Volkswagen ID.R, studiobild
Volkswagen ID.R, studiobild
Volkswagen ID.R, studiobild

#challengeacceptID – Volkswagen ID.R

Ambassadör för framtiden

ID.R är flaggskeppet för ID.-familjen, en ny generation av helt eldrivna modeller. Dessutom är det Volkswagens första helt elektriska racerbil. Från den första skissen fram till en färdig prototyp tog det bara 250 dagar. 

Med fransmannen Romain Dumas vid ratten, vann ID.R 2018 den berömda tävlingen Pikes Peak International Hill Climb i USA. Därefter vidtog ytterligare utveckling, varefter den högteknologiska racerbilen slog ännu fler rekord.

Förarbete för serietillverkningen

På bara drygt ett år har helelektriska ID.R satt fyra betydelsefulla rekord vilket för alltid garanterat en plats i Volkswagens historia inom motorsporten. Ännu mer betydelsefullt är kanske de lärdomar inför serieproduktionen av ID.-familjen, som utvecklingsteamet kunnat få med sig genom produktionen av den urstarka prototypen. Det handlar om tekniska landvinningar från ID.R som nu införs i serieproduktionen av övriga modeller. Totalt beräknas 1,5 miljon eldrivna Volkswagen produceras fram till 2025, vilket understryker ambitionen att bli marknadsledande inom elbilar.

ID.R är ett rullande utvecklingslaboratorium.
Sven Smeets
Chef Volkswagen Motorsport
Sven Smeets, Chef Volkswagen Motorsport
Volkswagen ID.-familjen (designskisser).

Bäraren av ny teknik för ID.-familjen

ID.R skapar inte bara avtryck på racingbanan, den fungerar även som bärare av ny teknik för hela familjen av nya, elektriska ID-modeller. Motorsport och serieproduktionen hade ömsesidigt utbyte av kunskap och insikter vid utvecklingen av ID.R. ”Vi hade verkligen nytta av stödet från utvecklingsavdelningen när vi startade ID.R-projektet 2017 och behövde ha en slutlig bil färdig inom nio månader. Nu ger vi tillbaka, bland annat med vår kunskap och erfarenhet gällande batterier och energistyrning. ID.R är ett rullande utvecklingslaboratorium.”, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

Lågt luftmotstånd är nyckeln

Det låga luftmotståndet är en viktig framgångsfaktor både inom motorsporten och vid serieproduktion av fordon. Ju bättre aerodynamik (alltså ett lågt Cd-värde), desto mindre blir motståndet hos karossen i förhållande till den omgivande luften. Luftmotståndet hos Volkswagen ID.R optimerades genom omfattande testning i vindtunnel och med datorsimuleringar.

ID. kommer som en vind

Det är viktigt att minska luftmotståndet hos elbilar för att minimera energiförbrukningen. System för att påverka aerodynamiken variabelt används inte i detta sammanhang. Istället är det grundläggande målet att få högsta möjliga energieffektivitet för att skapa bästa möjliga räckvidd. Den viktigaste faktorn är här mjuka, flödande former på karossen som helhet. Precis som inom motorsporten kombineras mjuka övergångar med hårda kanter. Målet är att säkerställa att luften flödar så nära fordonskarossen som möjligt för att sedan brytas av tvärt. En design som vore den skapad av vinden.

Aerodynamiska fälgar

ID.3 fanns bara som en visningsprototyp vid starten av utvecklingen av ID.R år 2017. Den hade då speciellt aerodynamiskt formade hjul. ID.-familjens fälgar ”Sanya” är fortfarande en stark markör för den egenskapen och samma design används också på ID.R, även om kraven på en fälg för motorsport skiljer sig ganska markant från kraven för ett serietillverkat fordon. Men båda fälgarna har en sak gemensamt. Det är detaljen med ”luftläppen” som täcker insidan av fälgkanten. ”Under testerna i vindtunneln upptäckte vi att det här förbättrade Cd-värdet”, säger Dr. Hervé Dechipre som är ansvarig på avdelningen för aerodynamik inom Volkswagens Motorsport. ”Luftflödet runt hjulhusen förbättras och luftmotståndet blir lägre. Och detsamma gäller för den serietillverkade modellen.”

Batteriteknik

Det finns även paralleller mellan motorsport och serietillverkning när det gäller batterisystem. ID.R klarar sig generellt bättre med mindre grad av kylning än en konventionell racerbil. Det gäller även för övriga ID.-familjen, som inte heller har den annars typiska kylargrillen och ger därför ett mer enhetligt intryck med sin mjuka front. 

För elbilar ligger fokus på en korrekt batteritemperatur, samt kylning av elektronik och elmotor. För Volkswagen ID.R innebär det olika batterier i bilen beroende på var tävlingen körs. Men det är förstås inte möjligt för serietillverkade bilar. Därför erbjuds ID-familjen med olika batteri-varianter beroende på vilka behov kunden har när det gäller räckvidd och prestanda.

ID.R-tekniken i detalj

Dubbla kraften och inga utsläpp under gång. Två kraftfulla motorer med en total motoreffekt på 500 kW (690 hk) ger en acceleration hos Volkswagen ID.R från noll till hundra på mindre än två sekunder – vilket är snabbare än en formel 1-bil.

Drivkonceptet med en elmotor på vardera axeln och litium-jon-batterierna i ID.R är jämförbara med tekniken som Volkswagen har infört i hela ID-serien. Konstruktionen med två elmotorer och fyrhjulsdrift kommer snart även i en serietillverkad ID.-modell. Formgivningen av strålkastarna framhäver ännu tydligare ID.R som det sportiga flaggskeppet för ID.-familjen.

Ratten i Volkswagen ID.R

Tekniska data

  • Drivning: 2 elmotorer, permanent fyrhjulsdrift
  • Effekt 500 kW (680 hk). 
  • Vridmoment: 650 Nm. 
  • Batteri: Litium-jon, 8 moduler med vardera 56 celler. Maximal laddningseffekt: 90 kW. 
  • Laddningstid: 20 minuter. Vikt: mindre än 1100 kg. Acceleration: 0–100 km/h på mindre än 2 sekunder. Maxhastighet: 270 km/h.
Volkswagen ID.R, testkörning på Bilster Berg 2020.

Rekord efter rekord