Fortsatt låg skatt för Volkswagens nya laddhybrider – trots nya EU-regler
Volkswagens nya generation laddhybrider fortsätter att ha den lägsta fordonsskatten, 360 kronor. Det gäller även efter att de skärpta EU-reglerna trätt i kraft vid årsskiftet 2025/2026.
Text: Petter Jennervall
2025-10-30
Från och med årsskiftet 2024/25 gäller en ny version av den standardiserade körcykeln WLTP, där både körning med fullt och tomt batteri vägs samman. Syftet är helt enkelt att göra utsläppsvärdena mer realistiska och bättre spegla verklig körning.
Vad innebär då de nya reglerna? Jo, att alla laddhybrider som säljs i EU från 1 januari 2026 måste ha sina utsläpp testade enligt nya WLTP – vilket i sin tur kan påverka den svenska fordonsskatten 2026. Gränsen i Sverige är satt till 75 gram CO₂ per kilometer, där varje gram över gränsen medför extra skatt.
Volkswagens laddhybrider klarar gränsen
De officiella utsläppsvärdena för Volkswagens nya laddhybrider är nu fastställda och tack vare effektivare elmotorer och större batterier, med upp till 143 km elektrisk räckvidd, så ligger de populära modellerna fortsatt klart under gränsen.
Det gäller Golf eHybrid, Golf GTE, Passat eHybrid, Tiguan eHybrid och Tayron eHybrid, där alla behåller den lägsta fordonsskatten på 360 kronor per år.
De nya WLTP-värdena visar på en ökning från 7-11 g/km till 25-39 g/km, beroende på modell, men påverkar inte fordonsskatten.
Den enda modellen som får höjd fordonsskatt är Touareg R eHybrid. Modellen har upp till 47 km räckvidd på el, men använder en äldre generation laddhybridteknik.
Hitta uppdaterade värden i Bygg din bil
De nya utsläppsvärdena gäller för bilar som tillverkas från och med vecka 44 2025 och du kan se vilka värden som gäller i Volkswagens konfigurator ”Bygg din bil” på volkswagen.se
Bilar som tillverkas före vecka 43 påverkas inte av de nya reglerna.
Utsläpp och räckvidd – modell för modell
Här är de nya, officiella WLTP-värdena för Volkswagens laddhybrider (blandad körning, kan variera beroende på utrustning):
Modell | Förbrukning (l/100 km) | CO₂-utsläpp (g/km) | Elektrisk räckvidd (km) |
|---|---|---|---|
Golf eHybrid | 1,1 | 25-26 | 142-143 |
Golf GTE | 1,1 | 30 | 131 |
Passat eHybrid | 1,3-1,5 | 29-34 | 124-133 |
Tiguan eHybrid | 1,4-1,6 | 33-37 | 117-124 |
Tayron eHybrid | 1,5-1,7 | 34-39 | 115-122 |
Touareg R eHybrid | 5,4 | 126 | 47 |
Golf eHybrid
Förbrukning (l/100 km)
1,1
CO₂-utsläpp (g/km)
25-26
Elektrisk räckvidd (km)
142-143
Golf GTE
Passat eHybrid
Tiguan eHybrid
Tayron eHybrid
Touareg R eHybrid
Sammanfattning: Låg skatt för Volkswagens laddhybrider
Satsningen på längre räckvidd och effektivare hybridteknik gör att Volkswagens modeller fortsatt kvalificerar sig för den lägsta fordonsskattnivån framåt. Och vill du kombinera låg skatt med låga utsläpp, lång räckvidd och hög komfort kan laddhybridversionerna av Golf, Passat, Tiguan och Tayron vara det smartaste valet. Testa att Bygga din bil redan nu!