Så här fungerar V2G, V2H och V2L
Vad är egentligen V2G, V2H och V2L? Hur fungerar det och varför är det bra?
Vi reder ut begreppen kring dessa system som tillsammans med elbilen redan revolutionerat hur vi ser på och använder oss av elektriska fordon.
Text: Martin Skarp
Foto: Daniel Bernstål
2025-08-13
Vad är V2G?
Förkortningen V2G står för Vehicle-to-Grid, vilket betyder bil till elnät. Det innebär alltså att elbilen från sitt batteri kan skicka tillbaka ström in i elnätet.
När är V2G användbart?
När elnätet är högt belastat kan elbilen dela med sig av ström från sitt batteri och när det finns ett överskott kan elnätet skicka in ström i batteriet. Ett elnät måste nämligen hålla en konstant frekvens, i Sveriges fall 50 hertz, annars blir det strömavbrott.
Varför ska man dela med sig av elen i sin bil?
Utöver att man stöttar infrastrukturen så tjänar man pengar på det. Delvis på elen man delar med sig av, men också av att man är standby och stöttar elnätet. Man får helt enkelt betalt för att stoppa i sladden.
Finns tekniken i Sverige och vad behövs?
Ja, Volkswagen har utfört ett lyckat pilotprojekt hos Brf Stenberg med åtta ID.4 med V2G-teknik uppkopplade mot elnätet. Tekniken är fortfarande i ett tidigt stadie och man behöver en dubbelriktad laddare som kan ta emot och skicka likström via CCS-laddkontakten.
Sliter det på batteriet?
All i- och urladdning sliter i viss mån på ett batteri, men då effekten är så jämförelsevis liten sliter det inte mer än en droppande vattenkran. Bara några enstaka kilowatt kommer skickas in eller ut ur batteriet. Jämför det med när bilen accelerera, då flera hundra kilowatt kan skickas till elmotorn, och slitaget vid V2G är försumbart. Då tekniken ännu är i sin linda har dock Volkswagen för närvarande en begränsning på 4 000 timmar eller 10 000 kWh när det gäller dubbelriktad laddning.
Vad är V2L?
Förkortningen V2L står för Vehicle-to-Load och gör bilen till en mobil energikälla. På semestern kan elbilen exempelvis driva campingutrustning, ladda elcykeln eller driva en gitarrförstärkare.
Vad är V2H?
Förkortningen V2H står för Vehicle-to-Home. Elbilens batteri blir en strömkälla till ditt hushåll, en powerbank för ditt hem.
När är V2H användbart?
Främsta användningsområdet är utjämning av effekttoppar, stunder på dygnet när hushållet använder mycket ström och elpriset är högt.
Från 1 januari 2027 kommer samtliga elabonnemang i Sverige vara effektbaserade, vilket betyder en extra hög kostnad om en effekttopp har förekommit under månaden.
Vid eventuellt strömavbrott kan elbilen även agera strömkälla till hela hemmet.
V2H kallas ibland också V2B (Vehicle-to-Building).