En ID.3 på halkbanan.
Säkerhet

Laddat för säker sladd – med ID.3 på halkkörningsbanan

27 januari 2022

När Västsveriges största halkbana skulle förnya sin fordonspark fastnade de för ID.3.

– Med 200 elever per vecka krävs det en tålig bil som är superenkel att förstå sig på, säger Joakim Bruhn, utbildningsansvarig på Stora Holm på Hisingen i Göteborg.

Ni minns hur pirrigt det var? Hur du successivt betat av de olika momenten när det gällde själva körningen; dragläge, vänstersväng, fickparkering... När du lärt sig öppna motorhuven och kolla oljan. Bockat av teorin. Och det enda som återstod var den där halkkörningen.

Pandemin har inneburit vissa förändringar på Stora Holm. Bland annat är ett par tält uppsatta mellan körbanorna för att kunna sprida ut de körelever som väntar på sin tur.

I ett av tälten sitter Axel Olofsson Dorch som just klivit ur en av de grålackade bilarna och nu ser de andra utföra samma moment. Att köra i 70 km/h och vid en viss markering panikbromsa. Innan dess har de prövat samma sak i lite lägre hastighet på en bana som är glashal.

– Det var bra att få testa, säger Axel. Jag har uppkörning om knappt en månad och har den senaste tiden kört nästan varje dag så jag känner mig redo.

Från kompisar hade han hört att det visserligen var lite läskigt men också rätt kul med halkkörning och det tycker han stämde.

– Själva bilen kändes modern och smart, axade snabbt och hade känslig gas. Det var också väldigt enkelt att redan från början fatta hur den funkade, säger han.

Linnea Spångberg, säljare på Volkswagen i Hisings Backa, lyssnar uppmärksamt på körelevernas synpunkter. När Stora Holm trafikövningsplats beställde tio splitternya bilar var det såklart en stor affär. Alla inblandade är måna om att det ska bli bra.

Inte minst utbildningsansvarige Joakim Bruhn.

Med drygt 30 års erfarenhet som körlärare, varav flertalet med egen trafikskola, har Joakim arbetat med bilar av ett stort antal olika fabrikat. Sådana som inneburit ständiga justeringar och reparationer - och de som funkat bättre. Han har också sett pedagogiken bakom halkkörning förändras.

Joakim Bruhn.
Utbildningsansvarig Joakim Bruhn.

När han började som bilskollärare 1988 handlade det om färdighetsträning.

– Då var idén att eleverna skulle lära sig köra när det är halt. Om du fick en sladd skulle du försöka häva sladden, lätta på gasen och styra undan, säger Joakim.

Sedan dess har bilarnas teknik förändrats radikalt och det är numera självklart med antisladd- och antispinnsystem.

– Idag skulle jag kalla det vi gör och ger här för en attitydpåverkande upplevelsebaserad utbildning. Vi ska ge eleverna möjlighet att under säkra förhållanden få uppleva vad det innebär att tappa kontrollen över ditt fordon för att du håller för hög fart, säger Joakim.

För den som haft körkort länge och kanske känner sig osäker på tekniken i dagens bilar finns det på Stora Holm och de övriga halkkörningsbanorna i Sverige möjlighet att boka in sig för att uppdatera sina kunskaper i halkkörning.

– Det är rätt bra att göra med jämna mellanrum så att man får friska upp känslan av att tappa kontrollen, säger Joakim Bruhn.

 

Om man tillhör just den kategorin och befinner sig på en halkkörningsbana med bilar tillgängliga och en mycket erfaren körlärare vid sin sida är det ett tillfälle att ta tillvara.

Joakim Bruhn är till en början inte helt nöjd med min fart. Inte heller med min kraft på bromsen.

– 65 km/h ska du ligga i och sen bara full broms och styr.

Vi tar ytterligare ett par varv på den del av banan som innehåller en kurva där det är riktigt halt. Jag tar i, far iväg och snurrar halvt runt på vägbanan. Gapskrattar lättad när bilen står still och kommer för alltid minnas det uppdaterade rådet; full broms och styr!

Joakims tre tips för säkrare körning i halka:

  • Ha bra däck. Välj däck utifrån var du bor och din typ av körning. 7 av 10 som bor i städer kör odubbat.
  • Håll hastigheten.
  • Tänk på körställningen. Ha ratten så nära att du sitter med böjda armar och kan svänga med bara små rörelser. Det maximerar din möjlighet till kontroll över bilen.

Halkbanan Stora Holm

På Stora Holm i närheten av Säve på Hisingen har det bedrivits riskutbildning sedan 1974.

Idag ägs anläggningen av NTF Väst och Stora Holm är en av en knapp handfull aktörer i Västsverige dit det som körkortstagare går att komma för att klara av sin så kallade halkkörning (Riskutbildning 2). I riskutbildningen för den som håller på att ta körkort ingår även en teoretisk del om bland annat alkohol och trötthet (Riskutbildning 1).

NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik)

SÄKERHET - översikt

Säkerhet är vår högsta prioritet. Säkerhet handlar inte bara om krocksäkerhet i händelse av en kollision, utan också om service och underhåll. Vi hjälper dig att hålla din Volkswagen så säker som möjligt.

Bläddra vidare i VW eMagasin

Älg på väg över en väg

5 viltolyckor varje timme

En person och en hund med och utan reflexer.

Vi syns i trafiken

ID.4 GTX på hal is

Bläddra vidare i VW eMagasin