Innovation

Blomstertur med modern Golf

Innovation

Blomstertur med modern Golf

4 maj 2020

Golf kör i den digitala världen och är nu modernare än någonsin. Nytt motorutbud, LED-strålkastare som standard och digital instrumenteringen är bara några av nyheterna som nya Golf erbjuder. Vi tar med den på en provtur till blomsterhandeln.

Inte för stor och inte för liten, Golf har alltid varit alldeles lagom. En allroundbil som fungerar optimalt till vardagskörningen. Fem personer får plats på väg till jobbet, träningen eller skolan. Eller som nu – när den blomstertid kommer – då ett par vändor till blomsterhandeln nästan är ett måste för att njuta av blommornas prakt. Efter en lång vinter passar det utmärkt att fylla bilen med färg och dofter, och känner in allt det vackra.

Golf är rymlig för sin storlek och är trots sina praktiska mått smidig att manövrera i trängre utrymmen i exempelvis citymiljö. För familjens minsta har Golf nu isofixfästen fram på passagersätet. Där klickar man okomplicerat fast barnstolen i fästena. Och när indikationen visar grönt är det låst och säkert monterat.

Mycket har hänt med Golf under alla år som modellen har funnits. Den nya generationen är den åttonde i ordningen. Den allra första Golfen rullade av produktionsbandet 1974 och sedan dess har modellen utvecklats och förfinats för varje generation och det känner man tydligt när man kör nya Golf. Det är moget, stabilt och väldigt lättkört. Det är bekvämt, enkelt och roligt. Inte för avancerat utan med modern funktionalitet, både i känsla och ekonomi. 

En bil ska inte bara vara praktisk, den är ju lite av ett andra hem. I nya Golf kan du personifiera in i minsta detalj. Välj din personliga färg på mysbelysningen i bilen, streama trådlöst favoritmusiken i mobilen via Apple CarPlay eller Android Auto. Och laddningen av mobilen sker också trådlöst – placera bara mobilen i facket i mittkonsolen så laddas den. 

En av de stora nyheterna är den digitala instrumenteringen. Den digitala bilden kan man också ändra efter humör och känsla för dagen. Vissa dagar kanske man känner för klassiskt runda ringar som visar hastighet, varvtal och förbrukning. Andra dagar kanske man behöver tydlig och hjälpsam navigering för roliga äventyr i nya miljöer. Då kan man välja att endast ha en stor kartvisning framför sig under körning. 

Nästan alla knappar och vred är ett minne blott. Något som till en början kan kännas lite skrämmande. Men när man väl har bekantat sig med touchytorna och fått in känslan i hur de ska beröras är det enkelt och trendigt. Dessutom är ytan mycket lätt att rengöra. Inga små skrymslen för damm och smuts, det räcker med ett svep med mikrofiberduk och det är skinande rent. Förarmiljön är modern och lätthanterlig. Väljer man en modell med automat har den en mindre växelväljare med mer diskret utseende.

Nya generationen Golf är den första av Volkswagens modeller som har fått den nya logotypen. Bilen har tydliga och moderna linjer som ger den en framträdande design utan att sticka ut. På ett tydligt men ändå mjukt sätt behåller den mycket av sitt designarv från de tidigare Golf. 

När det gäller motoralternativen eTSI mildhybrid en av de stora nyheterna. Mildhybridtekniken är inget som direkt märks av under körning, den hjälper till med extra kraft vid exempelvis accelerationer för att minska förbrukningen. Till detta finns också bromskraftåtervinning samt möjligheten att rulla på frihjul. Inte heller detta märks av under körning, men kikar man på varvräknaren kan man se att motorn ibland är helt avstängd för att spara bränsle. 

Nyheterna är många i nya Golf. Den har en helt ny förarmiljö, en rik standardutrustning från start, ett brett utbud av motorer, och ett assistentsystem som aldrig har erbjudits till Golf tidigare. Dessutom kommer i framtiden möjligheten att använda mobilnyckel till bilen.

Golf 1,5 eTSI 150 hk, DSG 

  • Motor: eTSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor med 48V-system.
  • Max. effekt: 150 hk vid 5 000–6 000 varv/minut.
  • Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut.
  • Cylindervolym: 1,5 liter.
  • Växellåda: 7-växlad DSG.
  • Topphastighet: 214 km/h.
  • 0–100 km/h: 8,5 sekunder.
  • Förbrukning, blandad körning WLTP: 5,7 l/100 km.
  • CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 130 g/km.
  • Tjänstevikt: 1 380 kg.
  • Totalvikt: 1 880 kg.
  • Maximal släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Prestandaversioner av Golf

Prestandaversioner av Golf

Åttonde generationen av Volkswagen Golf är redan på banan och i startblocken har nu ytterligare två sportiga favoriter tillkommit: Ikonen GTI och laddhybriden GTE. Likheterna är många och skillnaderna avgörande. Gemensamt har de den sportiga grillen och klädselns rutmönster. GTI har synliga avgasrör på vardera sida bak, medan GTE inte har några. GTI har en 2,0-liters bensinturbo på 245 hk, medan GTE har en 1,4-liters bensinturbo på 150 hk och en elmotor på 115 hk. Systemeffekten för GTE blir 245 hk och med det nya litiumjonbatteriet har den elektriska räckvidden ökat till cirka 60 km.

Säljstart under hösten 2020. Ytterligare en laddhybridversion med 204 hk kommer att erbjudas. 

INNOVATION - översikt

I våra Volkswagens modeller finns ett stort antal funktioner och innovationer. Från funktioner som underlättar ditt bilägande till innovativ teknik som bidrar till en hållbar produktionskedja.

Bläddra vidare i VW eMagasin

Vi syns i trafiken

Fem i ID.-familjen

Folkafantasten: Bilarna sprider sån glädje

Bläddra vidare i VW eMagasin