Volkswagen Cityskater in action

Liten, men betydelsefull.

Liten, men betydelsefull.

Mikromobilitet betyder att man kan snurra runt på stan på ett kul, miljövänligt sätt. Vad som kanske låter som en helt ny upplevelse, är troligen snart vardag på gatorna Volkswagen bidrar med elfordon som Cityskater och Streetmate.

Volkswagens expert på elmobilitet, Christopher Möllers.
Christopher Möllers, expert på elmobilitet hos Volkswagen, pendlar mellan hemmet och arbetsplatsen. Men när han parkerar bilen är han inte framme. Den finurliga lösningen för att avverka den sista biten ligger i bagageutrymmet...

Nyfikna blickar, intresserade mumlanden och uppmuntrande nickar från förbipasserande. Alla som rör sig ute på stan med Carsten Camrath och Christopher Möllers kommer att märka av den spontana entusiasmen. Men det beror inte på att de är sportstjärnor eller kända musiker. Det är de futuristiska fordonen som de har med sig för fotografering, som är orsaken till det varma mottagandet. De vitlackerade och eldrivna konstruktionerna heter Cityskater och Streetmate. ”Det är ganska ovanligt med den här typen av intresse och positivt gensvar som vi får på gatan, när vi har skotrarna med oss. Jag skulle redan ha kunnat sälja ett par här och nu”, säger chefen för mikromobilitet Carsten Camrath, som har en Streetmate under armen. ”I serieproduktion kommer en Streetmate inte att kosta mycket mer än en märkes-skoter med förbränningsmotor”, konstaterar han. Jämförelsen visar också vilket användningsområde som är tänkt för e-skotern han har med sig. Det är avstånd på upp till 60 km som ska klaras på en batteriladdning och med en maxhastighet på 45 km/h som är målsättningen. ”I motsats till förbränningsmotorn, tar den sig fram utsläppsfritt och nästintill ljudlöst”, fortsätter Camrath. Hans kollega Christopher Möllers lägger till: ”Elfordon är väldigt effektiva, nästan 80 procent av kraften från motorn går rakt ner till hjulen. Har du en skoter med förbränningsmotor handlar det om 20–30 procent. Resten går, bokstavligt talat, upp i rök.”

Christopher Möllers med sin Cityskater.
Här kommer Volkswagen Cityskater in i leken – eller snarare ut ur bagageutrymmet. Den kan användas för att täcka den resterande sträckan till målet – den så kallade ”sista kilometern”. Cityskater är framtagen och klar för användning inom några sekunder.
Christopher Möllers på sin Volkswagen Cityskater.
”Det är kul att köra Cityskater eller Streetmate. Du kommer fram glad och avslappnad.”
Volkswagen Cityskater.
Med eldrift på bakhjulet tar sig Cityskater fram i staden på tre hjul (två där fram, ett där bak). Till skillnad från en skateboard eller skoter, har den en separat fotplatta med egna hjul, för båda benen. För att starta, gasa och bromsa samt för att få lite hjälp med balansen, används handtagen på styret. Styrningen däremot, åstadkoms genom att intuitivt flytta tyngden från ena benet till det andra, på samma sätt som vid skidåkning.
Christopher Möllers med sin Volkswagen Cityskater.

Ett nytt spännande sätt att ta sig fram, och kanske en ny inställning till livet.

Som ”senior innovation manager” är Möllers bland annat ansvarig för Cityskater där serietillverkningen startar våren 2019. Till skillnad mot Streetmate, går Cityskater betydligt långsammare, upp till 20 km/h och med en räckvidd på cirka 15 km. E-skotern är ihopvikbar och enkel att få plats med i bagageutrymmet. Därigenom ger den en lösning på problemet med den ”sista kilometern”. Alltså den delen av resan där du exempelvis behöver parkera en bit utanför stan och sen måste förflytta dig på annat sätt. Avslutningen av turen fram till kontoret, teatern eller shoppingcentret klaras då exempelvis med Cityskater. ”Kraven på att vara mobil ökar hela tiden, men utrymmet för fordon blir trängre och trängre. Trafiken måste helt enkelt förändras ordentligt de närmaste åren. Och där ger Volkswagen ett viktigt bidrag med lösningar för så kallad mikromobilitet.” De små fordonen Cityskater och Streetmate är bara början på detta segment, och kommer att kunna parkeras var som helst och färdas tyst och lokalt utsläppsfritt. ”Men det är inte bara de rationella argumenten som talar för den här typen av fordon”, understryker Camrath. ”Det här är verkligen känslomässiga produkter som kommer att ge en helt ny inställning till stadslivet. Det är helt enkelt kul att köra en Cityskater eller Streetmate. Du kan snacka lite med andra vid rödljus eller stanna till spontant vid ett kafé, och bäst av allt, komma fram avslappnad.”

Carsten Camrath och Christopher Möllers samtalar.
”De här fordonen kommer inte bara att ändra hur vi rör oss, utan också hur städerna kommer att se ut.”

Man räknar med att det, åtminstone i början, kommer att vara personer med teknikintresse i åldrarna mellan 25 och 45 som kommer att vara kunder inom mikromobilitet. Dessa personer kommer att se fordonen som trendiga accessoarer. Men Möllers har en bestämd uppfattning för vem Cityskater och Streetmate är framtagna. ”Produkterna är till för vem som helst, absolut vem som helst, som vill ta sig fram bekvämt och utan att släppa ut föroreningar. De kan användas på ett enkelt sätt, utan förkunskaper, och upp till hög ålder. Men förutom privat användning, kan fordonen vara av intresse för företag. Budföretag, som behöver leverera paket den sista kilometern, exempelvis på en gågata, kan använda våra produkter. Mikromobilitet kan göra sig gällande där bilar inte får köra.” Möllers tvekar inte gällande framgången för konceptet. ”De här fordonen kommer inte bara att förändra hur vi rör oss, utan också hur våra städer ser ut. Stadsplanerare kommer att ha dessa med i beräkningen i framtida översiktsplaner. Laddningsplatser och parkeringsplatser kommer att finnas överallt.”

Omfattande digital nätverkstrafik. 

För både Cityskater och Streetmate kommer det att finnas appar som kommer att länka ihop fordonen med mobiltelefonen. ”Appen för Cityskater kommer att visa information om återstående räckvidd, min hastighetsprofil och avverkad sträcka”, förklarar Möllers. Funktionerna i appen för Streetmate kommer att vara lite mer avancerade. En parad mobiltelefon kommer att kunna visa information om exempelvis var Streetmate är parkerad. Ett larm i appen kommer också att signalera om någon obehörig försöker starta e-skotern. Fordonet kommer bara att kunna startas om appen identifierar personen som en auktoriserad förare. Mobiltelefonen blir alltså en digital nyckel. Även skärmen på styret, med en upplösning på 1440x2560 pixlar, kommer att kunna anslutas till mobiltelefonen och bland annat få navigeringsdata från den.

Carsten Camrath med Volkswagen Streetmate.
Som ansvarig för mikromobilitet på Volkswagen vet Carsten Camrath fördelarna hos Streetmate bättre än någon annan och är till hundra procent övertygad om konceptet. ”Jag skulle gärna byta min tjänstebil mot en Streetmate”, säger han.
Volkswagen Streetmate i farten.
Streetmate är framtagen för medellånga avstånd, som exempelvis från en stad till nästa inom ett urbaniserat område. Den kan köras stående eller sittande på det ihopvikbara sätet. Att hantera den är enkelt, gasen sköts med en tumme på handtagen. För att köra e-skoter är kraven i Sverige olika beroende på konstruktionen och maxhastigheten. Vissa typer av e-skotrar klassificeras som cykel i Sverige och andra som moped klass 1 eller 2.

För Carsten Camrath är individuella appar bara början av en helhetslösning, en digital och mobil lösning som omfattar alla Volkswagens erbjudanden om mobilitet. ”Snart kommer jag att kunna hantera alla mobilitetstjänster jag behöver från en enda app i mobiltelefonen”, säger Camrath. ”Jag kan kontrollera laddningen hemma av min elbil, samtidigt som jag är på flygplatsen i en annan stad, och kan boka en bildelning för att komma in till centrum där. Dessutom kan jag boka en e-skoter för att ta mig runt till shopping-galleriorna, museer och andra sevärdheter. Sen kommer appen att påminna mig om att det är dags att åka till flygplatsen, och bilen jag beställt genom bilpoolen kommer att vänta på mig när jag landar. Slutligen är min elbil fullt laddad för familjeutflykten nästa dag.” Framtiden kommer att erbjuda fantastiskt enkel mobilitet, det är Camrath säker på.

Detaljbilder av Volkswagen Streetmate.
Detaljbilder av Volkswagen Streetmate.

Med sin rena och tydliga design, står Streetmate starkt ut från det klumpiga utseendet hos konventionella skotrar med förbränningsmotor. Den lilla elmotorn på hjulnavet baktill bidrar till den eleganta framtoningen. Även Cityskater har en design som är sofistikerad in i minsta detalj. Båda fordonen framhäver den höga kvalitet som är utmärkande för Volkswagen, både vad gäller design, material och hantverkskunnande.

Detaljbilder av Volkswagen Streetmate.
Detaljbilder av Volkswagen Streetmate.
”För min inre syn kan jag redan se mig själv körande genom Central Park på en Cityskater.”

Närmare och mer i farten.

Förutom vardagspendling och ärenden, kan e-skotern användas vid besök i andra städer. Vart skulle de två Volkswagen-experterna vilja åka, med sina nya möjligheter inom mobilitet? ”New York, definitivt”, svarar Chrisopher Möllers utan en sekunds tvekan. ”Jag gillar ”städernas stad”, och det vore förstås fantastiskt att utforska den med Cityskater. För min inre syn kan jag redan se mig själv körande i Central Park.” Carsten Camrath vill inte välja någon speciell stad, men kan se sig själv använda den ”var jag än befinner mig. Jag kan också tänka mig att helt upptäcka min egen stad på nytt. Med Streetmate har du räckvidden och hastigheten för att kunna utforska större områden. Men du kan också komma närmare händelsernas centrum, och uppleva miljön på ett mer aktivt sätt. Dessutom kan jag upptäcka intressanta platser som jag bara kört förbi tidigare.” Precis som miljoner andra som kommer att använda lösningar från Volkswagen för sin mobilitet de närmaste åren, vill Camrath uppleva sin hemstad på ett helt nytt sätt. ”Men inte bara där, jag vill faktiskt ha med mig Streetmate hela tiden. Om det så är Djakarta, Dubai eller en liten stad vid medelhavskusten. De här lösningarna gör livet enklare och mer drägligt överallt.”

Teknisk data för Cityskater och Streetmate 

Cityskater Drive:
Prestanda elmotor: 450 W maxeffekt.
Batteri: lithiumjon-batteri.
Kapacitet: 200 Wh.
Maxhastighet: upp till 20 km/h.
Räckvidd: upp till 15 km.
Vikt: < 15 kg.
Mått: längd 850 mm, körklar 1170 mm, höjd ihopvikt 330 mm.

Streetmate Drive:
Prestanda elmotor: 2 kW.
Batteri: lithiumjon-batteri.
Kapacitet: 1.8 kWh.
Maxhastighet: upp till 45 km/h.
Räckvidd: upp till 60 km.
Vikt: 65 kg.

Framtidens teknik från Volkswagen

Volkswagen siktar på att bli världens största leverantör för framtidens mobila samhälle genom sitt helhetstänkande och kommer inom några år att täcka hela spektrat inom elektriska mobila lösningar. Från flaggskeppet i premiumklassen ID. VIZZION till den ikoniska ID. BUZZ, den rymliga ID. CROSS SUV, den kompakta ID. och vidare till de praktiska Streetmate och Cityskater.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox.