En gul T-Roc kör längs en väg kantad av skog, solen skiner

Test: Nya T-Roc är lagom på det allra bästa sättet

Lagom är ett ord man gärna använder, men det är sällan något känns perfekt lagom. När jag sätter mig i nya Volkswagen T-Roc inser jag däremot att det är precis där den landar. Balansen. En bil som inte skriker efter uppmärksamhet, men ändå känns modern, snygg, trygg och mer genomtänkt än någonsin.

Text: Mia Litström
2025-12-09

Det första jag märker under provkörningen av nya T-Roc är hur rymlig bilen känns. Den har blivit längre, vilket ger mer benutrymme i baksätet och ett större bagageutrymme på 475 liter, totalt 30 liter mer än föregångaren. Det är just de där små marginalerna som gör vardagen smidigare. Barnvagnen, matkassarna, helgväskorna – allt får plats utan att du behöver jonglera om packningen. Och det fina är att bilen ändå behåller sin nätta känsla i stadstrafik. Den är lättmanövrerad och behagligt kompakt, precis det du vill ha i en vardagssuv.

Mia Litström sitter i förarsätet på nya T-Roc

T-Roc är lättkörd och lugn – perfekt för vardagen

Motorn känns direkt som att den är byggd för det verkliga livet. Tillräckligt pigg för att kännas alert, och samtidigt så mjuk att du bara kan luta sig tillbaka och låta bilen göra jobbet. Den mildhybridbaserade drivlinan ger en fin balans mellan kraft och komfort – och tillsammans med den smidiga DSG-växellådan blir körningen harmonisk och avspänd.

Funktioner som frirullning förhöjer den känslan. Den märks knappt, men gör att bilen glider fram när du släpper gasen, till exempel i en lätt nedförsbacke. Varvräknaren faller till noll och bilen rullar energisnålt och effektivt. Har du väl upptäckt funktionen får du upp ögonen för den hela tiden, trots att den inte känns.

Assistanssystemen har också utökats ordentligt och jobbar tryggt i bakgrunden. För dig som parkerar ofta blir Park Assist en vardagshjälte. I Pro-utförande kan bilen till och med lära sig en parkeringsmanöver på upp till 50 meter och sedan upprepa den själv, styrd via din mobil. Perfekt när du har en återkommande parkeringsruta, och dessutom riktigt spännande och snyggt att se.

Lätt styrning och komfortabel fjädring

En annan sak som snabbt märks bakom ratten är hur lätt T-Roc rör sig på vägen. Styrningen är intuitiv och följsam, precis lagom direkt utan att bli sportig. Det gör bilen enkel att hantera både i låga hastigheter och när du smidigt ska nosa in i en parkeringsruta. Den känns trygg och enkel att placera på vägen vilket bidrar mycket till den avspända helhetskänslan.

För dig som väljer en högre utrustningsnivå finns även DCC, adaptiv chassireglering. I komfortläget märks det tydligt hur bilen mjukt filtrerar bort ojämnheter i vägen och ger en mer svävande känsla, utan att bli gungig. Den anpassar sig efter underlaget på ett väldigt naturligt sätt och resultatet är en riktigt behaglig körupplevelse där du kan glida fram utan att tänka så mycket på vägen under hjulen. Det är en sådan där funktion du kanske inte tänker på från början, men som snabbt uppskattas när du väl provat.

Interiören i nya T-Roc där ratten, mittkonsollen och infotainmentsystemet syns. Gröna palmblad utanför framrutan

Inbjudande interiör – och fysiska rattknappar

Invändigt har T-Roc fått ett stort lyft. Den textilklädda instrumentpanelen och de mjuka ytorna gör kupén ombonad och lugn. Ambientbelysningen med upp till 30 färger är detaljen som kryddar helheten. Ljuset löper längs dörrarnas övre sektion i ett perforerat mönster med små ljuspunkter i varierande storlek, som ett mjukt glödande band. Det skapar en oväntad loungekänsla och en varm, välkomnande atmosfär redan när du kliver in. Det är en miljö du gärna sitter i, och kanske viktigare, en miljö du trivs i även efter en lång dag.

Den stora infotainmentskärmen och den digitala instrumenteringen ger en modern förarmiljö, men det är de fysiska knapparna på ratten som får mig att le. Skönt med välgjorda, traditionella knappar, de fungerar perfekt medan jag kör och jag behöver inte försöka träffa en digital skärm.

Teknik som förenklar

Den nya mittkonsolen tar för sig på ett diskret och genomtänkt sätt. Det finns bra med förvaring och på mittkonsolen sitter ett elegant vred som snabbt blir en favorit, inte bara för sitt utseende utan för sin funktionalitet. Här styr du ljud, körprofiler och bilens stämningslägen – med ett enkelt tryck och svep med fingret letar du dig smidigt genom dessa menyer.

En annan funktion som underlättar mycket under körning är head-up-displayen som finns som tillval. Den projicerar hastighet och navigation direkt på vindrutan, diskret, bekvämt och något man snabbt vänjer sig vid. Extra smidigt blir det när även navigationspilarna visas där, vilket gör att du aldrig behöver släppa blicken från vägen.

Det är just denna typ av teknik som präglar T-Roc – funktioner du använder, inte funktioner som känns som ett teknikprojekt.

En gul T-Roc sedd ovanifrån körandes på en väg

Vuxen design i en bil som gör vardagen roligare

Nya T-Roc har en mer självsäker framtoning med renare linjer, tydligare ljussignatur, coupéliknande bakparti och ett uttryck som känns både sportigt och moget. De nya LED-strålkastarna och ljuslisten bidrar till ett elegant och modernt utseende. Färgpaletten är också roligare nu, sex olika lacker och möjligheten att kombinera med svart tak för en mer personlig look.

Nya T-Roc är byggd för att passa livet som det faktiskt ser ut
Mit Litström

Bilen kommer i två olika utrustningsversioner, Life och R-Line. Life fokuserar på funktionalitet och komfort och är rejält utrustad med bland annat parkeringssensorer och backkamera, trådlös laddning av mobiltelefonen, belysta handtag och elektriskt svankstöd.

I standardutrustningen för sportiga T-Roc R-Line kan även nämnas LED Plus-strålkastare, 18-tums lättmetallfälgar, sportkomfortstolar och ambientebeslysning i 30 färger.

För båda T-Roc-versionerna finns det sex olika färglacker att välja mellan, bland annat Canary Yellow, Flamed Red och Grenadilla Black. Dessutom går det även att välja en tvåfärgad modell med taket i solidsvart. Som tillval finns även panoramasoltak, klimatanläggningen ”Air Care Climatronic” och läderpaketet Varenna (R-Line) med framstolar med elinställning och minne.

Nya T-Roc är byggd för att passa livet som det faktiskt ser ut, jobb, vardag, helgutflykter, snabbhandlingar och spontana besök hos vänner. Den är lagom på det bästa sättet, rymlig men inte för stor, balanserad och lugn i sin körkänsla, teknisk men lätt att förstå. En bil som passar lika bra i pendlingen som i stadstrafik och helgens små ärenden.

Mias favoritdetaljer hos nya T-Roc

Ambientbelysningen – skapar stämning på riktigt, inte bara som en gimmick.

Textilklädd interiör – gör kupén varm, ombonad och mer premium än väntat.

Fysiska rattknappar – små detaljer som höjer vardagskomforten rejält.

Körvredet i mittkonsolen – intuitivt och snabbt, en funktion man använder ofta.

Park Assist Pro – en räddare i utmanande parkeringssituationer.

Faktaruta

Volkswagen T-Roc

En gul T-Roc är parkerad på en strand vid havet, en kvinna står bredvid bilen

T-Roc Life 1,5 eTSI 150 hk

  • Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,6 l/100 km.
  • CO2-utsläpp: 127 g/km.
  • Acceleration: 0-100 km/h på 8,9 s.
  • Toppfart: 212 km/h.
  • Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Pris: från 389 900 kr (inkl moms).

T-Roc R-Line 1,5 eTSI 150 hk

  • Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,6 l/100 km.
  • CO2-utsläpp: 128 g/km.
  • Acceleration: 0-100 km/h på 8,9 s.
  • Toppfart: 212 km/h.
  • Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Pris: från 431 900 kr (inkl moms).

REPORTAGE - översikt

Träffa människorna bakom våra bilar. Våra kunder och hur Volkswagens modeller används i verkliga livet. Här får du en inblick i hur det är att äga en Volkswagen.

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin

Nya T-Roc – större, smartare och mer självsäker

25 car hacks till din Volkswagen

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin