Vett och etikett vid laddplatsen – 8 bästa tipsen
Snabbladdarna har blivit allt fler i Sverige, vilket minskat elbilsträngseln vid laddplatserna dramatiskt. Men, det går fortfarande att bete sig fel när elbilen ska laddas publikt.
– Egentligen handlar det i grunden om att visa vanligt parkeringshyfs, säger elbilsexperten Peter Esse.
Här är hans åtta bästa tips för rätt vett och etikett vid laddstationen.
Text: Petter Jennervall
2025-09-02
Det händer att det dyker upp historier på svenska mediasajter och sociala medier om långa köer till de laddstationer, eller kanske snarare publika laddplatser, som finns i Sverige efter vägarna. Men det här är något som elbilsexperten Peter Esse inte ger mycket för.
– De få gånger det händer så är det oftast stockholmare, som åker på samma dag och tid på sportlovet och därför hamnar vid samma laddplats på vägen. Kön blossar upp mellan klockan 10 och 12, och 13.30 är det tomt där igen, säger han med ett leende.
Och det är lika bra att ta det direkt, Peter Esse menar att köproblematiken inte finns längre tack vare den snabba utbyggnaden av publika snabbladdare.
– Förut var vi en grupp elbilsägare som skulle lösa problemet att det inte fanns tillräckligt många laddare när vi var ute och körde, och då behövde vi tillsammans skapa vissa oskrivna regler och beteenden. Men det är borta nu, nu finns det fler laddare och laddboxar än vad det egentligen behövs för bilarna. Laddplatserna är faktiskt tomma majoriteten av tiden. Och de finns överallt, när det dyker upp någon kö någonstans så står det tomma laddplatser några hundra meter bort.
Innebär det här att vett och etikett-frågan inte längre är aktuell vid laddplatserna?
– Jodå, det finns tillfällen då du som elbilsförare behöver förstå vilket sammanhang du hamnat i, säger Peter Esse.
Han kan det här med elbilar, han testar, gräver och tipsar – oftast via sin Youtubekanal och podden Elbilsveckan. Vi bad honom därför att ge sina bästa tips för hur man ska bete sig för att allt ska flyta på smidigt när det är dags att ladda elbilen vid en publik laddare.
1. Skäll inte
”Det här är den gyllene regeln – den som är viktigast i alla sammanhang. Skäll inte, hjälp i stället om det behövs. Men ha inte en åsikt om hur andra ska ladda, för vi vet aldrig vilka behov den andra personen har. Det är lite som att gå på en fest där det finns en klädkod som ska följas, men det är inte upp till mig att kritisera dig om du missat klädkoden. Bra bordsskick är fint, men det sämsta bordsskick du kan ha är att kritisera någon annans.”
2. Planera, planera, planera
”Det är generellt sett ganska sällan som vi elbilsägare snabbladdar. Vi laddar ju oftast hemma. Därför är planering A och O vid snabbladdning. Och med planering menas: veta var vi ska stanna och ladda samt hur vi startar laddaren vid den platsen. Det är betydligt enklare nu att starta de flesta laddare, vi kan bara blippa betalkortet. Och för reseplaneringen kan du använda ruttplanerare för att se vilka laddare som finns på de platserna vi kan tänka oss att stanna. Nuförtiden, när det finns så många laddare, så kan det ju hänga på vad vi vill äta och sedan se vilka laddare som finns i närheten.”
3. Öva – provladda
”Inför första gången du ska ut och köra längre med din elbil så kan du köra till en laddare i närheten av där du bor och provladda. Välj en sådan laddare som du senare kommer använda på din resa. Då kommer du veta om det bara är att blippa kortet direkt, eller om du behöver trycka på några av laddarens knappar först. Samt om du behöver någon app. Och har du övat kommer laddstoppet gå mycket, mycket snabbare.”
4. Ladda till rätt procent
”Det här är en klassiker. Det går ju snabbare att ladda upp till 80 procent, men det är viktigt att komma ihåg att det främst är viktigt för vår egen reseplanering. Ingen annan kan ha en åsikt om hur många procent du behöver ladda för att lösa din planering. Ska du till exempel köra med släp kommer du behöva ladda extra mycket, och du kanske inte heller vill komma fram till Stockholm med bara några procent kvar efter en långresa. Eller tvingas snabbladda en gång till, i stället för att göra det mycket billigare där hemma.”
5. Sunt förnuft
”Det är sällan köer till laddplatserna nu och därför kan ibland vara några som fortsätter ladda vid 100 procent – för en familj som är på sommarsemester kanske det är barn som behöver gå på toa, blöjor som ska bytas, en hund som har ont i magen. Det där kan du ju inte veta, så stöter du på en kö så kanske man bara får åka vidare till nästa laddplats. Men det gäller ju även att tänka till åt andra hållet, om du exempelvis ska stanna och äta så kanske du inte ska välja att ladda vid bensinstationen där det kommer och kör bilar hela tiden. Det är ju precis som om du kör bensin- eller dieseldrivet – du skulle ju aldrig tanka bilen och sedan låta den stå vid pumpen medan du går in och fikar på macken, samtidigt som andra vill tanka… Så, stanna och ladda och ta den tid du behöver, speciellt om det finns lediga laddplatser. Men är det hög omsättning behöver du ta hänsyn till det. Och då menar jag om det är flera som ska ladda, inte vilken procent du ska ladda till. Stressa inte i dig maten!”
6. Följ skyltarna
”Det finns alltid markerade platser där du ska stå och sedan är det bara att ta kabeln från en ledig laddare. Nu har ju alla långa kablar, så det är okomplicerat. Och det skapas väldigt sällan kaos på grund av väntande bilar, även om det förstås finns undantag. Men det är viktigt att följa skyltarna – om det står att du får parkera vid laddstolpen i max 45 minuter så är det 45 minuter. Och skulle det stå att du inte ska ladda över 80 procent så följ det. Skyltningen gäller, både juridiskt och moraliskt!”
7. Ring för hjälp
”Om du inte alls vet hur du ska göra vid laddplatsen så kan du kanske kolla vem av de andra som laddar som ser trevligast ut och fråga den personen… Du ska nog inte fråga personalen i alla fall, på exempelvis bensinstationer behöver det inte vara så att laddaren tillhör själva macken. Men, det finns alltid ett supportnummer på laddstolparna att ringa!”
8. Ladda inte nödig
”Det här är ett riktigt bonustips – kom aldrig till laddplatsen nödig. Det är inte säkert att det finns toalett där. På vissa laddplatser har det visat sig vara rätt äckligt bakom buskarna. Att inte göra sina behov där bilen laddas är ett förvånansvärt aktuellt råd. Jag vet att en del elbilsägare tycker det känns som att förlora om de tvingas stanna för att gå på toaletten, utan att ladda samtidigt. Men kom inte till laddplatsen nödig – skulle dessutom laddningen krångla är paniken nära.”
Många gamla sanningar i elbilsvärlden
Det har hänt mycket på väldigt kort tid när det gäller elbilar och infrastrukturen.
– I den här världen är det väldigt många gamla sanningar som cirkulerar. Och de blir gamla väldigt snabbt, det kan handla om månader.
Det har till exempel dykt upp väldigt många laddstolpar på våra gator och torg, så kallade destinationsladdare. En destinationsladdare är, som namnet visar, en laddare som finns vid din destination. De kan även kallas AC-laddare och laddar bilen tämligen långsamt. Dessa kan jämföras med de så kallade DC-laddarna, snabbladdarna efter våra större vägar, som ger 50 kW eller 150 kW.
Alla laddplatser inte enbart för elbilar
– När det gäller de långsamma destinationsladdarna så är det viktigt för oss elbilsägare att vara ödmjuka och förstå att den platsen inte behöver vara reserverad för oss som laddar. Att bli sur, ta bild på en fossilbil som står där och sedan lägga ut den på nätet är väldigt tokigt, säger Peter Esse och förklarar att städernas utbyggnad av laddinfrastruktur inte betyder att fossilbilarna trycks bort.
– De får parkeras precis som tidigare, om det finns en laddare där är det bara en bonus för de som kör elbil. Det måste finnas en skylt med en elbil på, om den platsen ska vara reserverad för laddbara bilar. Och den skylten i sin tur betyder inte att du måste ladda din bil där – om platsen ska vara reserverad för bilar som laddas så måste det finnas ytterligare en skylt där det står ”Enbart laddande fordon”.