TDI (Turbodiesel Direkt Insprutning)

TDI är ett av Volkswagen AG i många länder registrerat varumärke, och står för Turbodiesel Direkt Insprutning. Det används som beteckning för alla koncernens bilar med diesel-direktinsprutning och turboladdning. TDI-motorer utmärker sig genom sin låga bränsleförbrukning, låga emissioner, höga dragkraft (högt vridmoment) och det mycket höga effektutbytet.En avgasturbo försörjer motorn med friskluft och svarar för bästa möjliga fyllning av cylindrarna. Bränsle av mycket högt tryck sprutas in direkt i cylindrarna genom en insprutningsventil i varje cylinder. Genom effektiv kapsling av motorn blir ljudnivån låg, och hydrauliska motorlagringar svarar för att den också går lugnt och utan störande vibrationer.

TGI/EcoFuel

Volkswagen TGI/EcoFuel innebär motorer optimerade för metangasdrift. Metangas finns av två typer – naturgas och biogas. Den gemensamma benämningen på metangas som fordonsbränsle är Fordonsgas. Vid naturgasdrift minskar koldioxidutsläppen med cirka 25% jämfört med bensindrift. Vid biogasdrift minskar koldioxidtillskottet ytterligare, då utsläppet ingår i ett kretslopp. Dessutom är enerigåtgången vid komprimering av metangasen liten. I Volkswagen EcoFuel förbränns gasen utan direkta förluster och med mycket låga utsläpp. EcoFuel har gastankar integrerade i bilens golv med reservtank för bensin.

Tiptronic

Tiptronic innebär att den automatiska växellådan även går att växla manuellt, antingen genom att föra ut spaken i en kuliss till höger där man genom att vicka spaken framåt eller bakåt växlar upp eller ner. Har man ratt med växlingspaddlar går det även att växla via dessa. I tiptronicläget visas aktuell växel på displayen i kombiinstrumentet istället för som normalt valt körläge.

Tire Mobility Set

Tire Mobility Set är en reparationssats för däck, med vars hjälp föraren kan åtgärda mindre läckage från ett däck. Satsen innehåller ett tätningsmedel och en 12 V-luftkompressor för pumpning av däcken. Med denna metod kan man täta skador, orsakade av främmande föremål (upp till 6 mm diameter). Detta gör det möjligt att sedan köra vidare till närmaste verkstad (i max 80 km/h). Med Tire Mobility System får man snabb, tillförlitlig och bekväm hjälp vid en plötslig punktering. Utrustningen är lätt att använda och eliminerar behovet av tidskrävande hjulbyte – samtidigt som man undviker att smutsa ned händer och kläder. Man får dessutom, tack vare att man inte behöver något reservhjul i bilen, extra stuvningsutrymme i reservhjulsbaljan. Den minskade vikten innebär också en ökad tillgänglig lastförmåga.

Trevägskatalysator

Trevägskatalysatorn är för närvarande den mest effektiva, säkra och mest pålitliga formen för avgasrening av bensinmotorer. Som namnet indikerar omvandlar trevägskatalysatorn tre miljöfarliga ämnen, nämligen kolväten (HC), koloxid (CO) och kväveoxider (NOx), till mindre skadliga gaser. Katalysatorn består av metalliska eller keramiska bärarmaterial med en ytbeläggning av ädelmetall (platina, rodium, irdium). Katalysatorn omvandlar omkring 90 procent av de miljöfarliga ämnena till koldioxid (CO2), kväve (N2) och vatten (H2O). För att trevägskatalysatorn ska kunna utföra sitt arbete effektivt krävs att den håller en viss arbetstemperatur. Det är därför som bilar ofta är utrustade med nära motorn placerade förkatalysatorer, som kan reducera de skadliga utsläppen under tiden motorn värms upp. Vissa motorer kan låta lite annorlunda under varmkörningen vilket beror på en annan tändinställning för att snabbare värma katalysatorn.Lambdasonden reglerar, i samspel med motorstyrdonet, bensin-/luft-blandningen till ett för omvandlingsprocessen optimalt blandningsförhållande.

TSI

TSI är Volkswagens beteckning på överladdade FSI motorer.

Turbokompressor, variabel, VTG

Avgasdriven turbokompressor är den mest använda typen av överladdningsaggregat för bilar. Turbokompressorn ökar luftgenomströmningen i motorn genom att luften som behövs för förbränningen komprimeras och trycks in i motorn. På detta sätt får man in mer bränsleluftblandning än vad motorn själv klarar att suga i sig. Jämfört med en konventionell sugmotor (utan överladdning) med samma cylindervolym ökar turbokompressorn effekten, vridmomentet och även verkningsgraden. Den avgasdrivna turbokompressorn använder energin i avgaserna som drivkraft. Den innehåller ett turbin- och ett kompressorhjul. Turbinhjulet ligger i avgasströmmen och driver kompressorhjulet, och dessa båda är förenade av en drivaxel. I kompressorn pressas luften samman till ett övertryck på upp till 1,5 bar. Luften, som värms upp genom kompressionen, kyls oftast ned av en laddluftkylare innan den leds in i förbränningsrummet. Kall luft tar mindre plats än varm. Resultatet blir att mer syre för förbränning når förbränningsrummet För vissa Volkswagen, med speciellt effektoptimerade motorer, används motorkoncept med två turbokompressorer (Biturbo). Tidigare var huvudargumentet för turbokompressorn effektökningen men idag är det i första hand minskad energiförbrukning och minskade avgasemissioner, tillsammans med högt vridmoment. Många av dagens moderna dieselmotorer har turbokompressorer med ställbara ledskenor, som ger variabel turbingeometri.Dessa kallas även VTG. Finessen är att turbon anpassar sig till avgasmängden och ger högt laddtryck över ett större varvtalsområde. Speciellt effektiv är den på låga varvtal vilket ger fin respons hos motorn.

Till toppen