elbilar på verkstaden
elbilar på verkstaden
elbilar på verkstaden
elbilar på verkstaden

Elbilar på verkstaden: oljebyten en del av det förgångna

Elbilar på verkstaden: oljebyten en del av det förgångna

Elbilar kräver annorlunda underhåll jämfört med traditionella förbränningsmotorer. Det finns inga tändstift, avgassystem eller växellåda, vilket sparar tid och pengar. Men regelbundet underhåll och service är förstås lika viktigt ändå.

Elbilar kräver annorlunda underhåll jämfört med traditionella förbränningsmotorer. Det finns inga tändstift, avgassystem eller växellåda, vilket sparar tid och pengar. Men regelbundet underhåll och service är förstås lika viktigt ändå.

Här kan du läsa om:

  • Varför elbilar sällan behöver åka till verkstaden
  • Hur underhållet av en elbil skiljer sig från en bensin- eller dieseldriven bil
  • Vad du kan göra för att minimera slitage
  • Vad du behöver tänka på när du väljer verkstad

Beroende på skillnad i drivsystem saknar elbilar helt enkelt vissa av de delar som finns i en konventionell bil. Det handlar om exempelvis luftfilter, oljefilter och bränslefilter, motorkylning och tändstift eller delar som avgassystem och koppling. Elfordon har trefas synkrona motorer utan friktionsslitage och kräver nästan inget underhåll. Inte heller behövs någon manuell växellåda. Färre delar betyder förstås lägre underhållskostnader.

Färre komponenter, mindre underhåll

Det som kräver liknande typ av underhåll som på traditionella bilar är bromsarna. Elbilar använder dock inte bromsarna lika mycket som konventionella bilar och därför behöver dessa bytas mer sällan. Det beror bland annat på bromskraftåtervinningen. När fordonet bromsas, omvandlas rörelseenergin till elektrisk energi och återvinns. Bromskraftåtervinningen påverkar även motorbromsningen, vilket gör att bromssystemet används i mindre utsträckning. Därför blir slitaget också mindre än i en motsvarande bil med förbränningsmotor. Utöver bromsarna, behövs service på både styrsystemet, luftkonditioneringen, samt hjul och däck. En allmän inspektionsservice behövs dessutom med ungefär samma intervall som hos en bil med förbränningsmotor.

Även om många komponenter från en förbränningsmotor inte längre behövs, så innehåller en elbil vissa specialdelar som den traditionella bilen saknar. En av de viktigaste är förstås det stora batteriet som ger drivkraften. Vid de återkommande allmänna servicetillfällena kontrolleras laddningskontakterna och kablarna, samt batteriets allmänna status.

I verkstaden. En man står och tittar under en bil

Håll ett öga på batteriet

De flesta elfordon använder litium-jon-batterier. Vill du att batteriet ska hålla länge ska du undvika att laddningsnivån understiger 20% någon längre tid. Precis som med mobiltelefoner påverkas livslängden av hur du brukar ladda batteriet. Att ladda med hushållsel (som innebär växelström) är faktiskt att föredra för hållbarheten, framför snabbladdningsstationens likström. Batteriet är en stor del av elbilens kostnad, så det är värt besväret att ta väl hand om det.

Elbilsägare behöver också hålla ett öga på en annan viktig förslitningsdel, nämligen däcken. Elbilar har mycket högre vridmoment än de flesta andra fordon. Men frekvent och snabb acceleration gör att däcken slits snabbare. Lugn körning betalar sig däremot. Vid underhåll och inköp av däck är det viktigt att också ta hänsyn till de speciella krav som elbilar ställer på däcken. Exempelvis är det många elbilar som använder lågfriktionsdäck.

Upp till 35% lägre underhållskostnader än bilar med förbränningsmotor

Även om elbilar också kräver regelbundna kontroller precis som bilar med förbränningsmotor, innebär elbilarna ungefär 35% lägre kostnad för underhåll och service jämfört med de förstnämnda. Detta enligt tyska institutet för bilindustrin, IFA. I en gemensam studie från IFA och DEKRA uppskattas att redan 2020 kommer den totala kostnaden för ägande av en elbil inklusive inköp, elektricitet, underhåll och reparationer att vara 3,2% lägre än för motsvarande fordon med förbränningsmotor. Detta beräknat utan möjliga skrotningspremier och eventuell gratis laddning.

När det gäller att boka service kan du välja vilken verkstad som helst som kan genomföra kontroller enligt tillverkarens specifikationer. Arbete med högspänningssystem kan dock endast göras av specialutrustade verkstäder med personal som har adekvat utbildning. Innan mekanikern kan påbörja arbetet med bilen måste denne säkerställa att högspänningen är säkert avstängd så att arbete kan utföras utan risk. Väljer du en auktoriserad verkstad kan du vara säker på att den har alla förutsättningar att utföra arbetet.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..