50 år av framgång –
Volkswagen Polo firar jubileum
"Liten på utsidan. Stor på insidan."
Med den slagkraftiga sloganen lanserade Volkswagen sin Polo i början av maj 1975 – en liten tvådörrarsbil som snabbt blev mycket mer än en instegsmodell. Ingen kunde då ana att denna kompakta bil skulle utvecklas till en global succé med över 20 miljoner sålda exemplar, sex generationer och en lång rad prestigefyllda utmärkelser.
När de första nya Polo-bilarna såldes hos återförsäljarna var de en del av en ny modellfamilj inom Volkswagen som tog över gatorna i början av 1970-talet. Våren 1975 följde den kantiga lilla bilen efter Passat (1973) och Golf (1974) av den nya vattenkylda modellgenerationen, som efterträdde legendariska Beetle (”Bubblan”).
Genom sex modellgenerationer är det tydligt att helhetskonceptet – som består av ett rimligt förhållande mellan pris och prestanda, högt nyttovärde, banbrytande teknik för småbilsklassen och naturligtvis dess attraktiva design – fortfarande är populärt idag och har gjort modellen till en storsäljare. Dessutom har Polo lyckats forma kompaktbilssegmentet i årtionden. Erkännanden från nationella och internationella medier inkluderar utmärkelser som Årets bil 2010, Årets bil i världen 2010 och Världens stadsbil 2018.
Demokratisering av innovation
Varje generation av Polo har erbjudit mer utrymme och komfort, effektivare motorer och innovativa säkerhetsfunktioner. Nya funktioner som krockkuddar fram och på sidorna, servostyrning, bältessträckare och ABS gjorde att Polo fortsatte att vara framgångsrik. Nästa stora steg följde med plattformen MQB (Modular Transverse Matrix), som satte nya standarder när det gäller uppkoppling, säkerhet och kördynamik och gjorde modellen ännu mer digital och innovativ. Modellen fortsätter att vara aktuell och är populär över hela världen.
Även idag har den lilla bilen förarassistans- och komfortsystem som annars bara finns i högre fordonsklasser. Ett perfekt exempel på detta är Polo GTI, som nu kan köras ännu mer dynamiskt – tack vare elektronisk stabilitetskontroll (ESC) som kan avaktiveras, prestandadäck och en ny inställning av fjädring och styrning.
Trendsättare och flerfaldig vinnare i rally och rallycros
Det som började som en enkel tvådörrarsbil 1975 har under fem decennier fulländats och utökats på många sätt: i totalt sex generationer, som kombimodell, som coupé, som sportig G40 eller GTI, som färgglad Harlequin, som kombi, som sedan med namnet Derby, som CrossPolo med offroad-look, som en effektiv Polo BlueMotion och naturligtvis som en mycket dynamisk Polo R WRC, som kröntes med fyra VM-titlar i rally från 2013 till 2016. Dessutom har den svenske motorsportstjärnan Johan Kristoffersson vunnit sex av sina sju världsmästartitlar i rallycross i en Polo.
Global produktion och global framgång
Serieproduktionen av första generationen Polo inleddes i mars 1975 vid Volkswagens huvudfabrik i Wolfsburg. 1,1 miljoner exemplar av den första generationen tillverkades fram till 1981. I takt med att modellen fick större betydelse spreds produktionen till andra platser runt om i världen, bland annat Spanien, Argentina, Sydafrika, Slovenien, Kina, Brasilien och Indien. Med över 20 miljoner tillverkade exemplar är Polo en av världens mest framgångsrika små kompaktbilar.
132 000 sålda exemplar i Sverige under 1975 - 2020
Polo har varit en populär modell även i Sverige. Sedan premiären i september 1975 har cirka 132 000 exemplar av Polo, inklusive derivat, sålts på den svenska marknaden. Polo erbjöds för nybeställning i Sverige fram till våren 2020, då den efter en översyn av modellprogrammet utgick ur sortimentet till förmån för det växande segmentet A0 SUV med nya modeller som T-Cross och Taigo. De sista leveranserna av Polo till svenska kunder skedde i början av 2021.
Översikt över Polo-generationerna
Polo I (1975 - 1981)
Den första generationen Polo, som presenterades i Geneve i mars 1975, var en enklare utrustad tvådörrarsmodell jämfört med Audi 50, som den nya Volkswagen-modellen var tekniskt baserad på och som erbjöds parallellt av Audi. Polo, som till en början fanns med en motor på 40 hk (29 kW), imponerade med ett enastående förhållande mellan pris och prestanda och ett högt nyttovärde. Med en längd på 3,5 meter hade den plats för fyra personer plus bagage. Den ursprungliga versionen av Polo tillverkades fram till 1978, den uppdaterade versionen fram till 1981. Över 1,1 miljoner bilar tillverkades, däribland sedanversionen Derby med rymligt bagageutrymme, byggd mellan 1977 och 1981.
Polo II (1981 - 1994)
I september 1981 presenterade Volkswagen den andra generationen av Polo med en helt nydesignad kaross som blev 3,66 meter lång. Den här fyrkantiga Polo-modellen var en liten kombi med två dörrar och generösa utrymmen. Bara ett år senare följde en fastback-coupé med kraftfullare bensinmotorer. 1987 lanserades Polo Coupé G40 i begränsad upplaga, den hittills mest kraftfulla versionen med 115 hk (85 kW). Även den minsta dieselmotorn med en effekt på 45 hk (33 kW) gjorde sin debut i Polo 1987 som en extra ekonomisk version. Polo II tillverkades i totalt 13 år och såldes i över 2,7 miljoner exemplar.
Polo III (1994 - 2001)
Den tredje helt omarbetade generationen följde 1994: med ny kaross, nytt chassi och nya motorer. För första gången fanns den även som femdörrarsmodell. De ökade yttermåtten gav mer utrymme och moderna säkerhetssystem som krockkuddar, bältessträckare och ABS infördes. 1995 lanserades en av de mest speciella Polo-versionerna: Polo Harlequin, vars fyra färger kunde kombineras i en modulär design. Från och med 1997 erbjöds Polo som kombimodell. 1998 debuterade en begränsad specialversion: Polo GTI med 125 hk (92 kW), som nu för första gången även har de tre ikoniska bokstäverna. Totalt tillverkades 3,5 miljoner exemplar av Polo III.
Polo IV (2001 - 2009)
Fjärde generationen Polo, som lanserades 2001, hade en ny design med fyra klarglasstrålkastare och var 15 centimeter längre och 5 centimeter bredare än sin föregångare. Med nedfällda baksäten hade den nu en bagageutrymmesvolym på 1 030 liter. Nya motorer, bland annat trecylindriga motorer och kraftfulla turbomotorer i Polo GTI, gav mer kraft. Säkerhetsfunktioner som front- och sidokrockkuddar, servostyrning och ABS var standard. 2006 följde Polo GTI (nu med 150 hk/110 kW), CrossPolo med robust offroad-look och Polo BlueMotion (med CO2 -utsläpp på endast 99 g/km). Totalt 4,1 miljoner exemplar av fjärde generationen lämnade fabriksportarna.
Polo V (2009 - 2017)
Femte generationens Polo, som hade världspremiär i mars 2009, var återigen längre än sin föregångare med nästan fyra meter. Designen präglades av rena linjer. Fem nya motorer kompletterade modellutbudet, bland annat Polo BlueMotion som lanserades i december 2009 och som förbrukade endast 3,3 liter diesel i genomsnitt per 100 kilometer. För första gången kunde man beställa specialversionen Polo R WRC Street med en 220 hk (162 kW) stark TSI-motor. Den hittills snabbaste serietillverkade Polo-versionen förde motorsportkänslan från världsmästerskapet i rally (WRC) ut på vägarna. I Sverige erbjöds versionen i en begränsad upplaga av 100 exemplar. Totalt tillverkas det endast 2 500 exemplar av Polo R WRC Street och varje bil är numrerad. Volkswagen sålde totalt 6,3 miljoner exemplar av Polo V mellan 2009 och 2017.
Polo VI (2017 - idag)
Den sjätte generationen av Polo, som introducerades 2017, baserades för första gången på den modulära plattformen MQB som gav den ett flertal tillvalsfunktioner från högre fordonsklasser. Bland dessa fanns automatisk nödbromsning (Front Assist) med City Emergency Brake och fotgängarövervakning, filbytessystem med döda-vinkel-övervakning och adaptiv farthållare (ACC). Tack vare modulkonceptet blev sjätte generationen av Polo 81 millimeter längre och har nu en lastvolym på 351 liter. Polo slutade att erbjudas på den svenska marknaden våren 2020.
2021 fick modellen en omfattande uppgradering med en vassare karossdesign och nya tillvalsfunktioner som IQ.LIGHT Matrix LED-strålkastare och assistanssystem som IQ.DRIVE Travel Assist. Förarmiljön digitaliserades och erbjöd skärmdiagonaler på upp till 25 centimeter samt många digitala funktioner som trådlös laddning och App-Connect. Sommaren 2021 följde nya Polo GTI med en kraftfull tvåliters turboladdad bensinmotor och en effekt på 207 hk (152 kW). 2023 debuterade specialmodellen Polo GTI Edition 25 i begränsad upplaga med exklusiv utrustning för att fira 25-årsjubileet av Polo GTI. Volkswagen har hittills producerat mer än 2,5 miljoner exemplar av Polo VI.