Makitasäljaren Roger Milk framför sin ID.7 Tourer med Makita-branding.

ID.7 Tourer har gett Roger mer harmoni – och mindre kvällsjobb

På de långa sträckorna i norra Sverige har Roger Milk hittat en ny arbetskamrat. ID.7 Tourer har gett honom lugnare körstil, smarta laddstopp och en komfort som förändrat arbetsvardagen.

Text: Henrik Lenngren
Foto: Rickard Croy

E4:an norrut ligger framför honom. Mellan Sundsvall och Vilhelmina väntar 35 mil asfalt, ett par kundmöten – och någon laddpaus längs vägen. För Makitasäljaren Roger Milk är det inget problem. Han har kört sin ID.7 Tourer i fyra månader och redan lagt 1 500 mil bakom sig.
– Det blir runt 4 000 mil på ett år, så bilen är verkligen mitt kontor på hjul, säger han.

Roger Milk är en av 70 medarbetare på Makita i Sverige, där verktygen används på byggarbetsplatser över hela landet. När han fick veta att han skulle byta till en helt eldriven tjänstebil var han skeptisk. Skulle laddningen bli ett ständigt krångel? Skulle resorna ta längre tid?

– Jag tänkte att jag inte skulle vara någon bakåtsträvande gubbe utan gå in i det här open minded. Och det har faktiskt gått bättre än jag vågade tro. Jag är väldigt positiv, säger han.

Roger Milk stående framför den öppna bakluckan på sin ID.7 Tourer. I bagaget står Makitaverktyg.

Räckvidden räcker långt i Norrland

Han berättar att räckvidden är tillräcklig för de flesta turer – 34 till 40 mil – och att laddstoppen snarare blivit en del av rytmen än en börda.

– Jag laddar oftast 20–25 minuter. Då hinner jag svara på några mejl, skriva en offert och sträcka på benen. Så i stället för att sitta på hotellet på kvällen har jag redan betat av en del jobb.

Jämfört med sin tidigare bil märker Roger Milk hur eldriften förändrat både körstil och känsla.

– Jag kör lugnare. I början satt jag och stirrade på batterimätaren, men nu är räckviddsångesten borta. Farthållaren fungerar jättebra – den läser av skyltar och anpassar farten. Det gör att jag känner mig tryggare, och risken för fortkörning är i princip obefintlig.

Tystnaden förstärker den känslan. Bilen glider mjukt fram och skapar ett annat lugn bakom ratten.
– Man blir mer harmonisk. Det är tyst och mjukt, och jag tycker faktiskt att jag blivit en lugnare bilförare.

Rogers fem favoritdetaljer hos ID.7 Tourer
  1. Massage-, kyl- och värmestolar för långa dagar på vägen.
  2. Head up-display som visar navigation och hastighet direkt på skärmen.
  3. Generöst baksäte och gott om lastutrymme.
  4. Snabb uppkoppling och enkel hantering av Apple CarPlay.
  5. midig pekskärm där de vanligaste funktionerna nås direkt.

Hög komfort i ID.7 Tourer

De långa dagarna i bilen märks förstås i kroppen. Där spelar komforten i ID.7 Tourer en viktig roll.
– Stolarna är fantastiska med både massage, kyla och värme. När det var varmt i somras var kylan guld värd, och nu i höst när det blivit kallt får jag snabbt upp värmen. Det gör resorna mycket behagligare, säger Roger Milk.

Han lyfter också fram säkerhetsdetaljerna. Head up-displayen projicerar navigering och hastighet direkt i synfältet, och filhållningsassistenten hjälper till om koncentrationen skulle brista.

– Jag behöver inte ta blicken från vägen, och bilen påminner mig om jag kommer för nära eller om hastigheten ändras. Det känns tryggt.

För Roger Milk är ID.7 Tourer mer än en bil; den är arbetsredskapet som ramar in hela dagen.

– Jag laddar på morgonen, planerar mina möten och kör ut i distriktet. När jag väl sitter i bilen funkar allt – Apple CarPlay kopplar upp direkt, displayen är enkel att navigera i och jag har utrymme för det jag behöver ha med mig.

Trots alla tekniska möjligheter väljer han alltid eco-läget.

– Jag tycker det räcker mer än väl. Det finns sportläge också, men för mig är det viktigare med räckvidd och komfort. Och den är rapp nog för trygga omkörningar även i eco.

Makita satsar stort på eldrift

Det Roger Milk upplever bakom ratten är också en del av något större. På Makitas huvudkontor ser Lotta Groth den större bilden – hur ID.7 Tourer blivit en del av företagets satsning på eldrift. Företaget använder också åtta helfolierade Crafters som rullande showroom där verktygen visas upp direkt för kunderna.

– Att våra säljare kör elbilar är en naturlig del av vår resa. Vi gick över till en helt fossilfri produktlinje för några år sedan, och att också bilflottan är eldriven stärker vår hållbarhetsprofil, säger hon.

Lotta Groth betonar att ID.7 Tourer kompletterar Craftern i säljarbetet:

– Craftern är vårt rullande showroom, men för säljarna på långa sträckor är ID.7 Tourer lika viktig. Kombinationen gör att vi kan vara närvarande både i kundmöten och på vägarna.

När Roger Milk summerar sina månader med ID.7 Tourer återkommer han till känslan av lugn.

– Den är tyst, mjuk och bekväm – och jag känner mig harmonisk när jag kör. Jag kan inte se att jag går tillbaka till något annat. Det här är min bästa arbetsbil hittills.

Närbild på Lotta Groth på Makitas huvudkontor.
Upptäck mer om Volkswagen och Makita

Rätt finansiering möjliggör Makitas eldrivna satsning

En ID.7 Tourer med Makitabranding på sidan.

Makita är en av världens största verktygstillverkare med runt 70 anställda i Sverige. När företaget valde elbilen ID.7 Tourer handlade det inte bara om räckvidd och komfort – utan om finansieringen som gjorde satsningen möjlig.

REPORTAGE - översikt

Träffa människorna bakom våra bilar. Våra kunder och hur Volkswagens modeller används i verkliga livet. Här får du en inblick i hur det är att äga en Volkswagen.

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin

Ett samarbete mitt i prick!

Astrids resa till toppen med T-Roc

Ebba & Mat-Tinas äventyrliga väg till guldpastan

Bläddra vidare i Volkswagen eMagasin