En VW ID.3 står i ett garage där tester av batteriet utförs

Så välmående är batteriet i ID.3 efter 16 000 mil

Fyra år, 16 000 mil och mängder av snabbladdningar. ADAC, Europas största bilägarorganisation, har sannerligen testat sin ID.3 Pro S hårt.

Resultat: En batterihälsa på 91 procent av ursprunglig kapacitet. Betyget: Utmärkt.

Text: Petter Jennervall
2025-08-12

Tyska ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) har 21 miljoner medlemmar och utför kontinuerligt biltester av olika slag. Minns ni deras batteritest av en ID.3 Pro S som efter 2,5 år hade gått över 10 000 mil och ändå hade en batterikapacitet (netto) på 93 procent? Om inte så kan ni läsa mer HÄR.

Den bilen har nu körts ytterligare 6 000 mil och ADAC:s tester visar att batterikapaciteten sjunkit under perioden (1,5 år). Med endast två procent.

Det innebär alltså att efter 16 000 mil så är batterikapaciteten fortfarande så hög som 91 procent av sin ursprungliga kapacitet när bilen var ny.

En VW ID.3 kör längs en väg. Grön natur i bakgrunden

ADAC har utsatt ID.3 för tuffa tester

Hur den har använts? I stadstrafik, på landsvägar och motorvägar. Korta resor har varvats med långa och bil och batteriet har även utsatts för stora höjdskillnader.

– Resultatet visar den höga kvaliteten hos våra ID.-modeller, understryker Martin Sander, medlem i Volkswagens ledningsgrupp, och fortsätter: 
– En hög batterikapacitet på över 90 procent efter 160 000 kilometer bekräftar att våra ID.-modeller även är mycket attraktiva som begagnade bilar och fortsätter att uppfylla våra kunders krav.

ID.-modellerna är mycket attraktiva som begagnade bilar och fortsätter att uppfylla våra kunders krav.
Martin Sander

Batterikapaciteten långt över garantinivån

Även när det gäller laddning så har ADAC:s ID.3 testats hårt. Snabbladdningar har stått för över 40 procent av alla laddtillfällen – och batteriet har ofta laddats upp till 100 procent, i motsats till vad som rekommenderas. Det har även hänt att bilen lämnats vid laddningsstationen, fulladdad, i flera dagar.

Batterikapaciteten på 91 procent kan jämföras med batterigarantin hos Volkswagen som säger att batteriet ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga nettokapacitet efter åtta års drift eller 160 000 kilometer.
 

Viktigt att uppdatera mjukvaran

Har ADAC något tips till sina medlemmar? Ja, en tydlig sådan – installera alltid mjukvaruuppdateringar. Extra viktig är ruttplaneraren, Electric Vehicle Route Planner, som sätter upp planerade laddningsstopp för att restiden till målet ska bli så kort som möjlig. De uppdateringar som den här bilen fick inkluderade även buggfixar och en ökning av laddeffekten till upp till 170 kW. Den nya mjukvaran påverkade förbrukning och räckvidd positivt – speciellt vid temperaturer från nollgradigt till +5 grader.

De 16 000 milen har heller inte, enligt ADAC, gett några betydande problem för axlar, fjädring och styrning. Kaross och chassi är också fortsatt i bra skick.

Nu ska den tyska organisationens välanvända ID.3 rulla vidare, enligt samma tuffa schema. Nästa testrapport väntar efter 25 000 mil.

Här kan ni, på tyska, läsa allt om ADAC:s test med ID.3 Pro S:

Läs mer om testetÖppnar nytt fönster/tab

Volkswagen ID.3

En grön ID.3 kör längs en väg kantad av skog

ID.3 förenar modern design och effektiv prestanda med en strömlinjeformad kaross och detaljer som ger både stil och aerodynamik. Den rymliga, tekniskt avancerade interiören bjuder på en bekväm körupplevelse.

Räckvidd: 387 - 603 km
Batterikapacitet (netto): 59 kWh, 77 kWh

LADDNING - översikt

I takt med att elbilar och laddhybrider blir allt vanligare ökar behovet av att kunna ladda sin bil, både hemma och på resan. Vi hjälper dig att reda ut alla begrepp.

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin

Ny undersökning: Elbilsägare nöjda med elpris och publika snabbladdare

Batterisuccé för ID.3 i tufft test

Elbilssuccén: Här levereras exemplar 55 555 – en ID.5

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin