En röd ID. GTI Concept snett framifrån.

ID. 2all och ID. GTI Concept

Volkswagen presenterar ett nytt formspråk för sina elbilar med konceptbilen ID. 2all. Och med ID. GTI Concept får du en uppfattning om hur sportiga Volkswagens framtida elbilar kommer att vara.

Konceptbilen ID. 2all är baserad på den modulära drivmatrisen för elfordon (MEB).

Volkswagen fortsätter framgångssagan med sina kompaktbilar för elektrisk mobilitet. Med konceptbilen ID. 2all ger vi en förhandstitt på den kommande serieversionen av den första elbilen från Volkswagen som kommer att kosta mindre än 25 000 euro. Dessutom är ID. 2all den första framhjulsdrivna Volkswagen som baseras på den modulära drivmatrisen för elfordon (MEB).

Och designen manifesterar Volkswagens nya formspråk, som bygger på tre grundpelare: Stabilitet, sympati och entusiasm.

Volkswagen planerar också att utrusta den serietillverkade versionen av ID. 2all med innovativ teknik från de större ID.-modellerna, såsom IQ.LIGHT, ruttplanerare och Travel Assist. Det sistnämnda ett assistanssystem för delvis automatiserad körning.

Första eldrivna modellen på ny plattform

ID. 2all erbjuder oväntat mycket förvaringsutrymme.

Som alla modeller i ID.-familjen bygger även ID. 2all på MEB-plattformen, men – och det är det speciella – på dess senaste utvecklingssteg ”MEB Entry”. Konceptbilen sätter därmed ny standard för teknik och praktisk hantering i vardagen. Tack vare den modifierade plattformen har utvecklarna kunnat implementera en interiör som är lika stor som Golf, men med den kompakta fordonslängden hos en Polo. Resultatet innebär massor av utrymme för passagerarna och en oväntat stor bagagevolym på 490 till 1330 liter, vilket gör att ID. 2all utrymmesmässigt överträffar bilar i större klasser.

Den avancerade plattformen MEB Entry introducerar också en mycket effektiv drivlina samt utvecklad batteri- och laddningsteknik för ID. 2all. Konceptbilen har en beräknad WLTP-räckvidd på upp till 450 kilometer . Vid användning av snabbladdare med likström, måttliga utomhustemperaturer och en laddningseffekt på upp till 350 kW, kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på cirka 20 minuter . Det gör ID. 2all till en praktisk elbil som fungerar i vardagen året runt.

Utvändig design: Dynamisk och kraftfull

ID. 2all ger en förhandstitt på Volkswagens nya formspråk, som bygger på tre grundpelare: Stabilitet, sympati och entusiasm.
Andreas Mindt  
Designchef Volkswagen Personbilar

Med sin senaste ID.-modell flyttar Volkswagen medvetet fokus för elbilarna tillbaka till designen. ”ID. 2all ger en förhandstitt på Volkswagens nya formspråk, som bygger på tre grundpelare: Stabilitet, sympati och entusiasm.”, säger Andreas Mindt, designchef för Volkswagen Personbilar. Enligt chefsdesignern är grundidén att ”vi överför DNA från våra ikoner till framtiden. ID. 2all är därför också en hyllning till Beetle, Golf och Polo.”

Ett synligt bevis på det här är till exempel C-stolpens design som ursprungligen utvecklades för den första Golf-modellen, och som påminner om den spända strängen hos en båge som pekar mot färdriktningen. ID. 2all är den första Volkswagen som tar upp det här typiska kännetecknet – och tolkar det på ett modernt sätt. Andra designdrag hos konceptbilen är en tydlig och kraftfull kaross som vilar stadigt på hjulen, en front som ger ID. 2all sitt sympatiska utseende och slutligen en framträdande dynamik och tidlös elegans.

Generöst välkomnande interiör

Formgivarna fokuserar även på en välkomnande interiördesign i ID. 2all. Den kännetecknas av hög kvalitet, ett självförklarande infotainmentsystem inklusive klassisk volymkontroll samt en separat del med klimatreglering, där huvudfunktionerna kan styras via belysta knappar.

ID. 2all visar vilken riktning vi vill ha som varumärke: Nära kunden, hög tekniknivå och fantastisk design. 
Thomas Schäfer
VD Volkswagen

ID. GTI Concept

--:--

100% elektrisk.

En nytolkning av Golf GTI-modellens legendariska DNA: ID. GTI Concept tar potentialen hos konceptbilen ID. 2all till nästa steg, och kompletterar eldriften med sportig design och kraftfull prestanda. Du får en elbil för vardagen kombinerat med den sofistikerade looken hos en sportbil. För med 100% eldrift är du både elegant och miljömedveten på vägen.

En klassiker i ny tappning

ID. GTI Concept är modellerad efter den ursprungliga Golf GTI från 1976, men har behållit sin omisskännliga design.

Den sista bokstaven i förkortningen GTI står dessutom för intelligens – genom högpresterande drivnings- och chassiegenskaper, eftersom ID. GTI Concept är den första elektriska Volkswagen med antispinnreglering genom dynamisk kontroll av framhjulens dragkraft.

Trämodell av ID. GTI Concept med GTI-fälg
Computer-generated image of the ID. GTI Concept in the front and the Golf GTI Clubsport 5 in the background

Historien blir levande

Om du vill uppleva en mycket speciell resa tillbaka i tiden, kan du med nya GTI Experience Control System på mittkonsolen anpassa drivlinan, fjädringen, styrningen, ljudupplevelsen och till och med de simulerade växlingslägena att likna en av de historiska GTI-modellerna!

Lär känna historien på nära håll – och för den vidare. Med ID. GTI Concept.

ID.-familjen kommer att växa kraftigt fram till 2026

Den serietillverkade versionen av ID. 2all är en av tio nya, helt eldrivna modeller som Volkswagen har för avsikt att lansera på marknaden fram till 2026. Den kommer att avrunda det elektriska modellutbudet nedåt – åtminstone för tillfället. Det beror på att en elbil med ett ingångspris på under 20 000 euro redan är på gång. I mitten av årtiondet kommer Volkswagen att vara den tillverkare som har det bredaste utbudet av elbilar på marknaden.

Baksäte i ID 2all.