Hjälp – jag har kört på vilt!
Om du kört på ett djur gäller det att agera snabbt. Här är experten Torkel Norlings checklista vid en viltolycka. Dessutom tipsar han om hur viltolyckor helt kan undvikas.
Text: Elliot Gustafsson
2025-11-10
I Sverige sker det ungefär 65 000 kollisioner med vilt, årligen. Torkel Norling är verksam som eftersöksjägare i Västra Götaland, där allra flest olyckor sker, och försöker med sitt arbeta att minska djurens lidande. Utöver spårningen av skadat vilt, ger han också råd om hur en bilist bäst bör agera efter olyckan – dels för att underlätta hans arbete, dels för att bilisten ska veta vad de ska göra och inte göra.
Om du är inblandad i en viltolycka med någon av följande djurarter: björn, lodjur, kronhjort, rådjur, vildsvin, älg, varg, utter, järv, dovhjort, mufflonfår eller örn så ska du ringa 112 och anmäla olyckan. Anledningen till att renar inte står med på listan är eftersom det inte är ett vilt djur, det är ett tamdjur. Bortsett från Västra Götaland finns det stor risk för viltolyckor i Sörmland, Skåne och runt Stockholmstrakten.
I Norrland är sannolikheten bra mycket lägre.
– Men skulle du missa de svarta sopsäckarna fastknutna i plogpinnar som varnar för renar och träffar en så kopplas ofta samtalet du ringer direkt från polisen till samebyn, berättar Torkel Norling.
Han tror också att det vanligaste jaktbrottet, om han fick gissa, är just att inte anmäla en viltolycka.
– Bilisten kommer hem och så ser han en spricka i kofångaren, ringer försäkringsbolaget utan ett polisärende på det. Då erkänner han eller hon ju ett jaktbrott.
– Sen beror det på polisens goda vilja hur de väljer att handskas med det, fortsätter Torkel Norling.
Men ibland är kollision med vilt oundvikligt. Då finns det vissa saker som du som bilist kan tänka på. Allra farligast är det om du ser en älg på vägen du inte hinner väja för.
– Då kan du styra bilen mot älgens bakdel. Detta kan minska risken för att älgens framkropp, som är tyngre, faller över motorhuven och in i vindrutan. Dessutom kan det öka chansen att älgen hinner undkomma, vilket i sin tur kan leda till att kollisionen helt undviks, säger Torkel Norling.
Det finns även saker du kan göra för att undvika att olyckan sker från början.
Modern teknik i dagens Volkswagenmodeller bidrar till att minskar också risken för viltolyckor. Belysningssystemet har förbättrats avsevärt, med hjälp av adaptiv belysning så skiftar ljusstyrkan baserat på omgivningen. Bilen kan lysa ner i diken och undvika att blända mötande trafikanter. Dessutom är nya Touareg utrustad med Night Vision, en värmekamera som kan upptäcka allt inom en radie av 130 meter framför bilen.
Och om en olycka ändå skulle inträffa är bilarna nu mer krocksäkra än tidigare, med vindrutor robusta nog att till och med stå emot en älg.
– Dessutom finns det viltolycksremsor i handskfacket på varje ny Volkswagen-bil.
Och de ska ju användas. Eftersöksjägare uppger att det är ungefär bara tio procent som använder sin remsa.
– Ungefär som den bruna avfallspåsen hemma. Särskilt om man har en massa hundar som äter upp alla äppelskruttar, säger Torkel Norling.