Bingolottos Daniel Norberg: ”Jag duttar för att vinna en bil”
Tv-karriären började med Melloparodier på Youtube. 2023 klev Daniel Norberg in som ny programledare för Bingolotto och nu kan ni återigen se honom lotta ut flera Volkswagen ID.4 på årets Uppesittarkväll i TV4.
Text: Sofia Zetterman
Bild: Joakim Svärdh - Bingolotto - Privat
2025-12-19
Dan för dopparedan. 23 december. En del gör sina sista julklappsköp då, andra väljer att klä granen. En hel del sitter med de sista bestyren inför julmiddagar och släktbesök och väldigt, väldigt många njuter av Uppesittarkväll med Bingolotto.
För 30 år sedan sändes den för första gången, med Leif ”Loket” Olsson som programledare. 29 år senare, det vill säga i fjol, såldes det 5,1 miljoner lotter vilket i slutändan gav 142 miljoner kronor för svenskt föreningsliv. Så mycket pengar – från en enda Uppesittarkväll – innebar nytt rekord.
Men årets Uppesittarkväll siktar på att tangera det rekordet, och som alltid är det bara storheter som underhåller under kvällen: Loa Falkman, EMD, Hipp Hipp och Mandelmanns är bara några av gästerna. Programledare är naturligtvis den dynamiska duon Lotta Engberg och Daniel Norberg.
Att Daniel Norberg en dag skulle synas på tv var knappast oväntat, han var klassens clown redan som barn, även om han själv påstår att han inte var typen som sabbade lektionerna.
– Nej, jag var mer rolig ”under ordnade former”, säger han och ser finurlig ut.
Att han skulle jobba med att dra in pengar åt svenskt föreningsliv kom inte heller helt oväntat. Redan som liten spelade han fotboll (och fick kritik för att han var ”för rolig på plan”) och som 13-åring tog han SM-guld i rodd för hemmaklubben i Uddevalla.
Möjligen är det oväntat att han skulle stå och dela ut elbilar på bästa sändningstid. Själv äger han ingen bil, men en ID.4 står på önskelistan.
– Jag hade gärna haft en bil, därför duttar jag varje söndag jag inte jobbar. Och ja, jag har riktiga ”duttpennor”, säger han och skrattar.
Sedan tolv år samarbetar Volkswagen med Folkspel, vilket har genererat över tusentals lyckliga bilvinnare, och många, många miljoner till svenskt föreningsliv. Målet är att ge Sveriges föreningar växtkraft – ett mål som uppfylls med råge. Sedan start har Folkspel, som är icke-vinstdrivande, bidragit med drygt 18 miljarder kronor, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotter.
– Allt överskott går till föreningslivet och att ungdomar får ett mål och något sunt att samlas i kring. Det behövs nu mer än någonsin. Idrott och föreningsliv är en stor del av ens identitet i den åldern – och mår föreningarna bra mår Sverige bra, för ungdomar behöver röra på sig, säger Daniel.
Och det handlar om mer än bara fotboll eller bandy.
– Man lär sig också teamwork och laganda, disciplin, att sätta träningsrutiner, att ta motgång och medgång… det är så mycket. Jag kan sakna ett lag.
Att Folkspel lockar med fina bilvinster och samtidigt både sprider glädje och gör skillnad för ungdomar är en win-win-win. Och det är inte bara idrottsföreningar som gynnas, utan även organisationer som Rädda Barnen och Barncancerfonden.
Det var 2023 komikern klev in som programledare i folkhemmets favoritprogram Bingolotto.
– Det är ett himla härligt sammanhang att vara i där det bara är 100 procent glädje – folk kan vinna och blir glada.
Att köra uppesittarkväll är inget nytt för Daniel, varken som programledare eller som tittare.
– Det är roligt på riktigt! Vi spelade alltid med kompisgänget när vi var 20-25 år, det är mysigt att sitta och ”dutta”. Och det är absurt stort – fyra miljoner svenska spelar! Vi behöver de här tillfällena när vi samlas framför lägerelds-tv, menar Daniel som trivs i rollen som programledare.
Och den 35-årige komikern är knappast någon rookie, efter att ha kört bland annat Rockbjörnen, Unicefgalan och tv-serien Mumbo Jumbo.
Redan 2014 slog han igenom med Melloparodier på Youtube tillsammans med storebror Emil. Hans första parodi blev den näst mest sedda filmen på Youtube i Sverige med 2,1 miljoner visningar.
– Jag var väldig tidig med att starta en Youtubekanal i Sverige, och jag och brorsan lade ner extremt mycket jobb på att få den att flyga. Bara på grund av de årliga melloparodierna vi har fått rensa kalendern varje vår inför de Mello senaste tolv åren.
I dag har bröderna Norbergs videoklipp över 130 miljoner visningar och Daniel är dessutom Tiktok-gigant med över 270 000 följare.”
– Där frodas mitt konto! Det är roligt att få göra det man vill, jag vill vara mer kreativ i framtiden, säger han och sveper handen genom den karaktäristiska volymluggen som står rakt upp.
Mycket har hänt sedan Daniel som blyg 20-åring golvade Idoljuryn 2010 med sin Oasis-audition, och slutade åtta.
– Då hade jag noll kameravana och vågade inte ens prata med kameran.
Det har han verkligen lärt sig sedan dess. Daniel har synts i snart vartenda folkhem, från Allsång på Skansen och Fångarna på fortet till Så ska det låta och Melodifestivalen.
Efter det har han hunnit med att komma tvåa i Let’s Dance och kamma hem segern i Masked Singers 2021 som Godisautomaten.
Egentligen gillar han inte ens att tävla.
– Jag gillar att visa för mig själv och andra att jag kan, men jag gillar inte när folk åker ur tävlingar. Men det bästa jag vet är att testa nya saker, allt från att dreja till att göra ett konstverk av pinnar i skogen och skriva en låt med dragspel och nyckelharpa, säger Daniel som mår som allra bäst när han får vara kreativ och skapa saker.
Fast inte när det gäller bakverk. Trots hans medverkan i Hela Sverige bakar blir det inget julbak för Daniel.
– Jag har inte bakat sedan dess. Det var ett trauma, ta inte upp det! Jag gjorde lite knäppa roliga bakverk, men det var ett ganska jobbigt program med mycket känslor och för mycket tidspress.
Nu ser han fram emot en lugn jul.
– Det jag gillar med julen är att man inte gör något, utan bara myser hemma.
Med sina norrländska rötter finns det en jultradition han aldrig missar: att äta blöta – det vill säga doppa tunnbröd i skinkspad.
Och på frågan vad han önskar sig i julklapp är svaret givet:
– Fred på jorden. Och en Volkswagen så klart!
”Folkspel ger Sveriges föreningar kraft att växa. Vi på Volkswagen ställer oss bakom det till 100 procent och är stolta över att bidra till det svenska föreningslivet – och ett positivt samhällsklimat – genom vårt samarbete med Folkspel.”
Carl Sundstedt
Marknadschef Volkswagen Sverige
Här kan du vinna en Volkswagen
Missa inte Bingolottos Uppesittarkväll den 23 december – en tradition i svenska hem. Och i år har du chansen att vinna följande modeller från Volkswagen: ID.4, Tiguan, T-Roc, Taigo, T-Cross och Golf. De finns som radvinster i bingospelen, på utlottningar samt övriga spelmoment som exempelvis Färgfemman, Julhjulet och Julstegen.
Du kan även förgylla årets sista afton med Nyårsprogrammet. Förra året drog enbart dessa program in 156 miljoner till svenskt föreningsliv!
Det här är Folkspel
Folkspel är en ideell organisation med 73 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspels mål är att ge Sveriges föreningar växtkraft, genom att erbjuda svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotter och dra in pengar till den egna verksamheten.
Sedan starten 1991 har Folkspel genererat drygt 18 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom Bingolotto och Sverigelotten. Vill du veta mer? Kika in hos Folkspel.se samt Bingolotto.se.
Tips från Volkswagen
Om du inte vinner en Volkswagen under uppesittarkvällen så har vi massor av nya och begagnade bilar med snabb leverans.