Catarina Nylund
Catarina Nylund
Catarina Nylund
Catarina Nylund

Bris lyssnar och ger hopp

Bris lyssnar och ger hopp

Inga problem är för små, eller för stora för Bris, Barnens rätt i samhället. Hit vänder sig barn i alla åldrar och även vuxna är välkomna att prata barn. Med hjälp av bland andra Volkswagen får Bris möjlighet att lyssna på ännu fler.

Text: Eva Brandsma
Foto: Mattias Bardå

Inga problem är för små, eller för stora för Bris, Barnens rätt i samhället. Hit vänder sig barn i alla åldrar och även vuxna är välkomna att prata barn. Med hjälp av bland andra Volkswagen får Bris möjlighet att lyssna på ännu fler.

Text: Eva Brandsma
Foto: Mattias Bardå

Välkommen till Bris. Vad vill du prata om i dag?

Varje eftermiddag och kväll, vardag som helg, finns en kurator tillgänglig för barn som behöver någon att prata med. Det blir runt 70 kontakter per dag via telefon, chatt eller mejl. På förmiddagarna är telefonen dessutom öppen för vuxna som behöver prata och få råd om frågor som rör deras egna eller andra barn de kommer i kontakt med.

Vi är på besök på Bris huvudkontor i Globen i Stockholm. Det hörs ett svagt mummel av mjuka röster i lokalerna. Vi får inte lyssna på vad som sägs i samtalen; på Bris är anonymitet en regel som aldrig får brytas.

– Ofta är den kurator som svarar den första som barnet berättar för. Det steget är enormt stort, säger Catarina Nylund, kurator. Det är tack vare sponsorer verksamheten är möjlig. Volkswagen finansierar en kuratortjänst per år och bidrar med nya Passat till vart och ett av de fem regionkontoren i landet.

Anställda kuratorer och Bris-bilar

Catarina Nylund är en av sjutton kuratorerna på Bris. Efter en omorganisation för tre år sedan bemannar anställda kuratorer stödverksamheten i Globen. Tidigare var det volontärer men Bris ville höja kvaliteten och bli en mer professionell organisation. Samtidigt innebar det faktiskt en besparing att ha anställda istället för 500 frivilliga, bland annat eftersom utbildningskostnaden är så hög för volontärerna.

Men även om kontakten med barn i första hand sker via telefon och nätet anordnas även helgträffar för familjer där en förälder tagit sitt liv. Och bilar med Bris-loggan syns ute på vägarna vid olika evenemang där barnens rättigheter är i fokus.

Bris har flest kontakt med flickor

80 procent av samtalen och kontakterna till Bris kommer från flickor. Det stämmer väl överens med hur det ser ut på ungdomsmottagningar generellt, och det är övervägande flickor som uppger att de mår psykiskt dåligt och är stressade. Det behöver inte betyda att flickor mår sämre än pojkar, däremot att flickor har lättare att ta kontakt och verbalisera sina problem.

– Det är de som sitter tysta och som vi inte når som man ska vara mest orolig för. Tittar vi på självmordsstatistik är det betydligt fler pojkar och unga män som tar livet av sig än flickor och unga kvinnor. Det förhållandet gäller även bland vuxna.

Catarina Nylund med headset
Att sätta ord på sina känslor är ett stort steg mot att må bättre. Det är de som sitter tysta som vi inte når som man ska vara mest orolig för.
Catarina Nylund

Många barn känner sig ensamma

Samtalen och kontakterna med Bris handlar i första hand om psykisk ohälsa, därefter om vänner, skola, familjekonflikter och kärlek. Det går dock inte att svara generellt på hur barn mår i Sverige idag, mer än att många känner sig ensamma.

– Barn säger ofta att de inte har berättat hur de mår, eftersom ingen har frågat. Och de är rädda för att göra någon ledsen när de berättar.

Catarinas uppmaning till vuxna är att helt enkelt ställa frågor till sina barn, även om svaret som kommer ofta är kortfattat och ibland tungt.

– När ett barn delar med sig av allvarliga tankar, tala om för det att du klarar av att höra detta, även om du blir berörd. Det är inte farligt att vara ledsen.

Bris hjälper barn att våga

Vid riktigt allvarliga samtal stöttar Bris barnet att ta kontakt med socialtjänsten. Ibland hjälper kuratorn till och kopplar ihop barn med rätt instans och för ett trepartssamtal.

Lyssnandet är grunden. Det är det viktigaste steget för att få barn att våga berätta.

– Och vi frågar alltid vilka lösningar barnet själv har tänkt ut. För barn har ofta många tankar på vad barnet själv skulle vilja och behöva för att lösa sin situation.

Catarina får ofta frågan hur hon klarar att höra så många problem. Frågan förvånar henne, för den som lyfter luren och ringer till Bris har ett hopp att saker kan bli bättre.

– Och för mig är det ett privilegium att barn vågar öppna sig och att jag kan göra skillnad i ett barns liv.

Fler sponsorer önskas

Med några veckor kvar till jul blir det extra påtagligt med vissa barns oro.

En lång ledighet innebär en lättnad för en del som slipper gå till skolan där de inte mår bra. För andra barn stundar en jobbig tid hemma: föräldrar som bråkar eller dricker, besvikelse över att inte få julklappar.

Vid jultid brukar insamlingar till Bris och andra hjälporganisationer ta fart.

– Med mer pengar skulle vi kunna hjälpa ännu fler barn, anordna ännu fler stödgrupper för barn med olika behov och vara ännu fler lyssnande vuxna.

Fakta om Bris

• Barnens rätt i samhället bildades 1971.

• Organisationen arbetar både med stödverksamhet och opinionsbildning för barns rättigheter.

• Barn som vill prata med en kurator kan kontakt Bris genom telefon, chatt eller mejl på 116 111.

• Stödverksamheten är öppen varje dag 14-21.

• Tack vare det barn berättar ser Bris hur barns rättigheter kränks och kan använda barnens röster i sin opinionsbildning när de träffar beslutsfattare.

• Bris finansieras av medel från företag, privata givare, fonder och till viss del från staten.

• Volkswagen stöttar Bris med en kuratortjänst per år och med en Passat till vart och ett av de fem regionkontoren i landet.

• Vill du stötta Bris? Sätt in ditt bidrag på PG 901504-1 eller swisha till 9015041.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox.