Det finns både nordiska och europeiska friktionsdäck. De nordiska är anpassade för vårt kallare klimat med mjukare gummiblandning, de europeiska är anpassade för väta och högre hastigheter.
Det existerar inget universaldäck som är tyst, har lågt rullmotstånd och samtidigt ger god bränsleekonomi på alla underlag. Så fundera på var du ska köra, vad det är för klimat och vilka andra förutsättningar som gäller.
Om du ska köra i miljöer där snö och is är mer regel än undantag är dubbdäck att föredra. Friktionsdäck är bra om du ska köra i en kommun/stad/land där det råder dubbdäcksförbud.
Tips: Kontrollera att däcken är godkända. De måste vara E-märkta (godkända för försäljning inom EU). Från 1 oktober år 2009 ska de också vara S-märkta (S står för sound och innebär att däcken uppfyller skärpta bullerkrav). Reservdäck och vinterdäck med dubbar behöver inte ha S-märkning.