Trafikljus under en betongbro.
Trafikljus under en betongbro.
Trafikljus under en betongbro.
Trafikljus under en betongbro.

Trådlös laddning. Din elbil kan laddas vid trafikljus.

Trådlös laddning. Din elbil kan laddas vid trafikljus.

Inget behov av att leta efter en laddningsstation. Inga långa laddningstider då du inte kan använda bilen. Istället laddas bilen när du ändå måste vänta, vid trafikljusen. Så kan framtidens trådlösa laddning se ut.

Inget behov av att leta efter en laddningsstation. Inga långa laddningstider då du inte kan använda bilen. Istället laddas bilen när du ändå måste vänta, vid trafikljusen. Så kan framtidens trådlösa laddning se ut.

Läs om:

• Hur elbilar laddas utan sladd
• Bussar som redan laddas trådlöst
• Vad ”snack charging” innebär och varför det är bra för dig
• Varför du i framtiden inte ens kommer att behöva stanna för att ladda

Energibolag, leverantörer och stora biltillverkare arbetar för att utveckla en teknik som tillåter batterier i elbilar att laddas snabbt, och utan behov av laddningskablar. De utvecklar helt enkelt en ny teknik och standard för trådlös laddning i vardagen för alla elbilsförare.

Forskning har sedan länge visat att tekniken fungerar. Medan konduktiv laddning använder en sladd för att överföra energi, använder sig trådlös laddning av elektromagnetiska fält. En spole inmonterad i marken skapar ett magnetfält med en annan spole som sitter undertill på fordonet. Det gör att strömmen kan flöda in i elbilen. I Braunschweig, Tyskland, används redan denna teknik av linjebussar som trafikerar staden. Den trådlösa, induktiva laddningen på 200 kW vid bussterminalen är så snabb att bussförarens rast är tillräcklig för att ladda bussen.

”Snack charging" innebär korta laddningstillfällen ofta

Trådlös laddning ger också en lösning på ett av problemen med elbilar. Nämligen kort räckvidd och ibland långt mellan laddningsstationerna. Eftersom personbilar kräver mycket lägre laddningskapacitet än bussar räcker 11 kW för att ladda batterierna i elbilarna lika snabbt som på laddningsstationer.

Forskare är i full färd med att utveckla en förbättring med kapacitet upp till 20 kW. Därmed skulle trådlös laddning vara möjlig inte bara vid trafikljus, utan på många andra platser där förare parkerar tillfälligt. Exempelvis parkeringsplatsen vid stormarknaden eller vårdcentralen, i parkeringshus eller på bensinstationer. Litium-jon-batteriet laddas i korta sekvenser vid tillfälliga stopp, även kallat ”Snack charging”. Att uppnå en laddningsgrad på 60–70 procent under körning i stadstrafik är full rimligt. En annan fördel med denna typ av laddning med flera kortvariga laddningar är att det förbättrar livslängden hos batteriet. Elbilen skulle i så fall bara behöva laddas med kabelanslutning inför långkörningar.

”Snack charging” innebär flera korta laddningstillfällen.
En man kopplar in laddningskontakten på en laddningsstation.
Korta stopp för laddning är tillräckligt för stadskörning. Det är bara inför körning av längre sträckor som elbilen behöver mer omfattande laddning.

Trådlös laddning i stor skala dröjer ett tag

Att göra trådlös laddning tillgängligt överallt i samhället kräver ett nätverk av induktiva laddningsstationer runt om i våra städer, vilket förstås är ett omfattande arbete. Laddningsenheterna behöver installeras i marken. Dessutom behöver spolarna som ska finns undertill på elbilarna och de spolar som placeras i marken bli standardiserade. Biltillverkarna planerar att inom en nära framtid lansera de första plugin-hybriderna med trådlös laddning. Men i dessa fall kommer laddningsenheten och spolen monterad i bilen att vara anpassade för det aktuella märket. En bil från en viss tillverkare kommer inte att kunna använda laddningsstationer av annat märke än sitt eget.

Inom branschen har man dock börjat koordinera sig, och är överens om vissa standarder. Strömmen överförs vid 85 kHz och med WiFi kan laddningsenheten kommunicera med bilen. En utmaning innebär att utveckla en laddningsenhet som kan hantera största möjliga avvikelse gällande bilens position vid parkering ovanför. Idag måste bilen placeras exakt ovanför enheten för att överföringen ska bli effektiv. Ett standardiserat system måste även ta med i beräkningen de olika bilstorlekar som kan vara aktuella, samt att dessa kan ha olika typer av spolar.

Trådlös laddning i 100 km/h

Laddning av fordon under gång tar nu nästa steg i utvecklingen. I Jinan, Kina, finns exempelvis ett två kilometer långt avsnitt med motorväg som har solpaneler integrerade i vägbanan. Det betyder att elbilar kan laddas trådlöst under körning. Men bra saker tar tid. Så en slutlig, i vardagen fungerande lösning där vanliga trafikanter kan ladda bilen samtidigt som de kör, ligger ganska långt fram i tiden. Men nätverket med snabbladdningsstationer växer kontinuerligt och utvecklingen av laddningsalternativ via appar och webbplatser kommer dessutom att göra det ännu enklare att ladda bilen. Till slut kommer du inte att behöva tänka på det alls.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..