En man använder sin smartphone för att uppdatera sin Volkswagen e-Golf med OTA-teknik
En man använder sin smartphone för att uppdatera sin Volkswagen e-Golf med OTA-teknik
En man använder sin smartphone för att uppdatera sin Volkswagen e-Golf med OTA-teknik
En man använder sin smartphone för att uppdatera sin Volkswagen e-Golf med OTA-teknik

Trådlös uppdatering kommer att hålla din bil med rätt teknik.

Trådlös uppdatering kommer att hålla din bil med rätt teknik.

Vi är alla bekanta med uppdateringar till våra smarta enheter. Trådlös teknik, eller OTA (over-the-air), är begreppet för dagen. Även elbilen och framtidens plugin-hybrid kommer att hållas uppdaterade med hjälp av samma teknik som används av mobiltelefoner.

Vi är alla bekanta med uppdateringar till våra smarta enheter. Trådlös teknik, eller OTA (over-the-air), är begreppet för dagen. Även elbilen och framtidens plugin-hybrid kommer att hållas uppdaterade med hjälp av samma teknik som används av mobiltelefoner.

Här kan du läsa om:

• Innebörden av ”trådlös teknik” 
• Hur trådlösa uppdateringar (OTA-uppdateringar) förhåller sig till elbilar
• Vilken nytta OTA innebär för dig som bilägare
• Vem bestämmer över fordonsuppdateringarna?

Ett par ligger i sängen med sina smartphones, hanterande en uppdatering till sin bil genom OTA-teknik.
Fixa bilen medan du sover. Utvalda funktioner i vissa Volkswagen-modeller kan redan uppdateras med hjälp av OTA-teknik.

En uppkopplad elbil måste vara pålitlig, oavsett var och när. När allt kommer omkring håller elbilarna på att bli en del av ”Internet of Things”, eller sakernas internet på svenska. Bilarna kommunicerar mer och mer med omgivande infrastruktur, appar och med din smarta mobiltelefon. Och de gör så trådlöst och i alla väder. I en tid när data håller på att bli den ”nya oljan”, blir ny överföringsteknologi livsnerven i den uppkopplade bilen.

Den nya tekniken bygger på mobil kommunikation, WiFi, LTE, Bluetooth och RFID. Alla har en sak gemensamt: Data överförs osynligt med hjälp av elektromagnetiska vågor. Informationen flyger så att säga genom luften. Den här tekniken är förstås lockande, eftersom bilen då inte behöver åka till verkstaden för att få systemuppdateringar.

OTA-uppgradering till din bil

En man sitter i sin bil med motorn avstängd och tittar på sin mobiltelefon.

För närvarande är det fortfarande en stor mängd uppdateringar som görs på verkstaden via kabel. OTA-installationer kan däremot genomföras utan besök på verkstaden. Denna metod används exempelvis för att överföra uppdateringar och nya funktioner för bättre komfort och säkerhet. Det kan vara exempelvis nya kartor till navigationssystemet, förbättrade funktioner till infotainmentsystemet eller tilläggspaket till olika assistanssystem i fordonet. En tanke med den här tekniken är ”functions on demand”. Kunder kan använda funktionen för att köpa eller justera vissa funktioner i bilen i efterhand, vilket gör att de kan anpassa sina bilar ytterligare. Kunder som köper en begagnad bil kan också ha nytta av funktionen, eftersom de då kan lägga till funktioner som den ursprungliga ägaren inte beställde.

OTA-teknik i serieproduktion

Utvalda funktioner för vissa Volkswagen-modeller kan redan läggas till med hjälp av OTA. Detta alternativ kommer att utökas avsevärt framöver. Volkswagen arbetar nu på en IT-arkitektur som kommer att användas i elbilsfamiljen ID. från år 2020. Den här arkitekturen kommer att ersätta tillverkarspecifik programvara med ”vw.OS”, som kommer att kunna ladda ner uppdateringar och uppgraderingar från Volkswagens molntjänst under bilens hela livscykel. Volkswagen Golf har exempelvis 60 enheter med sådan tillverkarspecifik programvara som behöver bytas ut. Högsta prioritet i det här arbetet är att skydda bilens system från obehörig åtkomst.

Prototypen för ID. Crozz står vid en flodbank.
För alla bilar i ID.-familjen, som till exempel ID. Crozz, kommer det att finnas ett standard-operativsystem i framtiden.

Precis som med uppdateringar till mobiltelefonen är frågan: Kan jag låta bli att installera en uppdatering? Som förare av en bil från Volkswagen-gruppen, kommer du alltid att veta vad som händer i bakgrunden och får möjlighet att avböja en installation, eller välja att installera den vid ett senare tillfälle.

En e-version av Porsche.

Elbilsprototypen ”Mission E” från Volkswagens dotterbolag Porsche har också siktet inställt på OTA. Det var föregångaren till Porsches konceptuella elbil Taycan, som lanserades på marknaden i slutet av 2019. Med hjälp av trådlös teknik kan bilens funktioner utökas, bokstavligen över natten. Exempelvis nya funktioner i infotainmentsystemet liksom mer avancerade funktioner som motorstyrningen eller justering av fjädringen. Det enda som krävs är en uppdatering via en smart mobiltelefon eller surfplatta. Besök på verkstaden kan komma att bli mer sällsynta, vilket förstås kan vara en bekväm framtid att se fram emot.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..