Här hittar du information om Volkswagen AG som ansvarig leverantör av det innehåll och de erbjudanden som finns på den här webbsidan.
Utgivare
Customer Interaction Center (CIC)
Customer Interaction Center (CIC) ansvarar för området ”Hjälp för appar och digitala tjänster”. Du kan vända dig till CIC med ärenden gällande våra digitala tjänster eller appar.
Om ditt fordon stödjer Car2X-teknologin kan det efter aktiveringen utbyta viktig trafikinformation, t.ex. om olyckor eller trafikstockningar, med andra trafikanter eller trafikinfrastruktur, förutsatt att dessa också stödjer Car2X-teknologin.
Datainsamling för utveckling av automatiserad körning
Forskning och utveckling av samt säkerhet för automatiserade körfunktioner kräver en signifikant databas med så mångsidiga trafikscenarier som möjligt baserat på verkliga körningar. Dataöverföringen kan, om ditt fordon stödjer denna funktion, aktiveras och avaktiveras direkt genom att använda reglaget ”Utveckling av automatiserad körning” i sekretessinställningarna.
Med den digitala handboken kan du snabbt hitta detaljerad information om ditt fordon - bekvämt på Internet via din dator eller mobila enhet. Allt du behöver är ditt chassinummer (VIN), även känt som ett VIN-nummer.
Med We Charge-Feature-webbsideappen kan du utan kostnad använda olika webbaserade funktioner och tjänster gällande laddning av elbilar. Till dessa hör i synnerhet att söka och hitta offentliga laddpunkter och en ruttplanerare för utvalda fordon med hänsyn till offentliga laddpunkter längs med rutten.
De digitala produkter och tjänster som listas nedan ingår i myVolkswagen-miljön. myVolkswagen innehåller all relevant information och inställningar kring din profil, ditt fordon och dina digitala produkter och tjänster. Volkswagen AG behandlar dessa uppgifter baserat på det berättigade intresset (Art. 6(1) f) GDPR) av Volkswagen AG att korrekt visa myVolkswagen-miljön för dig. För att kunna använda produkterna och tjänsterna krävs en inloggning eller registrering med Volkswagen ID.
Visning av orderstatus
Om du, som (ny) kund, har beställt ett nytt fordon kan du se den aktuella statusen för denna beställning i myVolkswagen. Genom beställningsnummret läggs ditt beställda fordon till i ditt virtuella garage (av din återförsäljare) i myVolkswagen och länkas till ditt Volkswagen ID. På fordonets detaljsida i området ”Orderstatus” använder Volkswagen ditt beställningsnummer för att visa den aktuella orderstatusen.
Alla personuppgifter som används i denna process används endast för att visa orderstatus och lagras inte i de involverade systemen.
För att behandla dina personuppgifter i samband med användningen av Volkswagen ID använder Volkswagen AG CARIAD SE, med huvudkontor i Tyskland, som biträde. CARIAD SE behandlar dina uppgifter i en molntjänst som drivs av Microsoft Ireland Operations Ltd. i Europeiska unionen. Det är inte möjligt att utesluta att Microsoft Corporation eller dess dotterbolag med huvudkontor i ett land utanför EU/EES har tillgång till personuppgifterna, därför har CARIAD SE ingått motsvarande EU-standardavtalsklausuler (ett avtalsarrangemang godkänt av Europeiska kommissionen enligt vilket personuppgifter får samma skydd vid databehandling i icke-EU-länder som i EU). CARIAD SE behandlar dina personuppgifter uteslutande på vårt uppdrag och i enlighet med våra instruktioner som en del av ett avtal om databehandling.
Sekretesspolicy vid användning av Customer Interaction Center (CIC)
Sekretesspolicy vid användning av Customer Interaction Center (CIC)
A. Personuppgiftsansvarig
Tack för att du använder Customer Interaction Center (CIC). Det ansvariga kontoret för CIC och personuppgiftsansvarig för behandling av uppgifter som anges i det här dokumentet är Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Tyskland, vw@volkswagen.de, registrerat i handelsregistret vid distriktsdomstolen i Braunschweig under nr HRB 100484 (”Volkswagen AG”). Du hittar här information om hur dina uppgifter samlas in, behandlas och används i samband med att du använder tjänsten CIC.
B. Behandling av privatkunders personuppgifter när CIC används
I. Behandling när webbplatsen ”Hjälp för appar och digitala tjänster” används
När du använder vår webbplats behandlar vi följande loggfiler från dig med vilka vi inte kan identifiera dig personligen: ett cookie-ID med vilket det inte går att dra någon slutsats om din IP-adress, vilket operativsystem du använder, vilken webbläsare du använder och skärmupplösningen du har ställt in, datum och tid då du besöker vår webbplats, sidorna du besöker på vår webbplats eller webbplatsen från vilken du kom till oss samt IP-adress för den enhet du använder för att gå in på webbplatsen. Uppgifterna behandlas enligt artikel 6.1 f GDPR på grundval av vårt berättigade intresse att kunna visa webbplatsen korrekt för dig. Uppgifterna raderas efter 30 dagar.
Som värd för webbplatsen anlitar vi Amazon Web Services, Inc. (”AWS”) 410 Terry Ave. North, Seattle, WA 98109, USA, som personuppgiftsbiträde. På AWS krypteras uppgifterna i enlighet med avtal som har slutits med oss och behandlas endast på dataservrar inom Europeiska unionen. Eftersom AWS är baserat i USA går det inte att utesluta (läs)åtkomst från USA. Ett motsvarande EU-standardavtal om dataskydd har därför ingåtts för att säkerställa tillräckligt skydd för dina personuppgifter. Du kan ladda ner EU-standardavtalet från https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Volkswagen AG använder även olika cookies på webbplatsen. Cookies är små textfiler med konfigurationsinformation som läggs in på din enhet. Cookies kan huvudsakligen delas in i tre kategorier. Det finns cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera korrekt (så kallade funktionella cookies), cookies som gör det bekvämare att använda en webbplats, t.ex. att dina språkinställningar sparas (så kallade prestandacookies) och slutligen cookies som används för att skapa en pseudonymiserad användarprofil (så kallade spårningscookies). Volkswagen AG använder endast funktionella cookies på CIC:s sidor. Det är nödvändigt att behandla funktionella cookies för att du ska kunna använda webbplatsen (se artikel 6.1 b GDPR).
II. Behandling vid förfrågningar och kundservice, självbetjäning
1. Databehandling när frågor behandlas och kundservice används
Du kan kontakta CIC med frågor om våra digitala tjänster och appar eller våra produkter och tjänster (t.ex. genom att skicka post, skriva e-brev, använda kontaktformulär eller ringa). I detta sammanhang behandlar vi de personuppgifter som krävs för att hantera din fråga och för att kunna ge kundservice (namn, e-postadress, adress, namn, telefonnummer, land och språk). Vi kan också komma att behandla ytterligare uppgifter för att hantera individuella frågor, t.ex. avtalsinformation (dina avtals- och kundnummer, förutsatt att vi får samtycke), transaktionsuppgifter (beställnings- och fakturauppgifter), fordonsdata (VIN, första registrering, utrustningsinformation), fordonsanvändningsdata (mätarställning, loggbok, vätskenivåer), servicedata (t.ex. datum för fordonsöverlämning/upphämtning, ersättningsbil), hårdvarudata (enhetstyp, enhetstillverkare, enhetens serienummer), mjukvarudata (t.ex. firmware, operativsystem, app-version), IT-användningsuppgifter (registrering för tjänster, funktionsanvändning) samt betalningsinformation (bankuppgifter). Om du kontaktar oss flera gånger behandlar vi även befintlig information från dina tidigare angelägenheter. Om du har ett Volkswagen ID behandlar vi de personuppgifter som finns sparade på ditt Volkswagen ID-användarkonto och i sammanlänkade tjänster för att vid behov kunna ge kundservice, som kontoinformation (t.ex. prioriterad partner), transaktionsuppgifter (t.ex. laddningsprocesser), avtalsuppgifter (t.ex. bekräftade villkor), IT-användningsuppgifter (t.ex. senaste inloggning på tjänsterna, funktionsanvändning) (se artikel 6.1 b GDPR). Du hittar mer information om det här sekretesspolicyn för respektive tjänst. Du kan få en översikt över tjänsterna du har registrerat dig för med ditt Volkswagen ID på Volkswagen ID-portalen.
Vi behandlar även personuppgifter vid frågor från tredje part – särskilt från den generalagent som är ansvarig för ditt land (importör), din Volkswagen-återförsäljare samt dotterbolag till Volkswagen AG (t.ex. Volkswagen Group Charging GmbH) – om du skickar frågor direkt till sådana parter eller om din fråga står i relation till våra produkter och tjänster och frågan endast kan behandlas av oss (information om dataskydd gentemot sådana tredje parter kan finnas i den relevanta tredje partens sekretesspolicy).
Vid användning av CIC behandlar vi dina personuppgifter endast i den utsträckning det är nödvändigt för att hantera din fråga och kundsupport (jfr artikel 6.1 b i GDPR), såvida inget annat anges för enskilda funktioner eller tjänster i denna integritetspolicy. Om vi får en fråga från dig som inte är nödvändig för kundsupport, behandlar vi dina personuppgifter baserat på vårt berättigade intresse att ge dig bästa möjliga service och besvara din förfrågan (jfr artikel 6.1 f i GDPR). Vi lagrar dina uppgifter endast så länge det är nödvändigt för de specifika ändamål för vilka vi behandlar dem, och förutsatt att inga andra lagringsskyldigheter hindrar radering. Den aktuella lagringsperioden är 3 år för enkla frågor eller klagomål, 10 år för ersättningsanspråk i samband med tillverkarintyg och 15 år för anspråk i samband med rättstvister. Om dina uppgifter behövs och behandlas för flera ändamål, raderas de automatiskt eller lagras i anonymiserad form som inte tillåter direkta slutsatser om din person, så snart det sista specifika ändamålet har uppfyllts.
I syfte att förbättra vår kundservice och våra affärsprocesser, kundtidsbokningsfunktionen hos din servicepartner, för att optimera kundnyttan samt åtgärda produktfel kommer vi att behandla datan för din förfrågan gällande ett servicebesök hos din servicepartner (t.ex. fordonets chassinummer, servicebehovskategori, datum då förfrågan om bokning skickades, av dig vald servicepartner samt information gällande överenskommen servicetidpunkt). Dessutom kommer respektive servicepartner att meddela oss följande uppgifter: fordonets chassinummer, tidpunkt för serviceförfrågan (mottagande av förfrågan gällande tidsbokning), tidpunkt för kontaktregistrering samt tidpunkt för leadavslut. Vi kommer att analysera dina ovannämnda uppgifter i produktförbättrings- och kvalitetssäkringssyfte gällande tjänsten för tidsbokning hos din servicepartner, samt för att undvika avbrott och fördröjningar i samband med behandling av förfrågningar. I samband med detta kontrollerar vi t.ex. beträffande fel vid överföring av uppgifter till din servicepartner (t.ex. ofullständiga uppgifter eller fördröjningar inom ramarna för uppgiftsöverföringar) i syfte att kunna identifiera och åtgärda dessa. Därmed kan vi på bästa sätt uppfylla kundens önskan om en tidsbokning och öka kundnöjdheten gällande de digitala tjänsterna. Den rättsliga grunden för uppgiftsbehandlingen är vårt berättigade intresse av att erbjuda dig bästa möjliga kundservice (jfr. artikel 6.1 f i GDPR).
Vidare kan angivna uppgifter vidarebefordras till för ditt land ansvarig importör i processtyrnings- och -förbättringssyfte, t.ex. genom kvalitetsgranskningar. Denna databehandling sker baserat på vårt ovannämnda intresse att öka kundnöjdheten med våra tjänster samt kunna erbjuda våra kunder en passande tidsbokning med våra servicepartner. (art. 6. avs. 1 GDPR). Angivna uppgifter raderas efter fem år. I supportsyfte anlitar vi CARIAD SE och Amazon Web Services GmbH som våra uppdragsbehandlare.
Vi behandlar även personuppgifter vid frågor från tredje part – särskilt från den generalagent som är ansvarig för ditt land (importör), din Volkswagen-återförsäljare samt dotterbolag till Volkswagen AG (t.ex. Volkswagen Group Charging GmbH) – om du skickar frågor direkt till sådana parter eller om din fråga står i relation till våra produkter och tjänster och frågan endast kan behandlas av oss (information om dataskydd gentemot sådana tredje parter kan finnas i den relevanta tredje partens sekretesspolicy).
Om vi skulle få en fråga från dig som inte faller inom kundservicens ansvarsområde utan inom en tredje parts ansvarsområde eller som vi inte kan behandla utan information från en sådan tredje part kommer vi att vidarebefordra din fråga till ovannämnda relevanta tredje part i krypterat format om det krävs för att behandla din fråga och ge kundservice och där det leder till snabbare och kundvänligare hantering, vilket är ditt och vårt berättigade intresse (se artikel 6.1 f GDPR). Om en sådan tredje part finns utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och/eller det inte går att utesluta (läs)åtkomst till data från tredjeländer ska en motsvarande EU-standardöverenskommelse om dataskydd ingås för att säkerställa att dina personuppgifter är tillräckligt skyddade. Du kan ladda ner EU-standardavtalet från https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
2. Databehandling för problemanalyser, processoptimering och kvalitetssäkring
Vi behandlar nödvändiga personuppgifter för att analysera problemområden i våra digitala tjänster och produkter, optimera våra arbetsprocesser i kundinteraktionscentret och säkerställa kvaliteten. Dessa uppgifter är fordonsrelaterade data (t.ex. chassinummer, produktionsuppgifter, data för styrdon, programvaru- och hårdvarustatus, registreringsuppgifter) och kundens kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress, VW-användar-ID, registreringsanvändarprofil, uppgifter om MEV). Inom ramen för denna uppgiftsbehandling sker en anonymisering eller radering av uppgifterna inom 96 timmar.
3. Uppgiftsbehandling vid självbetjäning
Om du inte vill kontakta oss direkt kan du även använda vår självbetjäningsfunktion. Vår självbetjäningsfunktion kan besvara vanliga frågor (FAQ) direkt genom att föreslå ett relevant svar på frågan du skriver in i inmatningsfältet. Du måste inte ange några personuppgifter i självbetjäningens inmatningsfält och kan ställa frågor anonymt. Om du anger personuppgifter i självbetjäningens inmatningsfält kommer vi att radera dessa i så stor utsträckning som möjligt, med undantag för ditt namn samt ort och gata, vilket vi av tekniska skäl inte kan göra innan vi besvarar din fråga. För att göra det skannar vi automatiskt dina poster och döljer systematiskt siffersekvenser som postnummer, husnummer och VIN så att vi endast kan se ort, gata eller fordonsserie plus modell och tillverkningsår. Vi kan då inte längre identifiera dig som person. För att säkerställa självbetjäningsfunktionens kvalitet sparar vi ett allmänt sessions-ID för varje fråga från varje användare. Vi kan dock inte spåra detta tillbaka till dig. Den här databehandlingen baseras från vårt berättigade intresse (se artikel 6.1 f GDPR) att ge dig bästa möjliga service och besvara vanliga frågor (FAQ). För behandlingen av den information som lagras i fritextfältet samarbetar vi med företaget Inbenta Holding Inc. som personuppgiftsbiträde. Vi raderar alla poster från självbetjäningsfunktionens inmatningsfält efter 28 dagar eller i enlighet med lagstadgade krav, t.ex. när syftet för vilket informationen samlades in blir ogiltigt och om raderingen inte strider mot några skyldigheter att spara den.
4. Information om personuppgiftsbiträden
Vi använder tjänsteleverantörer för att tillhandahålla CIC samt individuella funktioner. Om tjänsteleverantörer behandlar personuppgifter å våra vägnar har vi ingått ett uppgiftsbehandlingsavtal med dessa tjänsteleverantörer och kommit överens om lämpliga garantier för att skydda personuppgifter. Vi väljer våra tjänsteleverantörer mycket noggrant. De behandlar personuppgifter endast för syftet att uppfylla sina respektive skyldigheter och är avtalsmässigt bundna av våra instruktioner, har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter de hanterar och kontrolleras regelbundet av oss.
Vi får hjälp att behandla dina frågor, att ge kundservice samt med annonsering av Concentrix Holding Germany GmbH (Tyskland) och Salesforce.com EMEA Limited (Storbritannien) som personuppgiftsbiträden med ett moln som drivs inom EU. Eftersom Salesforce är baserat i USA går det inte att utesluta (läs)åtkomst från USA. Ett motsvarande EU-standardavtal om dataskydd har därför ingåtts för att säkerställa tillräckligt skydd för dina personuppgifter. Du kan ladda ner EU-standardavtalet från https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087. De uppgifter som finns i Europa skyddas även genom att bindande företagsbestämmelser har ingåtts (adekvat garanti om uppgiftsbehandling i icke europeiska länder).
Därutöver anlitar Volkswagen AG även Cariad SE, Adastra GmbH samt Deloitte Consulting GmbH, alla med säte i Tyskland, som personuppgiftsbiträde för att säkerställa driften samt för vidareutveckling.
För att behandla dina frågor och ge kundservice samt för att analysera dina uppgifter för ändamålet kvalitetssäkring och för att förbättra vår kundservice samt våra produkter och tjänster anlitar vi Amazon Web Services EMEA SARL (Irland) som avtalsbundet personuppgiftsbiträde med ett moln som drivs inom EU. Inspelningar med syfte att förbättra kundservicen transkriberas med transkriberingsmjukvaran ”Amazon Transcribe”. Eftersom AWS är baserat i USA går det inte att utesluta (läs)åtkomst från USA. Ett motsvarande EU-standardavtal om dataskydd har därför ingåtts för att säkerställa tillräckligt skydd för dina personuppgifter. Du kan ladda ner EU-standardavtalet från https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Vi anlitar Inbenta Holdings INC. för att tillhandahålla vår självbetjäningstjänst. Sucursal en España, C/ Arago 222, 08011 Barcelona (Spanien).
III. Användning med/utan ett Volkswagen-användarkonto samt förberedelse av kontoregistrering
Om du kontaktar oss med frågor rörande våra digitala tjänster eller appar kontrollerar vi huruvida du redan har ett Volkswagen ID eller användarkonto. Därför kommer vi att fråga efter din e-postadress och kontrollera om du redan har ett Volkswagen ID (med ditt Volkswagen ID kan du logga in på flera olika onlinetjänster (t.ex. webbplatser och appar) från Volkswagen AG och tredje parter. Det fungerar som ett centralt användarkonto som du kan använda för att hantera dina uppgifter centralt. Uppgiftsbehandlingen som krävs för Volkswagen ID görs för att fullfölja avtalet (se artikel 6.1 b GDPR). För att registrera dig måste du ange din e-postadress och ett lösenord du själv väljer. Se den omfattande sekretesspolicyn för Volkswagen ID. Du kan läsa den policyn på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy).
Om du kontaktar oss och ännu inte har ett Volkswagen ID-användarkonto kan du be våra ombud att förbereda din registrering för Volkswagen ID under samtalet. Med ditt samtycke (se avsnitt VI) kommer vi att spela in samtalet över telefon och behandla ditt namn, din e-postadress, din adress, ditt telefonnummer samt land och språk för att förbereda registreringen och skicka ett e-brev med en inbjudan om att registrera ett Volkswagen ID. För att säkerställa att bara du kan komma åt dina kunduppgifter och för att förbereda registreringen måste du välja en fyrsiffrig inbjudningskod och ange den till ombudet. Du måste sedan ange koden för att slutföra registreringsprocessen av ditt Volkswagen ID inom 30 dagar. Först när du har angett din inbjudningskod kommer dina förinspelade kunduppgifter att tilldelas ditt Volkswagen ID. Detta förhindrar att obehörig tredje part kan komma åt dina kunduppgifter, även om inbjudan skulle skickas till fel adress. Vi behandlar dina kunduppgifter för att förbereda din registrering för Volkswagen ID (se artikel 6.1 b GDPR) och raderar inspelningen av din telefonbeställning efter 60 dagar och de förinspelade kunduppgifterna efter 30 dagar.
IV. Förberedelser för att inhämta samtycke att motta reklam, annonser samt delta i nöjdhetsundersökningar
Om du har ett Volkswagen ID kommer vårt ombud att, som en del av Customer Care, kontrollera huruvida du tidigare har gett samtycke till att motta reklam via den e-postadress du har lagt in i Volkswagen ID. Om du ännu inte har gett ditt samtycke till att motta reklam kan du förbereda det under ett samtal. Med ditt samtycke (se avsnitt VI) registrerar vi din önskan om att ge samtycke över telefon och skickar ett e-postmeddelande med en inbjudan att ge samtycke till att ta emot direktreklam. Du kan lämna ditt samtycke till att ta emot personanpassad reklam genom att inom 30 dagar klicka på länken i e-brevet med inbjudan (se artikel 6.1 a GDPR). Vi kommer att radera inspelningen där du samtycker när vi har fått ditt samtycke via e-post. Om du inte samtycker kommer vi efter senast 60 dagar att radera din önskan att samtycka.
Om du redan har samtyckt till att få direktreklam (se artikel 6.1 a GDPR) kan vårt ombud kontakta dig och ge råd om våra produkter och tjänster. För att förbättra våra ombuds tillvägagångssätt och rådgivning behandlar vi uppgifter från ditt Volkswagen ID-användarkonto och tillhörande tjänster samt resultat från segmenteringar. Om du är intresserad av produkter eller tjänster registreras det och behandlas så att vi sedan kan skicka reklam anpassad till dig. Mer information om uppgiftsskydd i detta sammanhang för samtycke till reklam och marknadsföringskontakt finns i sekretesspolicyn för Volkswagen ID på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy.
V. Inspelning och analys av frågor som ställs per telefon samt nöjdhetsundersökningar
Om du ringer till oss angående våra digitala tjänster eller appar eller deltar i nöjdhetsenkäter har du möjlighet att samtycka till att ditt samtal spelas in för att säkerställa kvaliteten och förbättra kundservice hotline samt de digitala tjänsterna genom att följa anvisningarna i kön och trycka på respektive knapp på telefonen (jfr. art. 6.1 a) GDPR). Du kan återkalla ditt samtycke när som helst genom att meddela ombudet detta redan under samtalet eller skicka ett e-postmeddelande till info-datenschutz@volkswagen.de i efterhand.
Om du har gett oss ditt samtycke till att spela in ett eller flera samtal, spelar vi in ditt/dina samtal.
Vi analyserar inspelningarna för att säkerställa kvaliteten på vår kundservice hotline och våra digitala tjänster. Med hjälp av denna analys kan vi bland annat dra slutsatser om hur länge samtalet har pågått, aktiviteten och vad som har avhandlats samt hur pass nöjd du är med kundservice hotline. Detta ger oss tillfälle att identifiera och använda kundrelevanta ärenden till efterföljande samtal och utbildningar (t.ex. för att säkerställa att riktlinjer följs och att riktlinjer framförs med praktiska exempel). Vi raderar dina uppgifter från analysen av registreringarna eller anonymiserar dem efter 14 dagar.
C. Behandling av affärskunders personuppgifter när CIC används
Uppgiftsbehandlingen när webbsidan CIC/funktionsappen används är i grunden identisk med den uppgiftsbehandling som beskrivs i B. (förutsatt att CIC:s funktioner och tjänster även erbjuds till affärskunder). När ditt ärende som affärskund hanteras behandlar vi, förutom resp. istället för de privata personuppgifter som anges i B.II.1. även dina professionella personuppgifter (t.ex. arbetsmejladress, organisationsadress). Vi erbjuder för närvarande inte Self Service (B.II.2.) för affärskunder i samband med att CIC används. Uttalanden från Volkswagen ID (B.III.) gäller för ONE Business ID på motsvarande sätt för affärskunder. Läs den gällande sekretesspolicyn för ONE Business ID. Du kan hämta den på https://onebusinessid.com/legal#dataprivacy. Vi erbjuder för närvarande inte någon förberedelse inför registreringen av ett ONE Business ID-användarkonto för affärskunder vid användning av CIC; detsamma gäller för förberedelse inför att inhämta samtycke till att få reklam, adressering av reklam, nöjdhetsundersökningar (B.IV.) samt nöjdhetsundersökningar (med undantag för förfrågningar per telefon) (B.V.). Uttalandena rörande analys av ärenden (med undantag för telefonärenden) (B.V.) samt inspelning och analys av telefonärenden och/eller nöjdhetsundersökningar (B.VI.) gäller på motsvarande sätt för affärskunder.
D. Cyber Security
Om du misstänker Cyber Security-angrepp när du använder våra digitala tjänster ska du vända dig till Customer Interaction Center (CIC). I det här sammanhanget behandlar Volkswagen AG nödvändiga personuppgifter (t.ex. namn, mejladress, adress, telefonnummer, land och språk), avtalsinformation (t.ex. ditt avtals- och kundnummer, samtycken), transaktionsuppgifter (t.ex. avtals- och fakturainformation), fordonsinformation (t.ex. chassinummer, första registrering, information om utrustning), användningsinformation (t.ex. miltal, loggbok, vätskenivåer), serviceinformation (t.ex. datum för fordonsinlämning/-återlämning, ersättningsfordon), hårdvaruinformation (t.ex. typ av slutenhet, slutenhetens tillverkare, slutenhetens serienummer), mjukvaruinformation (t.ex. firmware, operativsystem, app-version), IT-användningsinformation (t.ex. inloggning i tjänster, användning av funktioner) samt betalningsinformation (t.ex. bankförbindelser).
Den rättsliga grunden för kontakttagning vid Cyber Security-angrepp är att vårt berättigade intresse väger tyngre i enlighet med artikel 6.1 f GDPR. Volkswagen AG:s berättigade intresse är att garantera högsta möjliga säkerhet för våra digitala tjänster.
Vi får hjälp med hanteringen av Cariad SE och Salesforce.com, Inc. som fungerar som personuppgiftsbiträden. Det går inte att utesluta att Salesforce.com, Inc. med säte i USA får åtkomst till informationen, varför ett motsvarande EU-standardavtal (tillräcklig garanti rörande uppgiftsbehandling i icke europeiska länder) har slutits. De använda klausulerna i EU-standardskyddsavtalet finns på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Vi sparar enbart dina personuppgifter så länge det behövs för att fullgöra de ändamål för vilka vi behandlar dem, och förutsatt att raderingen inte strider mot annan lagstiftning som reglerar hur länge uppgifter måste sparas.
E. Skyldighet att tillhandahålla uppgifter
Du behöver endast tillhandahålla de uppgifter som är nödvändiga för den personuppgiftsbehandling som beskrivs ovan eller som vi är skyldiga att samla in enligt lag. Utan dessa uppgifter kan vi i regel inte behandla din förfrågan.
F. Dataskyddsombud och berörda personers rättigheter
Om du har allmänna frågor om denna integritetspolicy eller om Volkswagen AG:s behandling av dina uppgifter kan du kontakta vårt dataskyddsombud Oliver Draf:
· Post: Volkswagen AG, Datenschutzbeauftragter, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Germany
Under respektive rättsliga förutsättningar har du följande rättigheter gentemot oss:
· Rätt till information (art. 15 GDPR)
· Rätt till rättelse (art. 16 GDPR)
· Rätt till radering eller ”rätt att bli bortglömd” (art. 17 GDPR)
· Rätt till begränsning av behandling (art. 18 GDPR)
· Rätt till dataöverförbarhet (art. 20 GDPR).
Du har dessutom rätt att när som helst vända dig till en dataskyddsmyndighet i enlighet med artikel 77 i GDPR om du anser att behandlingen av dina personuppgifter strider mot gällande lagstiftning. Adressen till den dataskyddsmyndighet som ansvarar för VOLKSWAGEN är:
Der Landesbeauftragte für den Datenschutz Niedersachsen Prinzenstraße 5 30159 Hannover Deutschland / Germany
Du kan också lämna in ett klagomål till vilken annan dataskyddsmyndighet som helst inom eller utanför EU, särskilt till tillsynsmyndigheten i den medlemsstat där du har din vanliga vistelseort, din arbetsplats eller platsen för den påstådda överträdelsen. Nedan finns en länk där du hittar alla kontaktuppgifter till de nationella myndigheterna i alla medlemsstater: https://edpb.europa.eu/about-edpb/board/members_en.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att göra invändningar mot behandlingen av dina uppgifter,
·om behandlingen sker för direktmarknadsföring (inklusive profilering för direktmarknadsföring) eller
·om behandlingen (inklusive profilering) är nödvändig för att tillvarata våra eller en tredje parts berättigade intressen (art. 6.1 f GDPR). Vid sådan invändning ber vi dig meddela oss orsakerna till att du invänder mot uppgiftsbehandlingen. Vid invändning kommer vi att avbryta behandlingen av dina uppgifter, detta såvida vi inte kan presentera tvingande och skyddsvärda skäl för behandlingen som överväger dina intressen, rättigheter och friheter, samt om behandlingen sker i syfte att hävda, utöva eller skydda juridiska anspråk.
Vänligen skicka din invändning och, om nödvändigt, motiveringen till denna till Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, per e-post till privacy@volkswagen.de eller via vår dataskyddsportal https://datenschutz.volkswagen.de/.