Golf 50 år – bilen som namngav en egen klass
- 1.
- Foto: James Holm
Volkswagen Golf fyller 50 år och det firas med Golf-legendarer som Johan Kristoffersson och Kalle Grundel. Den senare retade upp rallyikonen Ari Vatanen med sina Golf-framgångar.
– Han sa att han inte kunde förklara för sina fans att han fått stryk av en ”shoppingbil”, säger Kalle Grundel med ett leende.
Det är en härlig sensommardag när Volkswagen samlar den svenska presskåren i Södertälje för att visa upp senaste generationen av Golf. Lämpligt nog nästan exakt 50 år efter premiären i Sverige.
Förutom en parad av klassiska Golf från olika årtionden, med nya Golf som kronan på verket, så finns också Golf-legendarer på plats för att berätta om sina äventyr med den omtyckta bilen.
Och det är inte konstigt att födelsedagen är så uppmärksammad – Golf är en enorm framgång för Volkswagen och skapade en helt ny klass av bilar, en klass som den både har namngett och dominerat i 40 års tid. Golf hade svensk premiär i augusti 1974 och har sålts i totalt 585 000 exemplar i Sverige. Förresten, den mest framgångsrika modellen av alla är Golf VII som såldes i 136 000 exemplar och blev årets mest sålda bil 2016.
En av födelsedagsgästerna är rallyföraren Kalle Grundel som gjorde sitt livs åk med sin Golf I i Svenska Rallyt 1983. Då slutade han femma efter fyra Audi Quattro och var därmed bästa framhjulsdrivna bil i Grupp A.
– Den körningen går inte att göra egentligen, men jag gjorde det. Det är så att håret reser sig på armarna när jag tänker på det. För det ska inte gå.
Och det tyckte inte konkurrenterna heller som knorrade om att bilen var tjuvtrimmad. Kalle och hans mekaniker Gunnar Forsberg fick riva hela motorn och visa att allt var i sin ordning. Teknikerna gick igenom motorn med lupp och konstaterade att det faktiskt fanns mer utrymme att porta kanalerna men Gunnar svarade att det inte var storleken på hålen som räknades utan designen på dem.
Och efter den där legendariska körningen i Svenska Rallyt kom en ursinnig Ari Vatanen fram till Kalle och sa:
– Fattar du vad du har ställt till med? Hur ska jag kunna förklara för mina fans i Finland att jag har fått stryk av en shoppingbil?
Ett uttalande som Vatanen fick äta upp året efter när Kalle slog honom under träning i finska rallyt 1984.
– Efter det slutade han att kalla den för shoppingbil, säger Kalle
Måndagen efter rallyt ringde tyskarna till Sigvard Andersson som var Volkswagens svenska pr-chef och frågade om Kalle inte kunde komma ner till Tyskland och köra.
Det är så att håret reser sig på armarna när jag tänker på det.Kalle Grundel
- 1.
- Foto: James Holm
- 1.
- Foto: James Holm
- 2.
- Foto: Jens Trulsson
- 1.
- Foto: James Holm
Sven-Åke Enochson var försäljningschef för Volkswagen när Golf introducerades 1974. Han berättar att försäljningen av Volkswagens dåvarande modeller gick trögt men att när Golf kom vände det.
– Det var ett stort skifte, fram till 1973 var allt luftkylt och bakhjulsdrivet och efter 1975 var allt framhjulsdrivet och vätskekylt.
Sven-Åke ansvarade för försäljningskampanjen:
– Vi spelade in produktfilmer på VHS som vi sedan distribuerade till Volkswagens 120 återförsäljare i Sverige. Vi hade även ett samarbete med Telefunken som tillhandahöll tv-apparaterna som vi visade filmerna på. Det var vi först i Sverige med.
Sven-Åkes första Golf var så klart en GTI. Det var de röda ränderna som han föll för.
– Det var ju drömbilen då. Jag valde en silverfärgad med rutig klädsel.
Han förklarar Golfs framgång med att den är statusneutral.
– Rik som fattig spelar ingen roll, alla kör Golf.
Det tog 31 månader att bygga 1 miljon Golf och efter det har det rullat på. Hittills har det byggts över 37 000 000. Den här 50-åringen är här för att stanna.