2.7.59.9, 2018-10-09 10:11:18

Motor.

Motor.

Hjärtat i din Volkswagen är byggt för att klappa länge. När vi utvecklar våra motorer konstruerar vi alla komponenter, delar och tillsatser för att fungera perfekt tillsammans. Det är vårt sätt att garantera det högkvalitativa mekaniska samspel som utmärker motorn och drivlinan i alla Volkswagen-bilar. Med kamremmar, tändstift och kylvätsketillsatser från Volkswagen Originaldelar kommer motorn i din Volkswagen gå precis sådär tyst, mjukt och pålitligt som du förväntar dig. Här nedan kan du få veta mer om varför Volkswagen Originaldelar är det självklara valet för motorn i din Volkswagen.

image

Volkswagen Originalkamremmar.

Ger motorn i din Volkswagen perfekt driv.

Kamremmen i en motor måste hålla spänningen konstant och samtidigt vara flexibel för att pålitligt överföra motorns kraft under lång tid och även klara de extrema temperaturer som uppstår både i och utanför motorn. Att Volkswagen Originalkamremmar ser ut som de gör är ingen slump – de är utvecklade och konstruerade med extrem precision för att passa motorn i din Volkswagen exakt. 

Därför är Volkswagen Originalkamremmar det självklara valet för din Volkswagen:

  • Skräddarsydda för din Volkswagen.
    Våra Originalkamremmar är särskilt utvecklade för att fungera perfekt ihop med Volkswagens motorer och dess komponenter såsom spännare och remskivor för att minimera friktion och missljud samt för att göra körningen mjukare.
  • Pålitligt driv – en skön huvudkudde.
    Med Volkswagen Originalkamremmar kan du vara säker på att en av motorns mest kritiska komponenter är tillverkad med högsta möjliga kvalitet och precision för optimal kraftöverföring i alla lägen. En skön huvudkudde helt enkelt.
  • Slitstyrka som imponerar – i upp till 36 000 mil.
    Tack vare glasfibrer, syntetiska fibrer och en nötningsbeständig beläggning har våra Originalkamremmar en imponerande slitstyrka över tid – även under de mest extrema förhållanden. Ett bevis för det är utbytesintervallet som kan vara så högt som 36 000 mil!

Kamremmen är monterad i motorns framkant och har som uppgift att via motorns vevaxel driva kamaxeln som får motorns ventiler att öppnas och stängas. Genom motorns insugsventiler passerar luft-/bränsleblandningen in i förbränningskammaren där den förbränns och driver kolvarna. Efter förbränningen passerar avgaserna i förbränningskammaren ut genom motorns avgasventiler.

En gammal eller mycket sliten kamrem kan brista. Då förlorar ventilstyrningen sin rytm och kolven träffar ventilen som en kula – ofta med en hastighet av 15 meter per sekund. Resultatet är omfattande motorskador där hela topplocket vanligtvis måste bytas ut – en dyr och ofta helt onödig operation som lätt kan undvikas om kamremmen byts i god tid.

Beroende på Volkswagen-modell, motortyp och körsätt kan livslängden för en kamrem vara upp till 36 000 mil. En billig försäkring mot en trasig kamrem och det enklaste och bästa sättet att veta när det är dags att byta den är att regelbundet låta din Volkswagen Serviceverkstad kontrollera kamremmens kondition mellan serviceintervallen. Det gäller i synnerhet om du gör många korta resor, om motorn ofta lämnas på tomgång (exempelvis taxibilar) eller om bilen har rullat mer än 24 000 mil.

Tips: Har du köpt en begagnad Volkswagen? Vänta i så fall inte – ta kontakt med din Volkswagen Serviceverkstad och be dem kontrollera kamremmens skick! Det är en billig försäkring mot obehagliga överraskningar.

Att byta kamrem är ett komplicerat och tidsödande arbete – kugghjulen och styrhjulen måste vara perfekt anpassade och kamremmen måste vara korrekt spänd. Dessutom bör även vattenpump, spännare och överföringsremskivor bytas ut samtidigt. Det gör att du utöver expertkunnande även behöver specialverktyg. Och blir kamremmen inte rätt monterad kan den orsaka omfattande motorskador. Så låt din Volkswagen Serviceverkstad byta kamremmen åt dig. Du vet att arbetet blir korrekt utfört och du slipper att utföra en komplicerad operation på egen hand. Och obehagliga överraskningar kan man ju vara utan i alla lägen.

Volkswagen Originaltändstift.

Ger din Volkswagen den rätta gnistan.
image

Volkswagen Originaltändstift är det som gör att motorn i din Volkswagen går precis pålitligt, tyst och bränslesnålt som den var konstruerad att göra. Våra Originaltändstift är specifikt utvecklade för att passa motorn i din Volkswagen och garanterar att motorn får just den gnista som den behöver vid precis rätt tillfälle – i upp till 9 000 mil.

Ge din Volkswagen rätta gnistan med Volkswagen Originaltändstift.

 

Därför är Volkswagen Originalkamremmar det självklara valet för din Volkswagen:

  • Specialutvecklade för motorn i din Volkswagen.
    Till alla våra motorer utvecklar vi tändstift som är specifikt anpassade för den enskilda motorns karaktär och behov. Det är vår garanti för att du ska kunna njuta fullt ut av körkomforten i din Volkswagen mil efter mil. Året runt.
  • Originaltändstift håller längre.
    Våra Originaltändstift är konstruerade för att hålla länge. Beroende på modell har våra tändstift en livslängd på mellan 3 000 och hela 9 000 mil. Det senare motsvarar mer än två varv runt jorden.
  • Win-win för komforten, prestandan och förbrukningen.
    Originaltändstift från Volkswagen är konstruerade med hög precision vilket ger en mycket exakt placering av tändgnistan i förbränningskammaren. Det innebär att motorn utnyttjar kraften maximalt i alla lägen samtidigt som den går tyst och just sådär bränslesnålt som det var tänkt.

Beroende på tändstiftens typ och kvalitet håller de i mellan 3 000 och 9 000 mil. Vårt tips är att följa inspektionsintervallerna för motorn – då kommer du redan i ett tidigt skede att få reda på när dina tändstift har tappat gnistan. Då kan du byta i tid och slippa olägliga följproblem som uppstår när ett tändstift slutar att fungera.

Ditt körsätt och motorns oljenivå påverkar livslängden på tändstiften. Se till att hålla rätt oljenivå – för hög oljenivå kan få stiften att olja igen. Kör du många korta körsträckor? Korta körningar gör att motorn inte når den temperatur som den behöver för självrengöring vilket kan få stiften att sota igen. Det kan du undvika genom att varva kortkörningarna med några längre sträckor emellanåt.

Visste du att ett tändstift måste utstå extremt tryck och temperaturer på upp till 3 000 °C? Påfrestningarna gör att ett tändstift av naturliga skäl slits och med tiden behöver bytas ut, precis som vilken annan mekanisk komponent som helst. Dessutom måste ett tändstift alltid utföra sin uppgift perfekt. Bara några få tändningsfel kan skada annan känslig utrustning såsom bilens katalysator.

Att byta tändstiften själv kan verka som en enkel procedur men i själva verket är det lite mer komplicerat än så. Varje Volkswagen-motor är konstruerad för att ha ett specifikt tändstift. Dessutom är det lätt att använda fel verktyg eller ha fel åtdragningsmoment när du monterar de nya tändstiften. Resultatet är i värsta fall omfattande motorskador. Så ta det säkra före det osäkra – låt experterna på din Volkswagen Serviceverkstad byta tändstiften åt dig. 

 

Bjuder på en sprakande fyrverkeriföreställning.

Hemligheten bakom en jämn och tyst motorgång är tändstiften som skapar en fyrverkeriuppvisning i motorns förbränningskammare med tusentals perfekt utförda gnistor med millisekundlånga mellanrum.

Bjuder på en sprakande fyrverkeriföreställning.

Hemligheten bakom en jämn och tyst motorgång är tändstiften som skapar en fyrverkeriuppvisning i motorns förbränningskammare med tusentals perfekt utförda gnistor med millisekundlånga mellanrum.

image

Volkswagen G13 Originalkylvätsketillsats.

Rätt skydd för din Volkswagen-motor.

Volkswagen G13 Originalkylvätsketillsats skyddar motorn i din Volkswagen mot överhettning, kalkavlagringar, rost, korrosion och köldskador. Om alla Volkswagen-bilar fick en inledande påfyllning av vår Originalkylvätsketillsats skulle vi spara cirka 35 000 ton koldioxid per år.

Klicka på knappen nedan för att få veta mer om vår Originalkylvätsketillsats G13, hur du bäst fyller på den och annat bra att känna till om din Volkswagens kylsystem.