Johan Sjögren står bredvid en vit VW ID.4
Tips

Experten svarar på fyra heta tjänstebilsfrågor inför 2023

Tips

Experten svarar på fyra heta tjänstebilsfrågor inför 2023

29 november 2022

Hans titel är Key Account Manager på Volkswagen Financial Services – och specialkunskaperna är allt kring tjänstebilar. Johan Sjögren är sannerligen en äkta expert och här går han på djupet i fyra av de allra hetaste frågorna inom tjänstebilssektorn.

Det råder ingen tvekan om att Johan Sjögren på Volkswagen Finans kan sina tjänstebilsfrågor och för att alla ska få ta del av hans kunskaper så kommer här hans tankar kring de fyra viktigaste tjänstebilsfrågorna inför 2023.

1. Hur påverkas mitt förmånsvärde för 2023

”Det är lika bra att säga det rakt ut direkt: Vi får höjda förmånsvärden för 2023. Två av parametrarna som ingår i bilförmånsvärdesberäkningen har höjts och får en direkt påverkan på förmånsvärdet. Dels höjs prisbasbeloppet från 48 300 kr till 52 500 kr, dels statslåneräntan som fick en rejäl höjning från 2022 års nivå till 1,94 procent för 2023.

Hur påverkar då det företaget och föraren i rena pengar? Ja, om vi tittar på en traditionell tjänstebil, Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 200 hk 4M Elegance för 389 900 kr, så medför förändringen ett högre förmånsvärde brutto per månad på 388 kronor. Det i sin tur innebär en högre nettokostnad för föraren på 194 kronor per månad jämfört med 2022 (vid 50 procents marginalskatt). Företaget i sin tur får ökade sociala avgifter på 122 kronor i månaden.

Tar vi en titt på Sveriges mest sålda elbil under 2022, Volkswagen ID.4 Pro Performance så ökar förmånsvärdet brutto med 318 kronor. Det medför en högre nettokostnad med 159 kronor för föraren och företagets sociala avgifter ökar med 99 kronor i månaden.”

2. Hur kan jag använda det höjda prisbasbeloppet?

”Det finns fortfarande en hel del företag som har prisbasbeloppsnivåer i sina bilpolicys där 7,5 prisbasbelopp är kvar som den, så kallade, accepterade nivån. Det är något som hänger kvar sedan gamla tider då det fanns ett lyxbilstillägg vid överskjutande nivå, men det tillägget är numera borta i förmånsvärdesberäkningen.

I och med det rejält höjda prisbasbeloppet för 2023 så finns det nu möjligheter att välja andra modeller eller kanske addera mer utrustning. 7,5 prisbasbelopp för 2022 är 362 500 kr och för 2023 så motsvarar 7,5 prisbasbelopp 393 750 kr. Ett rejält hopp och möjligheter till merförsäljning – samt ännu bättre bil för föraren!

Och vad blir uppsidan för den förare vars företag i dag har en prisbasbeloppsstyrd bilpolicy, om de går över till en så kallad TCO-baserad policy?

Jo, fördelen är att det finns goda möjligheter att välja en elbil trots att inköpspriset överstiger motsvarande fossildrivet fordon. Dessutom är det en rejäl uppsida för föraren i form av ett betydligt lägre förmånsvärde, att driftskostnaden i form av bränsle ger ytterligare besparing och sist men inte minst – att elbilen bidrar till klimatomställningen!”

Vit VW ID.4 kör längs väg

3. Hur påverkas månadskostnaden av räntehöjningar?

”Det sista halvåret så har vi sett stigande räntor på marknaden vilket till största delen beror på kriget i Ukraina, inflationen och höjd styrränta från Riksbanken. Inflationen ser fortsatt ut att ligga på en hög nivå och jag tror att vi kan förvänta oss ytterligare en höjning av styrräntan kommande månader.

Men om vi ser på det rent konkret – vad får en räntehöjning på 1 procent för konsekvens? På löpande kontrakt är det näst intill omöjligt att svara exakt då parametrar såsom löptid, miltal, bilpris samt extrautrustning påverkar. Men väldigt grovt och indikativt, kan man säga att 1 procents räntehöjning påverkar företagets leasingkostnad för en Tiguan med cirka 200 kronor, samt på privatleasing cirka 250 kronor i månaden. På en elbil som ID.4 blir den ytterligare cirka 100 kronor högre beroende på högre finansierat belopp.

Men som sagt, beräkningarna ovan är verkligen bara mellan tummen och pekfingret.”

4. Är den nya avdragsrätten tillräcklig?

”Den nya regeringen presenterade i budgetpropositionen ny avdragsrätt för resor med bil till och från arbetet. Höjda avdrag rent generellt – men i mitt tycke inte tillräckligt för att kompensera dagens höga drivmedelskostnader. Så här ser regeringens höjning ut för förmånsbilar, inklusive personalbil:

* Diesel – nu 6,50 kr/mil, blir 12 kr/mil

* Bensin, etanol, gas, laddhybrid – nu 9,50 kr/mil, blir 12 kr/mil

* Elbil – är och förblir 9,50 kr

* För privatägd bil, oavsett drivmedel, ändras från 18,50 kr/mil till 25 kr/mil.

Grundavdraget ändras inte, det kommer precis som tidigare fortsatt att vara ett grundavdrag på 11 000 kr i deklarationen för arbetsresorna (0-11 000 kr ger ej rätt till avdrag). Vidare kvarstår även kravet att utgifter för arbetsresor endast får dras av om avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen är minst 5 km. Dessutom måste det då klart framgå att den skattskyldige genom att använda egen bil, i stället för allmänna kommunikationsmedel, regelmässigt gör en tidsvinst på sammanlagt minst 2 timmar.

Den nya avdragsrätten träder i kraft den 1 januari 2023.”

Har ni egna tjänstebilsfrågor går det utmärkt att kontakta Johan Sjögren.

TIPS - översikt

Det finns många tips och knep man kan ta till för att ta hand om sin bil. För att underlätta för dig har vi samlat våra bästa tips på ett ställe.

Bläddra vidare i VW eMagasin

Fem i ID.-familjen

Den elektriska resan

”Nya ID.3 känns sportigare och tystare”

Bläddra vidare i VW eMagasin