VW ID.3 framför ett vattendrag.
VW ID.3 framför ett vattendrag.
VW ID.3 framför ett vattendrag.
VW ID.3 framför ett vattendrag.

Rekord i räckvidd för ID.3: Från Zwickau till Schweiz på en enda laddning (531 km)

Rekord i räckvidd för ID.3: Från Zwickau till Schweiz på en enda laddning (531 km)

Få ut mer av vad du stoppar in genom att köra extra effektivt. Den professionella föraren Felix Egolf visar på ett imponerande sätt med ”hypermiling” hur den effektiva körningen påverkar prestanda hos en elbil. Genom sin förmåga till extra effektiv hantering av bilen satte han rekord för räckvidden med ID.3.

Få ut mer av vad du stoppar in genom att köra extra effektivt. Den professionella föraren Felix Egolf visar på ett imponerande sätt med ”hypermiling” hur den effektiva körningen påverkar prestanda hos en elbil. Genom sin förmåga till extra effektiv hantering av bilen satte han rekord för räckvidden med ID.3.

  1. Rekord i räckvidd för ID.3

ID.3 överträffar sig själv

Rekord-föraren Felix Egolf älskar utmaningar. Därför tvekade han inte att försöka pressa ut mesta möjliga räckvidd ur elbilen ID.3 1ST Pro Performance1 med det mellanstora batteriet på 58 kWh, effekt på 150 kW (204 hk) och en officiell räckvidd på 420 km (WLTP2).

Resultatet? Felix lyckades köra den första versionen av ID.3 på vanlig landsväg och motorväg från fabriken i Zwickau till Schaffhausen i Schweiz – utan att behöva någon extra laddning på vägen. Det innebär en ökning av räckvidden med mer än 100 km jämfört med det officiella WLTP-värdet.

Bilen ser ut att vara tillverkad i ett enda stycke, den är kompakt men ändå rymlig, med en läcker, futuristisk design och med lågt luftmotstånd.
Felix Egolf
vid ankomsten till målet.

Effektiv körning tar oss framåt

Förutom tekniska framsteg så är effektiv körning ett viktigt verktyg för att kunna öka räckvidden. Och detta ställs på sin spets med ”hypermiling”. Felix Egolf släpper gaspedalen då och då, för att låta sin ID.3 gå på frihjul. På motorvägen lägger han sig gärna bakom långtradarna, för att ta hjälp av den luftström som skapas bakom dem. Därigenom lyckas han minska energiförbrukningen, från att ligga i genomsnitt mellan 15,4 och 14,5 kWh/100 km, till endast 10,9 kWh/100 km. Detta trots en extra vikt på 250 kg, liksom påslagna system för radio, navigering, belysning och ventilation.

Imponerande räckvidd inte bara i vardagen

Men en körtid på runt 9 timmar och en genomsnittlig hastighet på 56 km/h, kan förstås en sån här rekord-körning inte jämföras med de vardagliga bestyren för en privatperson. Men det visar på möjligheten att själv påverka bilens räckvidd med sin körstil, samtidigt som det högeffektiva batteriet i ID.3 enkelt går att snabbladda under resan. Så oavsett vilken körstil du har, så är det inte är några problem att köra ID.3 även långa sträckor.

1. Energiförbrukning kWh/100 km: 14,5 (blandad körning); CO2-utsläpp, g/km: 0; Effektivitetsklass: A+
2. De angivna värdena för förbrukning och utsläpp har uppmätts i enlighet med lagstadgade mätprocedurer. Sedan 1 september 2017 har vissa nya fordon fått ett typgodkännande i enlighet med WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles), ett mer realistiskt testförfarande för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid. Från och med 1 september 2018, kommer WLTP att gradvis ersätta NEDC (New European Driving Cycle). Eftersom detta innebär mer realistiska testförhållanden kommer i många fall bränsleförbrukning och utsläppsvärden för koldioxid enligt WLTP att vara högre än de tidigare som uppmättes med NEDC. Som ett resultat av detta kan det bli förändringar i skattehänseende för vissa fordon från och med 1 september 2018. Ytterligare information om skillnaderna mellan WLTP och NEDC finns på https://www.volkswagen.se/wltp

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..