Självkörande
ID. BUZZ testas på gator i München

I mitten av april gjordes den första provkörningen av en självkörande ID. BUZZ-prototyp på allmänna vägar. Detta skedde i München tillsammans med partnern Argo AI och med Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess som passagerare. För att uppnå säker självkörning används kameror, radarsensorer och lidarsensorer.

 

I mitten av april gjordes den första provkörningen av en självkörande ID. BUZZ-prototyp på allmänna vägar. Detta skedde i München tillsammans med partnern Argo AI och med Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess som passagerare. För att uppnå säker självkörning används kameror, radarsensorer och lidarsensorer.

 

Att prototypen, som kallas ID. BUZZ AD, nu även körs utanför testanläggningen innebär en viktig milstolpe för Volkswagen-koncernen i sin omställning till att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör.

Medan Volkswagen Transportbilar och det globala teknikföretaget Argo AI utvecklar den självkörande bilen och det självkörande systemet, är samåkningstjänsten MOIA den tredje komponenten i en tjänst för självkörande mobilitet. Målet är att elbilen ska ta sina passagerare till sin destination i en självkörande kommersiell samåkningstjänst med start år 2025 i Hamburg.

31 kameror och sensorer känner av omgivningen

Det som skapar mest problem för självkörande bilar är gångtrafikanterna som helt plötsligt kan byta riktning eller stiga ut i gatan, vilket blir en utmaning för tekniken att förutspå. Den självkörande tekniken i ID. BUZZ AD består av ett omgivningsavkänningssystem från 14 kameror, elva radarsensorer och sex lidarsensorer fördelade över hela elbilen. Dessa kameror och sensorer kan fånga mycket mer än vad någon mänsklig förare kan göra från sitt säte. Argo AI utvecklar detta självkörande system, inklusive kartor, hårdvara, mjukvara och molnbaserad infrastruktur.

Systemet ger en 360-graders medvetenhet om bilens omgivning. Tekniken kan förutsäga hur fotgängare, cyklister och fordon agerar. Den kan också styra motorn, bromsarna och styrsystemet så att bilen rör sig säkert och naturligt – precis som en erfaren förare.

Den egenutvecklade sensorn Argo Lidar sitter högt upp på ID. BUZZ AD och kan upptäcka föremål på ett avstånd av mer än 400 meter. Den patenterade Geiger mode-tekniken kan upptäcka även de minsta ljuspartiklarna (en enda foton) så att även objekt med låg reflektion, som svartlackerade fordon, kan upptäckas och därmed kan återges mycket exakt i omgivningen.

Ökad säkerhet och minskad trängsel

Utvecklingen sker vid Argo AI:s utvecklingscenter i Neufahrn, nära München. Argo AI har också en nio hektar stor inhägnad bana nära flygplatsen i München för att testa en mängd olika trafiksituationer som är unika för europeiska körförhållanden.

I filmen nedan kan du följa med Herbert Diess, hans kollegor och representanter från Argo AI på en tur med ID.BUZZ AD i München och ta del av diskussionerna kring svårigheterna med en självkörande bil i stadsmiljö och vilka fördelar som finns, som exempelvis ökad säkerhet och minskad trängsel.

--:--