illustration av karta
illustration av karta
illustration av karta
illustration av karta

Fjällresa eller långsemester med elbilen – en omöjlighet?

Fjällresa eller långsemester med elbilen – en omöjlighet?

Inte alls, men många svenskar har fortfarande bilden av elbilar som främst lämpade i storstäderna. Här reder vi ut missförstånd och myter kring räckvidden.

Inte alls, men många svenskar har fortfarande bilden av elbilar som främst lämpade i storstäderna. Här reder vi ut missförstånd och myter kring räckvidden.

Volkswagen storsatsar på e-mobilitet i och med den nya ID.-familjen, och Sverige är ett av länderna i världen där det finns flest elbilar per invånare.

Men det finns fortfarande stora missuppfattningar kring vad elbilarna egentligen klarar av. Du kanske själv har hört dem?

Elbilar är bara bra i städer och för kortare sträckor, de laddas ur snabbt och så vidare.

Det kanske är sant historiskt, men med ID.-familjen tar vi ett rejält kliv framåt vad gäller räckvidden. Du får själv välja storleken på batteriet i din ID. Bilarnas räckvidd sträcker sig från 33 mil upp till hela 55 mil enligt den nya standardiserade körcykeln WLTP.

Räckvidden påverkas, precis som i en vanlig bil, av externa faktorer som temperatur, hastighet och topografin i området. Men det går att optimera räckvidden genom att till exempel värma upp kupén i god tid innan du kör iväg.

Vill du köra långt? ID. går att snabbladda, vilket innebär att det kan räcka med ett stopp på endast 30 minuter för en 70 mil lång resa.

Men det finns ju så få laddstationer i Sverige, kanske du tänker? Det påståendet får allt mindre relevans. Utbyggnaden av snabbladdare går i rask takt och platserna som saknar snabbladdning blir allt färre. Förutom de snabbladdare som sätts upp längs de stora vägarna så ingår Volkswagen i laddnätverket Ionity, som bygger 400 supersnabbladdare genom Europa. Ett antal av dessa kommer placeras i Sverige. Om du laddar på en Ionity-station är du garanterad högsta tänkbara laddhastighet, vilket innebär kortare stopp. Nyligen invigdes Ionitys station i Mantorp, vilket underlättar för dem som reser mellan Stockholm och Göteborg.

karta

Den vanligaste platsen för laddning har visat sig vara i hemmet, vilket innebär att resan alltid startar med "full tank".

Som du ser finns det redan nu goda möjligheter för att köra långt i din elbil, och det kommer bli ännu lättare och smidigare i framtiden.

Pendling till och från jobbet, kundmöte några mil bort på eftermiddagen och sedan hämtning av barn och skjuts till en rad aktiviteter på kvällen? Inga problem för nästa generations elbilar.

Och om batteriet skulle ladda ur är det alltid bra med en kaffepaus – tills din bil laddat upp sig igen.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..