Frida Karlsson framför Volkswagen Golf R

Världens bästa Karlsson

Världens bästa Karlsson

Redan som liten ville Frida vara först. Då i matteboken. Och hon hann knappt sluta skolan förrän hon var världens bästa Karlsson. Nu i skidspåret.

Och Karlsson är modig. Det är egentligen bara på en isig sjö i en Volkswagen som Sveriges nya idrottsstjärna inte törs gå för fullt.
 

Text: Petter Karlsson
Foto: Tom-William Lindström

Redan som liten ville Frida vara först. Då i matteboken. Och hon hann knappt sluta skolan förrän hon var världens bästa Karlsson. Nu i skidspåret.

Och Karlsson är modig. Det är egentligen bara på en isig sjö i en Volkswagen som Sveriges nya idrottsstjärna inte törs gå för fullt.
 

Text: Petter Karlsson
Foto: Tom-William Lindström

En längdskida har som bekant inga bromsar, vilket passar Frida Karlsson som hand i skidhandsken. En Volkswagen däremot …

– Oj, vad fort det gick när vi körde på isen i Gällivare i slutet av mars. Lätt att göra misstag. Klart svårare än att åka skidor.

I alla fall om man redan är Sveriges yngste världsmästare i spåren genom tiderna.

I februari tog Frida Elisabeth Karlsson, född den 10 augusti 1999 i Sollefteå, tre medaljer i VM i Seefeld och stakade sig på samma gång rakt in i hjärtat på en hel nation.

Livet är inte riktigt det samma sedan dess, erkänner hon.

– Nu känner folk plötsligt igen mig på gatan, eller kommer fram på Arlanda och vill ta bilder och ha autografer.

Och du skriver snällt?
– Jamen, självklart. Jag minns att Petter Northug kom till ett av våra sommarläger, när jag kanske var tolv år, och signerade affischer. Efter det var jag helt lyrisk.

Har berömmelsen ingen baksida?
– Jo, det är klart att jag känner mig lite iakttagen numera. Vilket är aningen ovant, eftersom jag var helt okänd alldeles nyss. Intresset från sponsorer har också ökat, vilket innebär att jag får avsätta tid till annat än träning.

En ovanlig prioritering i fallet Frida Karlsson, onekligen.

Tittade man in i flickrummet för bara några år sedan hängde just den där Northug-postern över sängen. Själv befann sig unga Frida oftast på studsmattan utanför huset, i ett löparspår, i en gympasal, i ett straffområde eller i en slakmota med snön virvlande runt de blonda lockarna.

Första intresset var utan tvekan sport, säger hon.

Därefter sport.

Och sedan ännu mera sport.

Nu känner folk plötsligt igen mig på gatan, eller kommer fram på Arlanda och vill ta bilder och ha autografer.
Frida Karlsson
Flera personer från skidlandslaget står på halkbanan
Volkswagen Golf R på halkkörningsbana

Har skidåkning i blodet

Fast den som tror att Frida Karlsson var förutbestämd att bli just längskidåkare misstar sig faktiskt. Vilket å andra sidan är lätt gjort, eftersom mamma Mia tog ett VM-silver som junior och var stadig i landslaget i fem år. Moster Eva-Lena Karlsson blev i sin tur vd för Vasaloppet.

Att det pumpar hälften blåbärssoppa, hälften klistervalla i blodomloppet i den släkten är nog ingen vågad gissning.

– Fast ärligt talat var det först när jag sökte in på skidgymnasiet som jag började satsa på allvar på skidor, minns Frida.

– Pappa var tränare i fotbollsklubben där hemma, och jag lirade division så sent som för två år sedan. Redan på rasterna i skolan var det fotboll som gällde.

– Men jag höll också på mycket med friidrott, handboll, löpning ... sådana saker. Vilken i sin tur har gett mig rätt bra koordination, tror jag. Jag hade lätt att lära mig tekniken i skidåkningen. Dessutom blev jag väldigt genomtränad.

Hur mycket pushade mamma och pappa?

– De har snarare fått hålla mig tillbaka. Jag har aldrig känt mig pådriven alls. Visst, vi är en väldigt idrottsintresserad familj, men den där viljan att träna har alltid kommit från mig själv.

Och den främsta drivkraften är …?

– Jag älskar att utvecklas på alla områden. Är väldigt målmedveten. Redan i skolan ville jag vara bäst. Var alltid först i matteboken.

Precis som en rallyförare pratar Frida också om ”motorns” betydelse. I hennes fall handlar det om hjärta och lungor, som under en tävling måste orka jobba på max även i blötsnö och saxbackar.

– Där har jag fått mycket gratis, tror jag. Min grundkapacitet har alltid varit hög.

Frida körandes på halkbanan
Frida Karlsson

Svagheter då?

– Kanske att jag inte riktigt har orkat hålla tekniken när jag blir riktigt trött. Men i sommar har jag tränat på att bli ännu starkare.

Hur bra kan du bli den här säsongen?

– Jag brukar inte sätta några resultatmål. Men jag tror att jag kan fortsätta ta kliv i rätt riktning.

Ja, ni märker själva. Att intervjua Frida Karlsson är att möta en människa som just klivit ur tonåren och redan visar en påfallande klokhet, sundhet och mognad.

Hon har fortfarande kvar den där lekfulla synen på sport, som hon hade som barn. Samtidigt vet hon att det är här hon ska tjäna sitt levebröd, förmodligen resten av livet. Då kan man inte slarva, inte fuska.

Vad hade du blivit om du inte varit duktig på skidor?

– Då hade jag nog valt en annan sport. Jag har svårt att tänka mig ett liv utan idrott; det är min stora passion. Just nu spelar jag en massa golf, som jag tycker är jättekul. Efter karriären kommer jag säkert att jobba inom idrottsvärlden. Jag gillar också att ge tillbaka till ungdomsverksamheten. Ställer ibland upp och tränar med de där tio elva-åringarna i min egen klubb.

Hur är du att hänga med före tävling?

– Ganska lättsam, tror jag. Före start försöker jag mest komma in i ett skönt mood. Det är bara sista timmen som jag tystnar och går in i en bubbla.

Och efteråt?

– Om det gått bra, är jag skitkul att vara med. Annars söker jag mig bort från folk och försöker analysera på egen hand vad som gick fel. Är sur i en timme ungefär.

Pojkvännen William är också son till en duktig skidåkare – Larry Poromaa. Nyligen köpte det unga paret ett radhus ihop i barndomsstaden Sollefteå. Frida är inte särskilt förtjust i det vardagliga pysslandet där hemma. ”Allt tråkigt vill jag ska gå snabbt.” Däremot är det skönt att få leva ihop med en kille som också åker skidor på toppnivå.

– Det underlättar att ha samma påbrå. En utomstående hade nog haft svårt att förstå det liv som jag vill leva. William och jag kan ju även träna ihop.

Vem vinner om ni kör ikapp?

– William tyvärr, haha. Men om jag har en bra dag och han en sämre, kan jag hänga på ett tag i alla fall. Han är bra sparring för mig.

Varför är svenska skidtjejer så bra just nu, jämfört med killarna?

– Om man kollar killsidan, har ju flera stora åkare just slutat. Det behövs bara lite tid där, tror jag, så kommer det fram nya talanger. Tjejerna... ja, där kan jag bara säga att det är ett enormt fint go i laget, en superbra stämning. Alla i gruppen gör sitt jobb och är taggade till tusen. Dessutom gillar vi alla varandra.

Till skillnad mot norska skidtalangen Kristine Stavås Skistad, som offentligt har sagt att hon tycker illa om dig?

– Ja, det där bråket förstår jag faktiskt inte alls. Jag känner henne inte ens. Min högst personliga teori är att hon till varje pris ville göra något medialt. Bli lite intressantare, helt enkelt.

Själv behöver Frida Karlsson inte göra några sådana utspel. På två vinterveckor blev hon hela Sveriges bästa kompis – och lär så förbli. Snarare ser hon allt mer fram mot de stunder då hon faktiskt får vara sig själv och i fred.

Exempelvis i sin Volkswagen Tiguan.

– Min första bil – som passar mig perfekt. Den är vit och fin, rymlig, säker och har fyrhjulsdrift. Jag har alltid gillat att köra bil. Det är avkopplande och ger mig tid att lyssna på poddar, som jag älskar. Och är man två, får man tid för längre och djupare samtal; det gillar jag också.

Vad lärde du dig av iskörningen utanför Gällivare?

– Att det är bra att hålla hastighetsbegränsningarna, haha.

Fast aldrig i skidspåret, förstås.

Porträttbild av Frida Karlsson

Frida Karlsson

• Född: 10 augusti 1999 i Sollefteå.

• Familj: Mamma Mia Karlsson, pappa Leif Medin, pojkvännen William Poromaa.

• Klubb: Sollefteå Skidor IF.

• Äter: Sushi och havregrynsgröt. ”Jag vill gärna slå ett slag för den klassiska skidåkarfrukosten.”

• Dricker: Vitamin Well.

• Tittar: På sport och Wahlgrens värld.

• Läser: ”Mindre än jag borde.”

• Lyssnar: På poddar.

• Kör: Volkswagen Tiguan.

Volkswagen Golf R körandes på isen

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox.