Därför går ID.4 hem hos alla
År 2020 blev ID.3 ”Årets elbil” och Sveriges mest köpta elbil. De följande två åren var det ID.4 som sålde bäst i Sverige och utsågs dessutom till ”Årets bil i världen”.
Vad väntar 2023 – blir ID.4 Sveriges mest köpta elbil för tredje året i rad?
Efter lanseringen av ID.3 så fanns det vissa som menade att det skulle bli svårt att följa upp den framgången. Men när 93 internationella jurymedlemmar röstade fram Volkswagens eldrivna suv ID.4 till ”World Car of the Year 2021” var succén ett faktum – igen. I fjol var ID.4 den mest köpta elbilen i Sverige och precis som sin föregångare har modellen skrivit svensk bilhistoria.
I december 2020 var det första gången någonsin som en elbil, ID.3, toppade listan över de mest registrerade personbilsmodellerna under en enskild månad, fossilbilar inkluderade. Och i april 2021 var det dags igen då ID.4, med 1 444 exemplar, lyckades med samma bedrift. Sett till helåret blev ID.4 årets mest köpta elbil, något som upprepades 2022.
Framgångarna för ID.4 ser ut att fortsätta, så vad är det egentligen som svenskarna älskar med modellen? Johan Sjögren jobbar som rådgivare och storkundsansvarig på Volkswagen Financial Services. Han har under 30 år på nära håll kunnat följa en bransch i ständig rörelse.
– Vi har varit ett kombiland tidigare men nu går trenden mot suv. Man vill sitta lite högre och se lite bättre. Även om ID.3 också har goda utrymmen är ID.4 en suv med högre markfrigång som även går att få med fyrhjulsdrift. För att dra paralleller till andra kända modeller så är ID.3 jämförbar med en Golf och en ID.4 med en Tiguan, säger Johan Sjögren.
Volkswagen räknar med att hälften av deras försäljning 2025 kommer vara suvar. Men det är inte bara storleken på ID.4 som gjort den populär på marknaden. I Euro NCAP:s säkerhetstester, som fungerat som ett strikt riktmärke för säkerhetsnivån för nya bilar sedan 1997, belönades modellen med högsta möjliga betyg – fem stjärnor. Den passar utmärkt som tjänstebil såväl som till familjen som vill kunna packa rikligt och åka i väg på den där efterlängtade helgresan.
– Det är en suv som många uppskattar. Den finns både som fyr- och bakhjulsdriven med olika motoralternativ och har en tilltalande prisbild, säger Johan Sjögren.
Volkswagen har som ambition att elektrifiera den svenska bilmarknaden och 2022 var på många sätt året då omställningen till eldrift tog fart på allvar.
Av 288 000 nyregistrerade personbilar i Sverige var 95 000 en helt eldriven bil. Det motsvarar 33 procent. För Volkswagen var andelen betydligt högre, 37,5 procent.
En av de svenskar som gick över till elbil förra året var Johan Sjögren själv. Ett beslut han absolut inte ångrar.
– Elbilar kommer ersätta fossil- och dieseldrivna bilar, det är bara så. Utvecklingen har gått väldigt snabbt. Under mina år i branschen är det nog de alternativa drivlinorna som är den största förändringen, säger Johan Sjögren.
Tre versioner av ID.4
ID.4 Pro Performance
77 kWh batteri 150 kW / (204 hk) 1 vxl
Energiförbrukning vid blandad körning: från 16,5 kWh/100 km
Kombinerade CO₂-utsläpp: 0 g/km
ID.4 Pro Performance 4MOTION
77 kWh batteri 195 kW / (265 hk) 1 vxl
Energiförbrukning vid blandad körning: från 17,1 kWh/100 km
Kombinerade CO₂-utsläpp: 0 g/km
ID.4 GTX 4MOTION
77 kWh batteri 220 kW / (299 hk) 1 vxl
Energiförbrukning vid blandad körning: från 17,7 kWh/100 km
Kombinerade CO₂-utsläpp: 0 g/km