”Se individen – och var inte rädd för att prata”
Ulrika Videli är ungdomstränare för BK Häcken i Göteborg, en roll som innebär så mycket mer än att coacha fotboll och köra till träning och matcher.
– Viktigast – och svårast – är att se varje individ och att möta alla exakt när de behöver det, säger Ulrika.
Text: Sofia Zetterman
Foto: Isak Dalsfelt
2025-07-07
Hälften av alla barn i Sverige tränar någon form av idrott – och träning ger både friskare, piggare och gladare barn. Idrotten fyller dessutom en allt viktigare funktion som skyddsfaktor mot psykisk ohälsa och att hamna snett i livet. Där har idrottsledare en unik möjlighet att påverka och stötta unga människor i deras utveckling, både fysiskt och psykiskt.
Fotbollstränaren Ulrika Videli har själv spelat fotboll, i dag tränar hon ett lag 12-åriga flickor i fotbollsklubben BK Häcken.
– Jag vill vara en av de där ledarna som man själv minns, som sätter avtryck. Sen spelar min dotter i laget och man får bra relationer till andra som finns i hennes liv, och deras föräldrar, menar Ulrika.
Att se individen
Hon beskriver en bra idrottsledare som inkluderande, öppen och inkännande.
– Det handlar om att se individen, det behöver inte vara så stort, bara att säga hej till alla gör skillnad. Man hinner inte prata med alla 25 varje gång, men kan visa att man ser dem och ge feedback, att man ser deras frustration och bemöter den, säger Ulrika.
Den stora utmaningen är att räcka till för alla spelare.
– Vi har 25–30 tjejer och ska se till deras individuella utveckling samtidigt som laget ska utvecklas. Det innebär att möta olika ambitionsnivåer, vissa vill hänga, andra vill komma med i landslaget.
Att bygga trygghet
Att forma gruppen så de är trygga med varandra är också en utmaning. Ulrikas mål är att
bygga gemenskapen och samtidigt också utveckla individer, laget och klubben.
BK Häcken på Hisingen är en stor klubb med lag i dam- och herrallsvenskan, och lockar ungdomar från olika skolor och samhällsklasser. Mångfalden är en styrka.
– Det är fint att barnen möts och att alla ser olika ut inom klubben. Alla har ett behov av att vara del av ett sammanhang också utanför skolan, där man trivs och känner sig trygg. De kanske inte ens har någon att hänga med i skolan, men här, i en annan gruppsammansättning, kan de vara en annan person. Här stämplas man inte av vem man är i skolan, säger Ulrika.
Att fostra bra individer
Fyra dagar i veckan erbjuder klubben träning. Ulrika skulle gärna se att det var träning varje dag.
– Få kommer varje gång, eftersom de också har andra idrotter, men barn behöver aktiveras. Spontanidrotten finns inte på samma sätt i dag, när skärmar och annat lockar. Då är det bra med organiserad idrott så de inte bara drar runt, säger Ulrika.
För henne handlar det om mer än idrott. Man ska inte bara bli en bra fotbollsspelare utan också en bra individ.
– I BK Häcken försöker vi skapa ett större sammanhang, där vi skapar goda samhällsmedborgare. Vi ser idrotten som något som formar individer som lär sig att ta ansvar, vara en schysst lagkamrat och bidra till laget, egenskaper som krävs för att klara samhället. Jag upplever att idrotten har större betydelse för barnen i dag.
Slätta Damm IP blir ju som ett andra hem för många spelare.Ulrika Videli
Att pusha lagom
BK Häcken har ett sunt klimat, där breddidrotten får ta plats just för att få barn att hålla på med sin idrott länge.
– Man får inte pusha för hårt med elitsatsning, det viktiga är att de håller i sin idrott. Det är ok att bara spela för att det är kul. Slätta Damm IP blir ju som ett andra hem för många spelare.
Som idrottsledare har man en viktig uppgift i att hjälpa barnen hantera sina känslor.
– Man kan inte ta bort känslan när de blir ledsna och besvikna men man kan fånga upp dem och säga ”det är ok att du känner så här, det kommer lätta sen”. Det är inte hela världen om man gör något fel eller släpper in ett mål, menar Ulrika.
– Som vuxen får du inte vara rädd att prata om saker, det gäller att sätta sig in i varje individs känsloläge och se vad var och en behöver. Vissa behöver pushas extra, andra inte.
5 råd till dig som idrottsledare
- Arbeta förebyggande
Prata om tankar, känslor och hur de påverkar och dela gärna egna upplevelser. Visa att alla kan ha det tufft och normalisera att visa sårbarhet. - Skapa rutiner för samtal
Integrera samtal om hur barnen mår under uppvärmning, i pauser, eller som avslut på träning. Tipsa om Bris stödlinje! - Känn till vart du kan vända dig för att få stöd
Ha koll på din förenings rutiner och resurser och ha tillgängliga kontakter i mobilen. Behöver du råd – ring Bris Idrottsledarlinje. - Våga vara den som gör något
Om du märker att ett barn inte mår bra, fråga och följ upp barnets mående, även om det inte leder någonstans första gången. - Inge hopp
Barn som har det svårt kan känna hopplöshet – visa att hen inte är ensam om att det finns stöd att få.