Nya T-Roc – större, smartare och mer självsäker
T-Roc är här i helt ny tappning. Bilskribenten Mia Litström har tagit en närmare titt och upptäcker en lyxigare, smartare och mer självsäker bil. Nya T-Roc har vuxit, på flera sätt, men har samtidigt kvar allt som fått den att bli så populär världen över.
Text: Mia Litström
2025-08-27
Det är sällan en modell hittar en så självklar plats som Volkswagen T-Roc gjorde när den lanserades 2017. Den blev snabbt en bil för de som vill ha lite mer attityd än en småbil, men som inte har behov av en stor suv. Och en försäljning på 2 miljoner exemplar globalt, varav nästan 26 000 i Sverige, visar också hur väl modellen togs emot. Den är snyggt placerad, mellan syskonen T-Cross och Tiguan, som en smart crossover i vardagen.
Sju år senare står vi framför tredje generationen. Vi har ännu inte kört den, men att uppleva den på nära håll är som att träffa en nära vän som har vuxit upp och blivit mer sofistikerad.
Första intrycket – en mer självsäker T-Roc
Redan på håll märks det, nya T-Roc känns mer vuxen. Den har sträckt ut sig, fått lite mer längd och ser mer självsäker ut. Där den första generationen var lite busigt kompakt med mjuka former har den nya modellen blivit mer balanserad i sina proportioner. Taklinjen är något mer coupélik, skuldrorna över hjulhusen tydligare och fronten har fått en helt ny karaktär.
Strålkastarna är nu smalare, med Volkswagens IQ.LIGHT LED Matrix-teknik* som förbinder båda sidorna med en ljuslist som löper tvärs över fronten. I mitten lyser Volkswagens logotyp upp snyggt och elegant. Bakdelen har också fått en ny design där en röd ljusramp binder ihop bakljusen, även där med upplyst logotyp. Det är detaljer som kanske låter små, men tillsammans ger de T-Roc en modern, självsäker och lite mer exklusiv närvaro.
*LED-strålkastarna fram är standard i versionen Life. IQ.LIGHT LED Performance-strålkastare finns som tillval till Life men är standard för versionen R-Line. Till dessa strålkastare ingår också den belysta smala LED-listen och den vita belysta Volkswagen-logotypen. Baktill på T-Roc finns även en genomgående LED-ljusramp med en röd belyst Volkswagen-logotyp (beroende på utrustning). R-Line kan som tillval uppgraderas till IQ. LIGHT LED Matrix-strålkastare
En helt ny känsla inuti T-Roc
Att öppna dörren är som att kliva in i en annan klass. För där den tidigare T-Roc var lite enkel och rationell är den nya versionen betydligt mer ombonad. Det som fångar ögat först är den textilklädda panelen som löper över instrumentbrädan. En liten detalj kan tyckas, men den förändrar hela känslan, från strikt till mjukare och mer varm, nästan som ett loungeliknande rum.
Interiören är renare och mer avskalad än förut. Allt känns mer gediget, från knapparnas klick till hur panelerna möter varandra. Och en rolig detalj är hur man kan välja olika färger på ljuset i bilen som visar sig längs instrumentbrädan, insidan av dörren och längs mittkonsolen. Det ger kupén mer levande känsla och en lyxigare stämning där du kan sätta din egen ton.
En annan detalj som inte syns vid första ögonkastet är att ungefär 20 procent av plastdelarna i nya T‑Roc är tillverkade av återvunnet material. Det motsvarar upp till 40 kilo plast per bil, vilket gör att den här generationen tar ett steg mot en mer hållbar och resurssnål interiör utan att kompromissa med kvalitetskänslan.
Teknik som höjer vardagen
Tekniken har tagit ett stort steg framåt. Bakom ratten finns nu Volkswagens Digital Cockpit, en högupplöst digital förardisplay som ersätter de traditionella instrumenten. Här kan man välja mellan olika vyer, från klassiska runda mätare till rena, avskalade skärmar som bara visar hastighet och vägledning. I toppversionerna kompletteras detta av en head-up display som projicerar information direkt på vindrutan så att man kan hålla ögonen på vägen.
I mitten sitter en helt ny infotainmentskärm, både större och snabbare än tidigare. Den styr de flesta funktioner: navigation, musik, uppkoppling, och med den nya röstassistenten går det att prata med bilen på ett naturligare sätt. Till och med ChatGPT finns integrerat för att svara på frågor, ge tips längs vägen eller underhålla barnen på långresor.
Och under skärmen, på mittkonsolen, finns en ny detalj som kanske låter liten, men som förenklar vardagen – en induktiv laddplatta för mobilen. Med kylning. Mobilen ligger stilla och laddas trådlöst samtidigt som den hålls sval under längre resor.
Komfort och rejält med plats
Det märks att T‑Roc har vuxit med sina 12 extra centimeter på längden. Passagerarna i baksätet får betydligt bättre utrymme, även de som är långa. Baksätet känns inte längre som en kompromiss, utan som en plats där man gärna sitter även under längre resor. Bagageutrymmet har också vuxit, upp till 475 liter. Det är 30 liter mera än föregångaren och tillräckligt för både vardagens inköp och helgutflykter. Dessutom går lastgolvet att justera i två höjdlägen, vilket gör det enklare att anpassa bagageutrymmet beroende på vad man ska lasta.
Smarta assistenter
I nya T‑Roc har förarassistanssystemen blivit både fler och smartare. Travel Assist är en vidareutveckling av adaptiv farthållare kombinerat med filhållningshjälp. Det betyder att bilen inte bara kan hålla farten och avståndet till framförvarande fordon, utan också hjälpa till att styra så att den håller sig mitt i filen på motorvägen. En nyhet för den här generationen är att systemet dessutom kan hjälpa till vid filbyten – om du blinkar åt sidan kontrollerar bilen med sina kameror och sensorer om det är fritt och styr sedan själv över bilen på ett mjukt och kontrollerat sätt. Du måste fortfarande hålla händerna på ratten och ha full uppmärksamhet, men bilen gör resan lugnare och mindre ansträngande.
En annan nyhet är Park Assist Pro när det är dags för parkering. Den kan styra in bilen på trånga platser, men nu tar den det ett steg längre, systemet kan memorera och spara hur du parkerar hemma eller vid jobbet. Nästa gång sköter bilen hela parkeringen själv och med hjälp av en app i mobilen kan du till och med stå utanför bilen medan den kör in sig själv på platsen.
Ljus som tänker
IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastarna är värda att nämna igen, för de är mer än bara starka. Systemet läser av vägen och mötande trafik, och formar ljusbilden så att du alltid ser maximalt utan att blända andra. Det är en teknik som man märker först när man upplevt den, sedan vill man inte vara utan.
Elektrifierade motoralternativ
Alla motoralternativ i nya T‑Roc är nu elektrifierade. Först ut är en mildhybrid med 150 hästkrafter. Här hjälper en liten elmotor till vid start och acceleration, och kan stänga av bensinmotorn när bilen rullar för att spara bränsle – helt utan att föraren behöver göra något. Lite längre fram kommer en hybridversion där elmotorn och bensinmotorn samverkar. Vid lugn körning kan bilen köra kortare sträckor helt på el, och vid behov samarbetar de två motorerna för att ge mer kraft och samtidigt hålla nere förbrukningen. Hybriden laddar sig själv, så du behöver inte ansluta den till en laddstolpe. DSG-växellåda (automat) är standard i alla versioner och framöver kommer även en fyrhjulsdriven mildhybrid för den som vill ha extra framkomlighet.
T-Roc har växt upp utan att bli för stor
Sammanfattningsvis känns nya T-Roc som en bil som mognat. Den har blivit mer exklusiv, mer teknisk och mer praktisk, men har ändå kvar det där som gjorde den så populär från början, den där lagom-balansen som gör att den passar både i staden och på vägarna utanför.
Det är fortfarande en crossover som inte skriker efter uppmärksamhet, men som får dig att le när du ser den på parkeringen.
Säljstart 2026
Nya T-Roc lanseras i början av 2026, då de första bilarna beräknas komma till Sverige. Säljstarten sker preliminärt i mitten av september. Först ut är mildhybriden med 150 hk i versionerna Life och R-Line.
Mia Litströms höjdpunkter i nya T-Roc
- Förfinad design, längre och mer sportig, med smalare ljus, upplysta VW-loggor och en modern, självsäker hållning.
- IQ.LIGHT LED Matrix, smarta strålkastare som formar ljusbilden efter vägen och trafiken.
- Ny interiör med textilpanel, ger kupén en mjukare, varmare känsla som känns exklusiv i klassen.
- Mer hållbart fokus, cirka 20 procent av plastdetaljerna består av återvunnet material, motsvarande upp till 40 kilo plast per bil.
- Digital Cockpit och Head-up display samt nya, större skärmar som visar information tydligt och anpassar sig efter dina behov.
- Mer plats, längre hjulbas ger rymligare baksäte och större bagageutrymme.
- Elektrifierade motorer, mildhybridteknik samt Volkswagens första egenutvecklade hybrid där elmotorn och bensinmotorn samverkar utan att man behöver ladda (lanseras senare).
- Nytt infotainmentsystem, större och snabbare, med röststyrning och integrerad ChatGPT för att svara på frågor längs vägen.
- Travel Assist, gör motorvägskörningen enklare genom att hålla fart, avstånd och i vissa fall hjälpa till vid filbyte.
- Park Assist Pro, parkerar bilen själv och kan styras med mobilen.
- Smarta vardagsdetaljer, fler USB-C-uttag och kyld trådlös mobilladdare.