En VW Tiguan sedd bakifrån körandes längs en lummig väg

Så fixar du hybridsnacket!

Nickar du instämmande kring fikabordet när kollegorna pratar hybridbilar fast du i själva verket känner dig förvirrad? Att hålla isär begreppen kan vara svårt – vi rätar ut frågetecknet kring bilar som kombinerar el- och bensinmotor.

Text: Martin Skarp
2025-09-02

Mildhybrid

I en mildhybrid är det fortfarande förbränningsmotorn som driver bilen framåt, men den får här även extra stöttning av en mindre elmotor kopplad till ett 48-voltsystem där bensinmotorn är ansluten till ett litiumbatteri (48 V) och en remstartsgenerator (48 V). Hos Volkswagen benämns tekniken eTSI.

Fördelarna är mjukare starter, minskat utsläpp och lägre bensinförbrukning – då elmotorn fungerar som en elgenerator vid motorbromsning.

Hybrid

Här är det en förbränningsmotor och en elmotor kopplad till ett mindre högvoltsbatteri som arbetar i kombination, men den saknar en laddsladd. I teorin kan en hybrid köras enbart på el, men i praktiken kommer förbränningsmotorn ta över efter bara några hundra meter.

Fördelen är när de jobbar tillsammans för att hålla förbrukningen nere. Vanligast är att bensinmotorn har ett lågt vridmoment, alltså kämpigt att accelerera, och stöttas därför upp av en elmotor som reagerar mer direkt.

En vit VW Golf eHybrid står på laddning i en carport

Laddhybrid

En laddhybrid har givetvis även den en förbränningsmotor, men här är tanken att bilen till vardags primärt ska drivas av elmotorn. Och batteriet kan som namnet antyder laddas med sladd.

De första laddhybriderna hade en räckvidd på ungefär tre till fyra mil, men med dagens bilar kan man köra betydligt längre än så. Golf eHybrid kommer till exempel upp till 14 mil på en laddning, enligt körcykeln WLTP.

När batteriet är urladdat fungerar drivlinan som en vanlig elhybrid och kan alltså generera ny el av bromskraften, vilket i förlängningen minskar bensinförbrukningen.

Superhybrid

Detta är en ovanlig teknik i Europa, men som börjar bli alltmer vanlig i Kina. I grunden en elbil med ett rejält tilltaget högvoltsbatteri, som försätts med en svagare bensinmotor som laddar batteriet och agerar räckviddsförlängare vid behov.    

En blå VW Passat står parkerad med havet i bakgrunden

Passat laddhybrid – en äkta succé

Okej, Volkswagens första laddhybrid var faktiskt Golf GTE, men kort därefter (2014) lanserades Passat GTE. Kombinationen laddhybrid och kombi visade sig vara uppskattat då den år 2016 blev Sveriges mest sålda laddhybrid, med råge.

Första generationen kunde köras upp till fem mil på el (WLTP), tillräckligt för de flesta förares pendlingsbehov.

Dagens laddhybrid-Passat lyssnar till namnet eHybrid och har i princip samma egenskaper som en elbil, vilket kan förklara varför tekniken nu fått ett uppsving. Nya Passat eHybrid kan snabbladdas och gå upp till cirka 13 mil (WLTP) på enbart el.

En riktig långkörare med andra ord.

Utöver Passat erbjuder Volkswagen den senaste generationens laddhybriddrift även till Golf, Tiguan och Tayron.

TIPS - översikt

Det finns många tips och knep man kan ta till för att ta hand om sin bil. För att underlätta för dig har vi samlat våra bästa tips på ett ställe.

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin

Så här fungerar V2G, V2H och V2L

Så välmående är batteriet i ID.3 efter 16 000 mil

Vett och etikett vid laddplatsen – 8 bästa tipsen

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin