Volkswagen ID.4 med en båtrailer
Reportage

Fem i ID.-familjen

28 september 2022

Svante och Silvi Larsson är bosatta utanför Göteborg och är båda två erfarna elbilsförare. Framför allt Silvi, hon kör sin ID.3 dagligen till och från arbetet.

Deras första elbil var en eldriven Golf, en tidig generation där räckvidden var i kortaste laget för Silvis vardagskörning, speciellt vintertid.

Men det avskräckte henne inte. Hon ville ändå testa på elbilslivet, för att köra så fossilfritt som möjligt. Och så småningom blev Silvi en mästare på att spara el. Både i körsätt samt förstå vilka funktioner i bilen som kunde undvikas för så snål körning som möjligt.

– Det bästa med att köra elbil är att inte behöva tanka, det är absolut ingenting jag saknar. Det är både skönt och smidigt. Jag bara backar upp vid huset hemma och sätter i sladden.  

"Det bästa med att köra elbil är inte behöva tanka"

När nyheten om ID.3 släpptes blev både Svante och Silvi väldigt nyfikna. Så till den grad att de omgående beställde en ID.3 First Edition. Ett val de aldrig har ångrat.

I dag har de ingen räckviddsångest, det blir i stället ofta extra ärenden utöver den vardagliga körningen. Något som de uppskattar extra mycket är bilens teknik, speciellt appen för att styra laddning samt förvärma bilen. Att bilen startas genom att sätta foten på bromsen är också en positiv detalj. 

– Det känns konstigt att sätta sig i en bil som behöver startas via knapp eller nyckel, berättar Svante. Man vänjer sig fort av med det! Det jag framför allt uppskattar med ID.3 är att den är så stabil och trevlig att köra. 

Elbilsintresset har gjort att Svante funderar på en ID.4 för sitt jobb. Han kör långa sträckor varje dag och har därför en Passat GTE – men eftersom han gillar elbil så kommer han att provköra ID.4 för att se om den kan passa. 

– Vi ser fram emot hur elbilsprogrammet kommer att utvecklas både tekniskt och räckviddsmässigt i de nya och uppdaterade modellerna.

Bäst med ID.3
enligt Svante och Silvi
  1. Ljusslingan vid vindrutan. Den ger en mycket bra vägvisningsindikation när navigationen är aktiv. Visar tydligt när man ska svänga och man behöver inte ta bort blicken från vägen. Vid laddning visar samma ljusslinga laddnivån i batteriet.
  2. Komfortabel körställning. Stolarna är bekväma och lätta att justera för en bra körställning.
  3. Bra placering av skärmen. Skärmen för infotainmentsystemet är högt placerad vilket gör att man inte behöver ta bort blicken från.

”Med ID.4 kan jag kan köra hur mycket jag vill – utan dåligt samvete”

Volkswagen ID.4 med en båtrailer

Mats Angslycke har god erfarenhet av att köra på el eftersom han har kört laddhybrid både i arbetet och privat. Han funderade på att gå över till elbil och efter ha fått se ID.4 blev valet väldigt lätt. Det är ett beslut han inte ångrar, han har kört ID.4 i ett år och är väldigt nöjd. Steget från Passat GTE laddhybrid till ID.4 kändes naturligt.

Vad är det bästa med elbil och finns det några utmaningar du har stött på?
– Det bästa är ett renare samvete. Men laddinfrastrukturen, som för tillfället släpar efter, är utmanande. Det behövs fler snabbladdare. Men just för oss är det inget problem, för vi har oftast med oss hunden när vi reser långt och han behöver rastas och då passar vi på att ladda. Det tar lite längre tid men det gör också att livet är bättre för vår hund.

Vad gäller utrymme i kupé och bagage har de inte upplevt bytet av bilmodell som något negativt. De funderade rätt mycket över det och blev positivt överraskade. Allt får plats, familj med tre barn och hund.

– Jag gillar Volkswagen och när ID.4 kom så fastnade jag direkt för designen, vilket för mig också är en stor del av bilköpet. Sen har den bra vägegenskaper. 

Det var en självklarhet för Mats att installera en laddbox på hemmaplan och känslan av att just kunna ladda där är något han verkligen gillar.

– Utöver det renare samvetet är det enkelheten att kunna "tanka" hemma som jag uppskattar mycket. Och då även att kunna påverka kostnaden, baserat på hur aktiv jag är kring val av elavtal. Där jag även kan styra vilka tider jag laddar under dygnet just för att priserna kan variera över ett dygn. 

Vad uppskattar du med ID.4? 
– Känslan att kunna köra bil hur mycket jag vill utan att ha det där gnagande dåliga samvetet för att min bil släpper ut massor med avgaser. Jag gillar verkligen att köra bil. 

Bäst med ID.4
enligt Mats
  1. Strålkastarna. Snygg design, men framför allt så lyser de upp väg och omgivning väldigt bra.
  2. Hemmaladdningen.  Att kunna ”tanka” hemma med laddbox är en fantastisk känsla. Och ekonomiskt fördelaktigt.
  3. Vägegenskaperna. Det är så otroligt roligt att köra den här bilen!

”Miljövänlig och snygg – med ID.5 får jag mycket bil”

Volkswagen ID.5 kör över en bro

Att välja en elbil i dag känner Filiz Akkaya är ett givet val. Hon bor i Södertälje, kör bil både privat och i arbetet och ser en stor miljömässig fördel med att köra eldrivet. Hennes nuvarande bil är en Audi A6 men Filiz har tagit steget och beställt sin första elbil, en ID.5 GTX.

Filiz har ingen tidigare erfarenhet av att köra elbil men ser fram emot upplevelsen att köra en tyst bil.

Hur kommer det sig att det blev just en ID.5? 
– Jag tänkte att det var dags för en elbil. Alla i min familj kör Volkswagen så nu kände jag att det var på tiden för mig också. Den modell som tilltalade mig bäst var ID.5 – jag gillar att det är en elbil i suv-format som gör att man sitter högre upp.   

Vad ser du mest fram emot med bilen? 
– Den största vinsten är att den är miljövänlig, men att den har snygg design är också viktigt. En annan betydelsefull detalj är fyrhjulsdriften som gör att man klarar vintern utan problem. 

Vad tycker du är det bästa med en elbil?
– Framför allt ska det bli skönt att slippa tanka bilen, med tanke på att dieseln är så dyr nu. Dessutom känns det som ett givet val med tanke på att det är mer miljövänligt. Jag kommer använda bilen för dagligt bruk både till jobbet och för de vardagliga sysslorna där den behövs.

Hur kommer du att ladda bilen?
– Jag har beställt en laddbox som ska installeras hemma, så bilen laddas enkelt och smidigt utanför huset. På längre resor kommer det säkert bli snabbladdning, men det ska bli oerhört skönt att inte behöva tanka bilen.

Finns det några detaljer du uppskattar extra mycket hos ID.5?
– Det som tilltalar mig väldigt mycket är den snygga designen, suv-utseendet kombinerat med den sluttande taklinjen. Och trots sin coupéform har den bra med lastutrymme som gör att jag får plats med det jag behöver. Appen som man ansluter till bilen är också något jag ser fram emot, så jag kan förvärma bilen via mobilen. Jag känner att man med ID.5 får mycket bil. En elbil som har bra utrymme, snygg design och modern teknik.

Bäst med ID.5
enligt Filiz
  1. Modern teknik. App som gör att det går att förvärma bilen vid kalla dagar. 
  2. Formgivningen. Design som både är snygg och praktisk, och ger gott om plats i bilen.
  3. Eldriften. Bra för klimatet, kan ladda hemma, slipper tanka.

”ID. Buzz har allt jag önskar i en bil”

Mick Born kör en Volkswagen e-up! som han älskar. Fördelarna är flera. Den är liten, enkelt att parkera i stan, går tyst och kostar bara 1,5 kronor per mil. Men det viktigaste argumentet för Mick är miljön.

– Jag kan ladda hemma, vilket garanterar att den endast körs på grön el.

Familjen har också en Multivan. Bensindriven till en början men Mick lät den konverteras till biogasdrift. Även här väger miljöargumentet tungt – hushållssopor som blir till gas. Och dessutom närproducerat eftersom reningsverket ligger nära familjens hem.

Hur kommer det sig att du har förbokat en ID. Buzz? 
– Det korta svaret är, att den har ALLT jag önskar i en bil. Miljövänlig, flexibel, rymlig och snygg! Jag har vindsurfat sedan 1985. Jag och två av mina bästa vänner hade just en folkabuss när vi 1990 körde runt i Europa för att hitta de bästa vindarna och vågorna. När jag läste att VW skulle släppa en ny och dessutom eldriven, så var det ingen tvekan – jag bara måste ha en! Hade aldrig beställt den om den gått på fossilt bränsle.

Dina förväntningar på bilen?
– Jag hoppas att den fysiska upplevelsen blir lika härlig som det jag har sett digitalt.

Vilka fördelar ser du med ID. Buzz? 
– I vår familj har vi olika behov. Jag behöver kunna lasta surfutrustning när jag skall ut och surfa, Monica älskar loppisar och retro-möbler så hon har också behov av lastkapacitet. Våra söner spelar fotboll så det blir många körningar med deras kompisar till träningar där flera sittplatser är viktigt för oss.

Hur kommer ni att använda den?
– Den kommer användas privat. Främst av mig när jag ska i väg på mina korta och långa surftripper men även när hela familjen ska i väg på semestrar. Jag kommer också låta tillverka ett släp i matchande design där jag förvarar mina brädor och segel. 

Bäst med ID. Buzz
enligt Mick
  1. Miljöbil. Klimatsmart med eldrift, går att ladda enkelt hemma.
  2. Designen. Det är en modern, miljömässig version av den gamla legendariska folkabussen. 
  3. Flexibiliteten. Fungerar i det vardagliga familjelivet, ordentlig lastkapacitet och bra med utrymme och sittplatser.  

"Miljöaspekten är huvudfokus – och en transportbil som klarar 40 mil”

Gustav Törnqvist kör mycket bil i sitt arbete där han utför service och nyinstallation av industriella avfuktningsanläggningar. Han är inte främmande för elbilar, tvärtom. Han känner att det är en självklarhet att välja elbil om man har möjlighet och kör elbil privat, något han trivs väldigt bra med.  

– Det jag framför allt gillar med att köra elbil är att det är så tyst och mjukt. 

Företaget han arbetar på tänker mycket på miljön och lyfter ofta fram vilka detaljer man kan se över för att vara så klimatvänlig som möjligt. Därför har Gustav provkört och sökt runt efter eldrivna transportbilar.

– Miljöaspekten är det som är huvudfokus för oss. Personligen gillar jag inte att starta arbetsdagen med att vrida på nyckeln och höra hur dieselmotorn skakar i gång. Vi har bara en planet och alla måste försöka ta sitt ansvar för kommande generationer. Inte bara privat utan även i arbetet. Vårt företag behöver en transportbil som klarar dagliga körningar på minst 40 mil i kallt klimat, och som inte tappar för mycket av laddningen vid exempelvis motorvägskörning.

Gustav har tidigare testat eldrivna transportbilar på just motorväg och upplevt att de tappar laddningen fortare än väntat. Det skapar en tydlig räckviddsångest och den påverkas också av att modellerna haft för kort räckvidd totalt sett. När han läste om nya ID. Buzz Cargo var det därför en självklarhet att anmäla intresse, mycket för att modellen har samma batteri som ID.4.

Att ladda fungerar smidigt för Gustav eftersom han kan ladda hemma, men som van elbilsförare vet han också att snabbladda efter vägen inte är en krånglig och tidskrävande process. Viktigt är också ID. Buzz Cargos lastkapacitet samt möjlighet till lastning på taket. Gustavs företag arbetar med montage av avfuktningsanläggningar och behöver därför ofta transportera ventilationskanaler som är upp mot tre meter långa. 

Bäst med ID. Buzz Cargo
enligt Gustav
  1. Mångsidigheten. Att det går att lasta, både i skåp och på takräcke.
  2. Räckvidd. Lång räckvidd som känns pålitligt – går att köra på motorväg utan att få räckviddsångest.
  3. Perfekt till jobbet. Arbetsfordon som har samma elbilsegenskaper som en personbil, tyst och mjuk gång.

REPORTAGE - översikt

Träffa människorna bakom våra bilar. Våra kunder och hur Volkswagens modeller används i verkliga livet. Här får du en inblick i hur det är att äga en Volkswagen.

Bläddra vidare i VW eMagasin

På semester med elbil: Så här fungerar det

Volkswagen e-Golf, kvinna sträcker sig efter laddningskabeln

Allt du behöver veta om elbilsladdning.

Folkfantasten Per-Inge Mattson

Folkafantasten: Bilarna sprider sån glädje

Bläddra vidare i VW eMagasin