Innovation

Andreas Mindt skapar nya klassiker för Volkswagen

Volkswagens nya designchef Andreas Mindt vill skapa en elbil för vanligt folk. Den nya konceptbilen ID. GTI Concept är ett lyckat exempel på hur en ikonisk modell stöps om för en ny tid och blir elektrisk.

– De första elbilarna var designade för pionjärer, i dag handlar det om att skapa en elbil för alla, säger han.

Volkswagen firar 75 år i Sverige och under december fick Stockholm fira tillsammans med två bransch-celebriteter med lång historia inom företaget: Andreas Mindt och nya konceptbilen ID. GTI Concept.

De båda sammanstrålade i Volkswagens showroom vid Norrmalmstorg, där Sverigekontoret hade förberett en överraskning. GTI-fantasten Stefan Dahlin, till vardags chef för produktavdelningen på Volkswagen Personbilar, hade tagit med sin Mk1 – det vill säga den första generationens Golf GTI. Och denna GTI-pärla hade nu fått en hedersplats i rummet precis vid ingången.

Andreas Mindt presenterade sig som Andy, och snart var de två bilälskarna inbegripet i ett intensivt samtal om olika detaljer hos den ikoniska modellen.

– För mig är det här en designmilstolpe som många försökte kopiera. Den är otroligt tidlös, säger han.

Andreas Mindt har Volkswagen i blodet. Hans pappa jobbade här under större delen av sitt liv och Andreas började själv på företaget direkt efter studierna, 1996, och stannade fram till 2014 då han med stor framgång testade sina vingar utanför företaget. Bland annat med prestigefulla designuppdrag hos Audi och Bentley. Den första februari 2023 var det till slut dags för en storslagen återkomst när Andreas utsågs till ”Head of Design Volkswagen Passenger Cars” med målet att utveckla designen för framtiden utan att tappa rötterna. Perfekt för en person som växt upp med några av de mest ikoniska modellerna.

Golf GTI har fått en kultstatus sedan den lanserades 1976 och anses vara världens mest framgångsrika, kompakta sportbil. Från början var tanken att producera 5 000 bilar, som möjligen kunde intressera en grupp entusiaster, men bilen blev snabbt älskad och i dag har över 2,8 miljoner GTI:s tillverkats. Nästa generation blir för första gången eldriven och ID. GTI Concept ger oss en försmak.

– Jag gillar verkligen originalet och vi har låtit oss inspireras av den samtidigt som vi har anpassat den till dagens moderna värld. Resultat blev en ikonisk design som verkligen andas Volkswagen, säger Andreas Mindt.

Som ny designchef vill han hitta tillbaka till märkets styrka, att göra bra bilar för bra människor. För designteamet har han identifierat tre element som är viktiga för att en bil ska kännas som en Volkswagen. Det första är stabilitet.

– I dag finns det en stor osäkerhet i samhället och vi vill kunna erbjuda stabilitet till våra kunder. Det betyder att bilen så klart ska vara stadig och se stadig ut, men också att du ska kunna lita på vad du får när du köper en bil från oss. En bra bil till ett bra pris, säger Andreas Mindt.

Nästa område är något som historiskt sett har varit viktigt – bilar med en sympatisk design. Många ler nog när de tänker på de första Bubblorna, då ett väldigt annorlunda inslag i gatubilden. Andra minns kanske med värme en gammal folkabuss som bland annat var starkt förknippad med 1960-talets freds- och kärleksrörelse. Andreas Mindt vill att folk ska få samma glada känslor av de kommande bilarna.

– Många bilar i dag ser så aggressiva ut. Jag förstår det inte. Vi på Volkswagen vill att våra bilar ska ha stora ögon och ett leende. Precis som Beetle eller Folkabussarna. Vi tror att det här kan vara ett bra sätt att särskilja oss på och att det kan vara bra för samhället att få lite vänligare bilar på gatorna, säger han.

Med de första två delarna spikade kände Andreas Mindt att det kändes lite tråkigt. Det var då han kom på att lägga till vad han kallar ”Secret Sauce”, den hemliga ingrediensen. Något som är svårt att beskriva, men som de flesta fansen säkert känner igen. Det är små detaljer skapade med glimten i ögat som särskiljer en Volkswagen från andra bilar. Till exempel hade Golf länge en växelspak utformad som en golfboll och ID.-modellerna har en play-symbol på gaspedalen och en paus-symbol på bromsen. ID. GTI Concept har dessutom ett pulserande GTI-hjärta på ryggstödet som syns utifrån och signalerar att bilen är låst.

Någon tycker kanske att dessa detaljer känns onödiga och lägger aldrig ens märke till dem. Andra älskar de här små påskäggen som finns dolda i designen.

– Det här är vårt sätt att ge lite extra krydda till bilen – att göra den intressant. Vi vill locka fler människor till att köra eldrivet och då vill vi skapa en bil som ser så kul ut att du måste testa den, säger Andreas Mindt.

ID. GTI Concept är i dagsläget alltså i konceptfasen och även om Andreas Mindt tror att vi kommer att känna igen 90 procent av det som visades upp i Stockholm har den en bit kvar till själva produktionen. 2026 kommer de första bilarna att säljas, men för de otåliga kan den kompakta ID. 2all vara ett alternativ eftersom den beräknas vara klar strax före GTI-modellen.

Även hos ID. 2all finns spår från flera klassiker, samtidigt som den kombinerar teknik i framkant med en prislapp, under 25 000 euro baserat på den tyska marknaden, som kan göra den till ett attraktivt alternativ för många som vill byta till el.

– Många har sett konceptbilen och gillade den, men jag skulle säga att den som går till produktion är ännu bättre. Vi har fått lite mer tid på oss och jag ser verkligen fram emot när den släpps på marknaden, säger Andreas Mindt.

Remaining time, --:--

För de som inte kan vänta på de produktionsklara versionerna av ID. 2all och ID. GTI Concept finns i dag ID.-modellerna ID.3, ID.4 och ID.5 samt flagskeppsmodellen ID.7 att köpa. Med en räckvidd på 618 kilometer vid blandad körning är ID.7 ett stort steg framåt för Volkswagens omställning till eldrift.

– Det jag gillar mest med ID.7 är möjligheten att ”segla”. Den är så effektiv att när du kör i högre hastigheter på motorvägen och släpper gaspedalen så känns det som att bilen seglar fram. Den är väldigt tyst och rullar av sig självt. Det beror på den effektiva designen som jag tycker är fantastisk, säger Andreas Mindt. 

Andreas Mindt går just nu igenom hela företagets portfölj för att applicera den nya designformen på alla modeller. Ett arbete som går förvånansvärt smidigt. De flesta modellerna passar otroligt väl med det nya formspråket.

– Vi pratar om Love Brand, som betyder att vi vill vara det mest omtyckta märket på marknaden. Vi vill tillbaka till den positionen och det är något jag känner mig väldigt trygg med att vi kan uppnå, säger han.

Vi har fått se ett nytt GTI-koncept här i Stockholm. Finns det fler ikoniska modeller du vill blåsa nytt liv i?

– Jag har väldigt många favoriter från alla olika perioder. Jag äger själv en Beetle från 70-talet och gillar hållningen. Den har en smal kaross och breda hjulhus som gör att den känns väldigt stabil. Jag gillar också alla generationer av Folkabussarna. Jag skulle gärna ta tillbaka alla gamla favoriter. Men vi tittar också framåt, vi ska inte kopiera de gamla ikoniska modellerna. Vi ska skapa nya också, avslutar Andreas Mindt.

Andreas Mindt

Andreas Mindt

  • Titel: Head of Design Volkswagen Passenger Cars.
  • Karriär: Började på Volkswagen 1996. Har också varit ansvarig för Audis exteriördesign och chef för Bentley Design.
  • Tidigare modeller han jobbat med: Designade den första generationen Tiguan och var ansvarig för exteriör designen på Golf 7.

INNOVATION - översikt

I våra Volkswagens modeller finns ett stort antal funktioner och innovationer. Från funktioner som underlättar ditt bilägande till innovativ teknik som bidrar till en hållbar produktionskedja.