Reportage

Nya ID.7 – kanske världens mysigaste värmestuga

Text: Sofia Zetterman
Foto: Petter Bülling
2024-01-26

I superkylan ryckte flera ID.7-bilar ut och agerade värmestuga åt frusna vinternjutare. Utöver skön elbilsvärme bjöds det på både sätesmassage och varm choklad med grädde!

– Jag tycker pappa ska köpa en sån här bil, sade 9-åriga Selena som vägrade kliva ur bilen för att åka hem.

Inte ens den strålande solen lyckades värma upp frusna rödkindade skid- och pulkaåkare när temperaturen i januari låg långt under nollan. Ändå hade många vinterälskande motionärer och barnfamiljer tagit sig till Lida friluftsgård söder om Stockholm, med allt från snowracers och barnvagnar, till skidor och skridskor i släptåg.

Rimfrosten gnistrade i träden och Lida bjöd på såväl nyplogad skridskobana som fina skidspår, en liten slalombacke och en hejdundrande pulkabacke. Och kyla – mer kyla än många av de små pulkaåkarna kunde klara av. Och ju fler timmar som gick desto fler blev de rödfrusna, värmelängtande skidåkarna.

Någon som däremot klarade kylan utan problem var nya ID.7 som höll 23 grader i kupén och välkomnade frusna besökare in i värmen hela dagen.

– Det är få som vet att en ID.7 kan stå på i kylan i över 25 timmar, utan att dra slut på batteriet. En elbil värms dessutom upp snabbare än en bensin- eller dieselbil, sa Alex och hällde upp ännu en varm choklad, toppad med grädde, till en småbarnsmamma med både pulka och barnvagn.

– Vi är här för att åka pulka, sa sjubarnspappan Achmed som även tagit med sig en extra barnkompis och därför hade inte mindre än åtta barn på plats.

Achmed konstaterade nöjt att bagageluckans lastutrymme på 532 liter kändes rymligare än väntat, ett måste för en stor familj.

Alla åtta barnen jublade över att få värma sig med varm choklad med grädde och marshmallows både före och efter pulkaåkandet. För många biltokiga småungar blev det dagens höjdpunkt att få sätta sig i elbilsvärmen och testa infotainmentsystemets alla smarta funktioner.

Termos efter termos med varm choklad tömdes under dagen och kakorna var minst sagt populära som energikick efter ett par timmar i skidspåret.

En som var tacksam över att få komma in i värmen var Gunilla. Om hennes man var mest förtjust i att testa alla bilens funktioner och förhöra sig om allt från räckvidd till batteristorlek, så var Gunilla fullständigt nöjd bara över att få sitta i värmen i passagerarsätet och massera den trötta ländryggen.

– Det här är perfekt efter 18 kilometer i skidspåret, sa Gunilla nöjt när hon motvilligt klev ur för att gå för att se om den egna, kalla bensinbilen ens startade på parkeringen.

Att värma händerna på en uppvärmd ratt och njuta av sätesvärme med inbyggd ryggmassage, blev för många skidåkare det bästa avslutet på friluftsdagen. ”Wow” var det mest återkommande ordet från motionärerna som fick sätta sig i den rymliga och skönt uppvärmda kupén. Inte bara de olika massagefunktionerna i framsätet utan också ID.7:ans integrerade röstassistent IDA imponerade stort.

”Hej IDA, jag är kall om händerna” var en fras som upprepades om och om igen – och självklart satte IDA genast i gång både rattvärme och skön varmluft för att värma upp frusna händer.

Och de stockholmare som möjligen tvivlat på att en elbil klarar kyla fick snabbt tänka om. Att stå med ratt-, stols- och kupévärme på i över 20 timmar är nämligen inget problem för ID.7. Och det miljöfarliga koldioxidutsläppet under samma tid är så klart lika med noll.

--:--

När det var dags för hemresa var räckvidden fortfarande över 30 mil.

– Pappa, en sån här bil kan vi väl köpa, den är mycket bättre än våran, tyckte nioåriga Selena, som njöt av sin varma choklad med extra grädde i baksätet och därför vägrade kliva ur.

Selenas familj hann ända bort till den egna bilen, innan de upptäckte att Selena inte var med, utan nöjt satt kvar i baksätet på ID.7 och tuggade på en extra kaka.

Efter en heldag på plats som värmestuga med full kupévärme på, rullade ID.7 åter hemåt från Lida fritidsgård. Och samtidigt gjorde en annan ID.7 samma tur hem från Ågesta där den stått för samma chokladdoftande värmestugeäventyr under dagen.

Och batterierna då? Ja, de hade fortfarande kvar hela 77 procent vid hemresan.

Här är Volkswagen ID.7 Pro

Här är Volkswagen ID.7 Pro

  • Elmotor: 286 hk (210 kW)
  • Drivning: Bak.
  • Batterikapacitet: 77 kWh.
  • Räckvidd: Upp till 618 km (WLTP).
  • Längd: 497 cm.
  • Acceleration, 0-100 km/h: 6,5 sekunder
  • Toppfart: 180 km/h
  • Bagagevolym: 532 liter (1 586 vid nedfällt säte)
  • Max släpvagnsvikt: 1 000 kg

Volkswagen ID.7

Gör plats för den senaste medlemmen i ID.-familjen: Den nya eldrivna flaggskeppsmodellen ID.7.

Nio tips för bättre räckvidd

Är det möjligt att minska förlusten av räckvidd i din helt eldrivna ID.-modell i vinter, utan att kompromissa med komforten? Självklart! Följ bara våra nio tips här nedan.

REPORTAGE - översikt

Träffa människorna bakom våra bilar. Våra kunder och hur Volkswagens modeller används i verkliga livet. Här får du en inblick i hur det är att äga en Volkswagen.

Ett samarbete mitt i prick!

Hudiksvall himmelriket för boende med elbil

Vägen till fjälls med ID.4 GTX