ID.4 GTX på hal is – går som en dans

I extrema väderförhållanden testade svenska biljournalister ID.4 GTX på Byskeälven i Arvidsjaur. Men trots kyla, snöfall och stark vind fick bilen positiva omdömen.
– Att köra ID.4 GTX på is, med alla assistanssystem påslagna, är nästan som att köra på asfalt, var bara en av kommentarerna.

Text: Petter Jennervall
Foto: James Holm
 

I extrema väderförhållanden testade svenska biljournalister ID.4 GTX på Byskeälven i Arvidsjaur. Men trots kyla, snöfall och stark vind fick bilen positiva omdömen.
– Att köra ID.4 GTX på is, med alla assistanssystem påslagna, är nästan som att köra på asfalt, var bara en av kommentarerna.

Text: Petter Jennervall
Foto: James Holm
 

70 centimeter tjock is. Det är på gränsen för en jumbojet, men det håller definitivt för ett stort antal ID.4 GTX. Tillsammans med 10-15 minusgrader, kraftigt snöfall och stark vind blev glashala Byskeälven ett rejält test för både bilar och förare när iskörning stod på programmet för svenska biljournalister.

Volkswagen Driving Experience tog hand om instruerandet – och även uppvisningen, att åka runt med en tysk rallymästare på en isbana i mörkret var ren njutning.

När det var dags för de svenska biljournalisterna att ta plats bakom rattarna väntade bromstest och race runt banan, dock i dagsljus. Först med ID.4 GTX och sedan med inte fullt lika eldrivna Golf R.

Och iskörningen med GTX, där det också gavs möjlighet att delvis koppla på och av ESC-systemet, skapade reaktioner.

– Fyrhjulsdriften innebär givetvis att man upplever en större trygghet men på just is och snö blir det en tydlig skillnad mot vanliga ID.4. GTX kändes mer bekväm i den miljön än jag hade räknat med, även om räckvidden tog stryk när man körde mer dynamiskt. Den var dessutom mer lekfull ute på isen än jag hade trott, säger Marcus Berggren på Högsta Växeln.

Tidningen Motors Erik Trulsson tyckte att kylan fick GTX att dra mycket el, när värmepumpen fick jobba, men gillade bilen.

– Det är en kompetent familjeelbil som både är bekväm och trevlig att köra. Den är trygg och fin på is och snö.

Och han får medhåll av Maths Nilsson från sajten Carup:

– Jag har tidigare kört den på racerbana, och den var lika säker och kontrollerad på isbana. Det är en trygg bil på halt underlag, och jag rekommenderar de som kör mycket på vintriga vägar att välja GTX framför den bakhjulsdrivna versionen.

– Följsam och bra drivgrepp, säger Auto Motor & Sports Alrik Söderlind som även gillade möjligheten att välja om ESC, electronic stability control, skulle vara påkopplat eller inte:

– ”Halvt avslagen” tillät det sladdar i cirka 45 grader, sedan kom hjälpen och bilen rätade upp sig snällt.

ESC gör bilen mycket säker och lätt att kontrollera.

– Vilket är bra i vanlig trafik på vägen. När systemet, nästan, var avslaget var det roligare att köra på isbanan, säger Maths Nilsson.

För att riktigt kunna betygsätta köregenskaperna på is för helt eldrivna GTX plockade Volkswagen Driving Experience som sagt var även fram ett antal exemplar av den bensindrivna busbilen Golf R.

– De kostar ungefär lika mycket, har lika många hästkrafter och fyrhjulsdrift. Ungefär där slutar likheterna. Man kan säga att ID.4 GTX är en vattenkammad familjebil med sportiga inslag, medan Golf R är en rå sportbil med inslag av familjebil, säger Maths Nilsson.

Marcus Berggren är inne på samma linje:

– ID.4 GTX är mer av en familjesuv med sportambitioner à la GTI medan Golf R är en betydligt mer renodlad prestandabil. Bland Högsta Växelns läsare hade majoriteten valt ID.4 GTX, för de gillar elbilar. Vår provkörningsrapport av ID.4 GTX var vår fjärde mest lästa text.

Erik Trulsson tycker inte att de två bilarna går att jämföra:

– Har du familj och möjlighet att ladda hemma eller på jobbet är ID.4 GTX bilen för dig. Har du bensin i blodet och uppskattar adrenalin i vardagen, men fortfarande behöver en praktisk bil med goda utrymmen är Golf R ditt val. 

Kombinationen av svår sikt, glashalt underlag och möjligheten att slå av ESC gjorde att sladdandet på Byskeälven ibland slutade med bilen utanför banan. Och en inte alltför kaxig väntan på räddningsbilen.

– Jag tror nog att alla körde ut i snödrivorna. Att säga att det var på grund av någon annan anledning än mig själv hade varit en lögn. Det är det som är det fina med att köra på bana och frusna sjöar, man kan testa sina, och bilens, gränser under kontrollerade former. Men varje gång jag körde ut i snödrivorna var det 100 procent mitt fel, säger Marcus Berggren.

– Det var bara bilens och siktens fel, säger Maths Nilsson skämtsamt och lägger snabbt till:

– Nej, det är nästan alltid ens eget fel när man kör av vägen vid halka, det gäller att anpassa farten till omständigheterna.

--:--