En röd VW ID.4 parkerad utanför ett lägenhetshus. En man med en basketboll i handen går förbi bilen

Volkswagen – en van testvinnare

De svenska motorjournalisterna är erkänt tuffa och att vinna deras biltester, när de ställer konkurrerande modeller mot varandra, är väldigt prestigefullt.

Och vinnaren är faktiskt tämligen ofta en Volkswagen.

Text: Petter Jennervall
Foto: Rickard Croy
2025-08-19

Det finns självklart många olika åsikter om journalister och tidningar/sajter som testar bilar. Vilka gör de mest rättvisa och utmanande testerna, vilka har bäst koll på konsumenternas behov och önskningar, vilka är mest objektiva? Men det är ingen överdrift att säga att de svenska motorjournalisterna hör till de mest rakryggade i hela bilvärlden – fokus är sanningen och hur bilarna faktiskt fungerar här i vårt avlånga, nordiska land. En fin, snirklig väg i sommarvarmt ljus i ett land långt söderöver är visserligen bildskönt, men inte riktigt samma sak som 3 minusgrader, snöblandat regn, motvind och svenskt vintermörker. Och bilarna ska ju fungera bra, oavsett de yttre förutsättningarna.

Flera olika Volkswagenmodeller uppställda i ett vinterlandskap

Viktigt att rätt bilmodeller jämförs

När nya modeller presenteras så testas de av bilskribenterna. Noga. Det är undanmanöverprov, långfärder, familjeresor, räckviddsmätning och bränsleförbrukning, inpackning till maxvikt, koll av infotainmentsystem, garantigranskning och så vidare. Men det slutar inte där, därefter är det dags att jämföra den testade modellen med andra bilar. Och för att göra det rättvist – och riktigt ställa saker på sin spets – så ser testarna till att aldrig jämföra äpplen med päron. Nej, rätt modell ska ställas mot sina konkurrenter i samma klass. Med andra ord, de jämför aldrig en småbil med en stor suv eftersom de bilarna inte är speciellt lika. Dessutom har de vitt skilda målgrupper tack vare sina olika styrkor och egenskaper. Det är ingen slump att exempelvis smidiga T-Roc gillas extra mycket av kvinnor i stadsmiljö, att helt eldrivna ID.7 Tourer är en exklusiv familjedröm och att Golf Sportscombi passar… ja, just den passar ju faktiskt alla.

Konsumenterna vinner på biltesterna

Att vinna de här spetsiga biltesterna, mot de ”värsta” konkurrenterna, är en riktig fjäder i hatten för biltillverkarna. Det är ju en riktig tävling, en slags duell, där en objektiv och erfaren journalist genomför en kritisk granskning. ”Vilken av dessa jämförbara bilar är faktiskt bäst för de svenska bilägarna/bilförarna?” En granskning som i slutändan är till stor nytta för konsumenterna – de kan grotta ner sig ordentligt i den bilklassen de är intresserade av, läsa för- och nackdelar samt avgöra vilken bil som i slutändan passar just deras behov bäst. Konsumentjournalistik och -nytta på högsta nivå.

Volkswagen vinner ofta testen

Och det är faktiskt så att Volkswagen gör väldigt bra ifrån sig på dessa helt objektiva tester, där jämförbara bilar ställs mot varandra. Ofta är det helheten som avgör till Volkswagens fördel med fina köregenskaper, låg förbrukning/lång räckvidd, god komfort, hög säkerhet, rik standardutrustning och lyckad design. Helt enkelt ”mycket bil för pengarna”.

Här är bara några av de starka vinster, med sammanfattade testkommentarer, som Volkswagen-modellerna samlat på sig under senare år:

En ljusblå ID.3 kör längs en väg kantad av blommande rapsfält

ID.3

ID.3 Pro S – mot Volvo EX30 och Kia Niro EV (Vi Bilägare, nr 5 2024)
”Överlägsen i längden. Lång räckvidd och låg milkostnad skänker ID.3 segern denna gång. Stort batteri, låg förbrukning och snabb laddning. Sittkomforten är bäst i test.”

ID.3 – mot BYD Dolphin (Auto motor & sport, nr 5 2024)
”Omtänksamma detaljer varvat med större och viktigare saker. ID.3 är det bästa köpet och vinner detta test. Bilen blev snyggare i och med ansiktslyftningen, komforten är fortsatt hög och körupplevelsen fin.”

ID.3 – mot BYD Atto 3 och MG 5 (Vi Bilägare, nr 11 2023)
”Min vinnare är Volkswagen som är enkel att lära känna och trevlig att köra. Att kliva in i VW känns som man kommit till proffsen. Ordning och reda trots den moderna designen. VW har ett helt annat fokus på körupplevelsen och ID.3 ger bäst körsäkerhet. Bättre komfort i såväl förarstol som i baksäte.”

En vit ID.4 med takbox parkerad i vinterlandskap med ett fjäll i bakgrunden

ID.4

ID.4 GTX – mot Tesla Model Y och Ford Explorer (Vi Bilägare, nr 8 2025)
”Det bästa valet är Volkswagen ID.4 GTX. En rymlig familjebil med stort bagage, bekväm karaktär och hög tekniknivå. Dessutom kryddad med sportbilsprestanda och kompetent chassi. Klanderfria köregenskaper.”

ID.4 GTX – mot Tesla Model Y och Hyundai Ionic 5 (Auto motor & sport, nr 24 2021)
”ID.4 rör sig med ett kontrollerat lugn och värdig pondus. Den är billigare på alla sätt och vis – driftskostnader, inköp och värdeminskning. Den vinner till slut på det vanliga sättet – presterar väl på det mesta och är rimligt prissatt. Riktigt bekväm, snygg både inuti och utanpå. Den är lika underbar som vanligt.”

ID.4 GTX – mot Kia EV6 och Tesla Model Y (Vi Bilägare, nr 16 2021)
”ID.4 GTX tar en övertygande testseger. Går stadigast i halka, har de skönaste stolarna, bästa baksätet samt lägre pris. Mest komplett. Och lite guldkant ger den allt.”

En ljusblå VW ID.7 Tourer parkerad i stadsmiljö. En kvinna stiger ur bilen.

ID. 7

ID. 7 Tourer – mot Tesla Model 3 och Peugeot (Teknikens Värld, nr 13 2025)
”Väldigt bra på väldigt mycket. Bra och kvick styrning, bra uppträdande i broms- och undanmanöverprov. Stora utrymmen, ett magnifikt baksäte och bra lastförmåga. Klarar alla olika tester, ofta med beröm godkänt.”

ID.7 Tourer – mot BMW i5 Touring och Zeekr 001 (Vi Bilägare, nr 1 2025)
”Solklar vinnare. En imponerande helhet. Bra utrymmen, hög komfort, snabb laddning och låg energiförbrukning övertygar. Testets lägsta milkostnad. Flyhänta köregenskaper, föredömligt lättjobbad instrumentering.”

ID. 7 – mot BMW i5 och Mercedes EQE 350 (Auto motor & sport, nr 7 2024)
”Sett till hela paketet vinner ID.7 denna jämna fajt. Inte oförtjänt, det är en utmärkt bil. Lägsta förbrukningen, utrymmena i en klass för sig. Den skämmer absolut bort sina passagerare. Ett utmärkt val för den som vill resa effektivt och bekvämt.”

En mörkblå VW Golf körandes på vinterväglag, sedd snett framifrån

Golf

Golf R-Line – mot Opel Astra Ultimate och Ford Focus Active (Vi Bilägare, nr 16 2024)
”En jordskredsseger för Volkswagen. Överlägsen totalekonomi och fantastiskt bra drivlina som är snål, stark och smidig. Körglad.”

Golf eHybrid – mot Volvo EX30 (Aftonbladet, 3 november 2024)
Volkswagen vinner på fin räckvidd. Kanonstarkt andrahandsvärde. Tryggt köp. Tveklöst bäst baksäte. Hur Volkswagen lyckats knö in både batteri, bensintank, elmotor och bensinmotor i en sån här liten kaross kräver ändå en mindre bugning.”

Golf mildhybrid – mot Smart #1 Pure och Fiat 600 (Teknikens Värld, nr 23 2024)
”Testet igenom höll vi Golf som testsegrare i kraft av sina jämna, goda egenskaper. När vi sedan summerade betygen bekräftade det bara vår bild. Golf är en oförskämt bra bil, genomarbetad som få. Trumfkorten är körkänsla och sittkomfort. Att den också är billigast att äga är bara pricken över i:et.”

Golf Sportscombi – mot Toyota Corolla Touring och Hyundai i30 Kombi (Teknikens Värld, nr 10 2025)
”Det är kanske lite tråkigt att Golf vinner ännu ett test, men samtidigt är det ett mått på hur bra den faktiskt är. En komplett bil helt enkelt. För svenska vägar fungerar Golf bäst. Ljud- och stötkomfort är bäst liksom bränsleeffektivitet och prestanda. Köregenskaperna är trevliga och förarmiljön likaså. Stolarna är sköna och baksätet har bäst utrymme.

En grön VW Passat kör på vinterväglag, sedd snett framifrån

Passat

Passat – mot Skoda Superb och Volvo V90 (Vi Bilägare, nr 12 2024)
”Passat har aldrig varit mer fokuserad på att axla familjebilsrollen än nu. Det generösa baksätet, det rejäla bagageutrymmet, den vettiga utrustningsnivån och den sansade bränsleförbrukningen borde vara av intresse för varje familjebilsspekulant. Sittkomforten är utmärkt, ergonomin god. I kombination med den i sammanhanget låga milkostnaden avgår Volkswagen med segern.”

En röd VW Taigo kör längs en grusväg omgiven av grönska

Taigo

Taigo – mot Honda HR-V och Toyota Yaris Cross (Vi Bilägare, nr 7 2022)
”Med testets bästa utrymmen, rostskydd, säkerhetsnivå, åkkomfort och köregenskaper delar ett enhälligt testlag ut segern till Taigo. Förbluffande tyst under acceleration och i hög motorvägsfart.”

En gul T-Cross parkerad framför ett hus, en man går bredvid bilen.

T-Cross

T-Cross – mot Ford Puma och Hyundai Bayon (Auto motor & sport, 31 juli 2025)
”Hög flexibilitet, bra fjädringskomfort och låg förbrukning. Imponerar med bästa byggkvalitet.”

En röd VW Tiguan kör längs en slingrig väg. Skog och åkrar i bakgrunden

Tiguan

Tiguan mildhybrid – mot Cupra Terramar och Nissan Qashqai (Vi Bilägare, nr 6 2025)
”Tiguan är solid, rymligast och ett säkert val – precis som tidigare. Mer praktisk familjebil får man leta efter. Tiguan är helt enkelt redo för vardagens alla uppdrag. Förträffliga innerutrymmen och lastmöjligheter. Sansad förbrukning och bra andrahandsvärde. Bra sikt, sköna stolar.”

Tiguan 4MOTION R-line – mot Kia Sportage Plug-In Hybrid GT Line och Ford Kuga Plug-in Hybrid Active X Business Edition (Vi Bilägare, nr 15 2024)
”Tiguan är snudd på komplett och det finns starka förutsättningar för att den, precis som tidigare generationer, blir folkets val i klassen. Bättre utrymmen, komfort och köregenskaper. Klanderfritt agerande vid undanmanöverprovet. Effektiv fyrhjulsdrift.”

INNOVATION - översikt

I våra Volkswagens modeller finns ett stort antal funktioner och innovationer. Från funktioner som underlättar ditt bilägande till innovativ teknik som bidrar till en hållbar produktionskedja.

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin