Volkswagen ID.3 kör i vinterlandskap
Tips

Så klarar elbilarna den svenska vintern

Tips

Så klarar elbilarna den svenska vintern

Text: Maria Törnfelt
17 december 2021

Hur fungerar elbilar på vintern? Har de samma utmaningar som fossildrivna fordon?

Vi har tagit reda på hur ID.3 och ID.4 utmanas av kyla och snö. Här kommer svar på de vanligaste frågorna, samt lite tips på hur du hjälper din elbil på traven.

Frostig ID.3

Försämras elbilens räckvidd i kyla?

Svar: Ja, kyla påverkar räckvidden. Men med en uppvärmd bil och anpassad körstil efter väglag, där du undviker kraftiga accelerationer och inbromsningar, så kan du undvika att korta din räckvidd ytterligare.

Behöver jag förvärma bilen på vintern?

Genom att göra det får du längre räckvidd. För att inte tala om att det är behagligt i bilen. Klimatanläggningen startar du via appen We Connect ID innan du sätter dig i bilen – bilen förvärms då av elnätet och du slipper använda batterikraft till uppvärmning.

Ska jag använda klimatanläggningen under resan?

Absolut, du vill ju inte frysa i bilen. Vill du vara energieffektiv kan du sänka värmen och kompensera med att använda stolsvärme och rattvärme. 

Påverkas batteriets kapacitet av kyla?

Ja, ett kallt batteri är inte lika effektivt som ett uppvärmt batteri. Sätt en avresetid så värmer du både kupé och batteri inför avresa. 

Varför behöver batteriet hållas vid en viss temperatur?

Eftersom cellerna bara fungerar som bäst i ett definierat temperaturområde – det gäller såväl effektuttaget som återhämtning och snabbladdning med likström. 

Volkswagen ID.3 svensk vinter

Tar det längre tid att ladda bilen när det är kallt?

Ja, om batteriet är kallt. Ett kallt batteri kan inte ta emot lika hög laddeffekt som ett uppvärmt batteri. Det är därför klokt att planera in ett lite längre stopp när det är kallt.

Är det någon idé att ladda vid kortare stopp?

Ja, det kan vara bra när det är kallt ute eftersom det hjälper batteriet att hålla rätt driftstemperatur och därmed öka räckvidden.


Blir det krångel med låset på vintern?

Nej, en elbil skiljer sig inte mot andra bilar i detta avseende.

Ska man tänka på något speciellt vid sina vardagsreor?

I tätorter bör du byta till B-läget, för att återvinna så mycket energi som möjligt med högre regenererings-prestanda. Kör man förnuftigt kan man nästan ta sig genom stan utan att använda bromspedalen alls. På landsbygden och på motorvägar bör du välja D-läget.


Bakhjulsdrift i stället för fyrhjulsdrift – gör det någon skillnad? 

Viktfördelning och låg tyngdpunkt gör att bakhjulsdriften i ID.-bilarna ger väldigt fina köregenskaper även i vinterväglag. För riktigt tuffa förhållanden kommer fyrhjulsdrift dock vara den teknik som ger bäst framkomlighet. Både ID.4 och ID.5 erbjuds med fyrhjulsdrift genom GTX-versionerna.


Sladdar man lättare med bakhjulsdrift?

ID.-bilarnas viktfördelning och låga tyngdpunkt gör att du inte upplever de köregenskaper som en traditionell bakhjulsdriven bil uppvisar vid halt väglag. Detta i kombination med bilens antisladd- och antispinnsystem gör att du har alla förutsättningar för att ta dig fram säkert även vintertid. 

Dubb eller dubbfritt?

Det finns både för- och nackdelar med de olika alternativen och valet av däck bör anpassas till var i landet du bor och kör. Det viktigaste är att välja däck med hög kvalitet.


Vad är det för fördel med värmepumpen?

Värmepumpen gör att batteriet sparar energi och ger därmed något längre räckvidd jämfört med om bilen inte haft en värmepump. Värmepump är standard i de svenska bilarna.

Kom ihåg: Laddpausen är bra för mer än batteriet!

VW ID.3 i vinterlandskap

TIPS - översikt

Det finns många tips och knep man kan ta till för att ta hand om sin bil. För att underlätta för dig har vi samlat våra bästa tips på ett ställe.

Bläddra vidare i VW eMagasin

Allt du behöver veta om elbilsladdning.

Rätt laddningskabel och anslutning till din elbil

ID.3 – från idé till storsäljare

Bläddra vidare i VW eMagasin