-koncernen elektrifierar därför modellportföljen, där investeringarna enbart i detta område uppgår till mer än 30 miljarder euro vid 2023.

Investeringar i klimatkompensationsprojekt

Det första projektet som presenterats är Katingan Mentaya, som är ett skogsskyddsprojekt på den indonesiska ön Borneo. Genom investeringar i detta, kompenserar Volkswagen för de just nu oundvikliga utsläppen av koldioxid från leverantörskedjan, produktionen och leveransen av den nya eldrivna Volkswagen ID.3. 

Tillsammans med projektutvecklaren Permian Global har Volkswagen-koncernen tecknat ett gemensamt utvecklingsavtal för klimatskyddsprojekt. Enligt villkoren i avtalet kommer de två företagen initialt att utveckla projekt i Sydamerika och Asien på en yta om totalt en miljon hektar, tio gånger så stor som Berlin. Projekten kommer att ge flera fördelar: skydd och restaurering av hotade tropiska skogar; lokala samhällen kommer på lång sikt att kunna dra nytta av hållbara alternativ till avskogning; biologisk mångfald kommer att bevaras, samtidigt som klimatet gynnas.

Du kanske också är intresserad av:

Frågor & svar om elbilar

Ett andra liv för använda batterier

Volkswagen säkrar svenska rena batterier

Vägen mot klimat-neutral mobilitet

Så fungerar batteriet i elbilen

Du kanske också är intresserad av: