Tips

Vinterväglag – kör säkert i halka

Text: Petter Jennervall
Foto: Rickard Croy
2024-01-11

Köra bil i svensk vinter kan vara utmanande, speciellt med tanke på hur varierande väglaget kan vara. Is, snö, slask, regn… Här är tipsen för en säker körning – och reglerna som gäller för vinterdäck.

Från isande kyla till regniga plusgrader. Vinter i Sverige bjuder på mängder av väglag och rör du dig dessutom genom vårt avlånga land så kan du stöta på flera sorters underlag på en och samma resa. Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen – något som ställer krav på dig, din bil och din bils däck.

I grunden handlar säkerheten på vintervägarna förstås om bra vinterdäck, rätt hastighet och att du kör på ett sätt anpassat för just väglaget. Men har du full koll på alla parametrarna?

Vinterdäck och datum för hjulskifte

Vinterdäck ska du ha på bilen från 1 december till 31 mars, förutsatt att det råder vinterväglag. Vinterväglag är som sagt var när det finns snö, is, snömodd eller frost på delar av vägen – och det är alltid polisen som på plats avgör om det råder vinterväglag.

Du får använda dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april. Skulle det vara – eller förmodas bli – vinterväglag någon annan tid på året är dubbdäck tillåtna även då.

Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck? En ständigt återkommande fråga, och det beror en hel de på var i landet du kör bil och hur du kör. Enligt Trafikverket ger dubbdäck bättre väggrepp på våt is medan dubbfria vinterdäck har bättre grepp på lös snö.

En fördel med dubbfria vinterdäck är att du kan sätta på dem tidigare på säsongen och då vara förberedd även på den första, kanske överraskande halkan. Bor du dessutom i områden där det ofta är snö- och isfria vägar så kan det av närmiljöskäl vara bättre med dubbfritt, eftersom dubbar river upp asfalten och det ger i sin tur sämre luft.

Slutligen, när det är dags för däckbyte: Kom ihåg att de bästa däcken ska sitta bak – och det gäller oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven!

Köra i vinterväglag

Moderna bilar med antisladdsystem är verkligen att föredra i den svenska vintern. Systemet minskar risken för sladdolyckor, faktiskt med så mycket som 50 procent (gäller svåra singel- och mötesolyckor i halt väglag). Antalet dödliga sladdolyckor minskas med 92 procent!

Bra, nordiska dubbfria däck fungerar bra ihop med antisladdsystem. Enligt Trafikverket inträffar 15 procent av polisrapporterade vinterolyckor på underlag där det är bättre med dubbdäck, det vill säga på is. Statistik för hela vintern visar inte på bättre säkerhet med dubbdäck.

Kör du en bil som saknar antisladdsystem kan dubbdäck vara att föredra på vintern.

Men, oavsett vilka vinterdäck du väljer att köra med, anpassa hastigheten och håll avståndet till bilen framför. Ju sämre förhållanden desto längre avstånd!

Tips 1: Lätta på gasen i god tid innan kurvor och korsningar – och var extra uppmärksam vid broar och viadukter där kall luft kyler ner marken både under- och ovanifrån. Där är det nämligen ofta halt.

Tips 2: Undvik omkörningar. Snömodd mellan filerna ställer ofta till stora problem vid omkörningar, och tiden du tjänar på att köra om är ofta betydligt mindre än du tror. Behöver du ändå göra omkörningen – var mycket försiktig.

Och skulle ända råka ut för en sladd så finns det några enkla sätt för att parera den:

1. Vid manuell växellåda – tryck ner kopplingen. (För bilar med automatväxel räcker det oftast med att släppa gaspedalen.)

2. Om sladden beror på att du har bromsat för kraftigt (och inte har ABS-bromsar) – släpp bromsen. Med ABS-bromsar så fungerar det att fortsätta bromsa. Gäller även med antispinn- och antisladdsystem, men då får du ju redan hjälp att häva sladden om den mot förmodan skulle inträffa.

3. Styr mot färdriktningen, mot sladden. Men undvik kraftiga rattrörelser.

Rätt däcktryck ger lägre förbrukning

Det är av förklarliga skäl mycket fokus på förbrukningen vid bilkörning på vintern, både när det gäller elbilar och fossildrivna. Därför är det viktigt att regelbundet kontrollera däcktrycket – på så sätt kan du minska rullmotståndet och därmed spara energi och pengar. Och eftersom ett korrekt däcktryck optimerar bilens köregenskaper så blir färden säkrare, vilket underlättar när väglaget är osäkert.

Apropå förbrukning: vinterdäckens större rullmotstånd ökar bilens förbrukning jämfört med sommardäck så kom ihåg att byta till sommardäck när det är dags under våren. Rätt däck för rätt tid – av flera anledningar

För svar på fler frågor – och experthjälp vid däckbyte/hjulskifte – klicka här

HÄRÖppnar nytt fönster/tab hittar du aktuell trafikinformation från Trafikverket så att du kan planera en så säker resa som möjligt – baserat på den senaste informationen om väglag, vägarbeten och allmänt  trafikläge.

HÄRÖppnar nytt fönster/tab hittar du vädervarningar och meddelanden från SMHI.

Olika sorters vinterväglag

Olika sorters vinterväglag

  • Blixthalka: Benämns även svartis, svarthalka och ishalka. Orsakas ofta av underkylt regn, regn som fryser när det når avkyld mark. Då bildas ett islager som är kan vara i princip omöjligt att se med blotta ögat. Sker som namnet antyder blixtsnabbt, så var extra vaksam om du hör varningar om blixthalka.
  • Frosthalka: När vägen är täckt av frost, men inte snö. Vanligast i gryningen – efter en kall och klar natt – när luftens fukt fryser på vägbanan.
  • Fläckvis halka: Dyker upp när smältvatten fryser fläckvis nattetid, eller när rester av gammal is och snö ligger kvar.
  • Snödrev: Kan bildas när tidigare fallen snö driver ut på vägen, ibland i kombination med nytt snöfall.

Regler om däckens mönsterdjup

Vid sommarväglag ska däck ha minst 1,6 mm mönsterdjup
men vid vinterväglag är det andra regler som gäller. Och även om den lagliga
gränsen är 3 mm mönsterdjup på personbilars vinterdäck så sträva efter att ha
åtminstone 4-5 mm, för att ha bra förutsättningar för att kunna hantera de
olika väglagen. Kom också ihåg att kontrollera att däcken är godkända –
E-märkta, för att få säljas inom EU. (Däck utan dubbar ska dessutom vara
S-märkta, det vill säga bullergodkända.)

Utrustning för bilen i vinter

  • Laddad mobiltelefon
  • Filt och extra kläder
  • Mat och dryck
  • Ficklampa och reflexväst
  • Snöborste och isskrapa
  • Startkablar och snöskyffel
  • Bogserlina
  • Låsolja

Kom även ihåg att kontrollera följande innan avfärd:

  • Vinterdäckens lufttryck och mönsterdjup, samt dubbutstick på dubbdäck
  • Kylarvätskan
  • Mängden frystålig spolarvätska
  • Samtliga lampor
    Källa: Trafikverket

Så kan du hjälpa till vid trafikolyckor

  • Kör vidare om det redan är folk på plats, om du inte har specialistkunskaper inom läkarvård.
  • Larma 112.
  • Varna andra med varningsblinkers så att de inte kör in i olyckan.
  • Ta reda på om det finns skadade på platsen. Chockade människor kan vandra i väg. Försök att hjälpa dem.
  • Se till att få en överblick. Hur många bilar och människor är inblandade, hur många är skadade? Rapportera till räddningspersonalen.
  • Följd instruktionerna från räddningspersonalen.
    Källa: Krisinformation.se

Laddat för säker sladd – med ID.3 på halkkörningsbanan

När Västsveriges största halkbana skulle förnya sin fordonspark fastnade de för ID.3.

ID.4 GTX på hal is

I extrema väderförhållanden testade svenska biljournalister ID.4 GTX på Byskeälven i Arvidsjaur. Men trots kyla, snöfall och stark vind fick bilen positiva omdömen.

TIPS - översikt

Det finns många tips och knep man kan ta till för att ta hand om sin bil. För att underlätta för dig har vi samlat våra bästa tips på ett ställe.

Bläddra vidare i VW eMagasin

Nio tips för bättre räckvidd
under vintern

Så lastar du takboxen säkert

Viltolycka

Bläddra vidare i VW eMagasin