Martin Forsslund och Sofia Granfors från Svenska Volkswagen testkörde ID.3

Svenskarna bland de första i världen att provköra ID.3: ”Oerhört spännande”

Svenskarna bland de första i världen att provköra ID.3: ”Oerhört spännande”

Martin och Sofia från det svenska Volkswagen-kontoret var bland de första i världen att provköra nya, revolutionerande elbilsmodellen ID.3.
Omdömet?
– En oerhört spännande upplevelse, säger Martin Forsslund.

Förväntningarna är skyhöga på Volkswagens nya elbilsmodeller ur ID.-familjen. När förhandsbokningarna av ID.3 öppnade i maj blev över 10 000 bilar tingade på bara 24 timmar. Hittills har endast prototyper av fordonet visats upp, och bara utvecklingsteamet i projektet har kunnat skryta om hur det egentligen är att köra de nya bilarna.


Tills nu.

Sofia Granfors och Martin Forsslund, från Volkswagen Sveriges avdelning för E-Mobility, hör numer till en exklusiv skara som fått uppleva ID.3 fullt ut.

Under ett besök till Volkswagens hemliga testbana, som ligger på det 6 kvadratkilometer stora fabriksområdet i Wolfsburg, fick de chansen att ta den efterlängtade modellen på en tur. 

– Vi har jobbat med bilen i flera år, och då kanske det är svårt för utomstående att ens föreställa sig hur det är att sätta sig bakom ratten, säger Martin Forsslund för att beskriva upplevelsen.

– Det blir väldigt många intryck på en och samma gång.

En design som har alla förutsättningar att bli ikonisk men också kommer hålla över tid.
Martin Forsslund
Volkswagen Sveriges avdelning för E-Mobility

För visst gjorde bilen intryck. Under varven runt velodromen på testbanan fick förarna utföra olika moment för att lära känna ID.3 bättre. Förutom känslan att ljudlöst kastas iväg av det vridmoment som elmotorn ger, fick de köra i backar och på olika sätt testa hjälpsystemen som är inbyggda i MEB-plattformen.

– Något som var slående för mig var hur stabil och säker bilen kändes på vägen. Den ligger helt slimmad mot asfalten och var jättepigg och snabb i starten. En väldigt rolig bil att köra, säger Sofia Granfors.

En av de stora fördelarna med ID.-familjen är det stora utrymmet som frigörs i kupén tack vare frånvaron av förbränningsmotor och en klassisk drivlina. Något som de båda testförarna upplevde på plats.

– Jämfört med en Golf så är bilen väldigt rymlig och man märker hur mycket mer plats det blir i baksätet. Den är väldigt rymlig och luftig, säger Sofia Granfors.

Martin lyfter också fram en annan spännande aspekt som kommer få ID.3 att sticka ut när den kommer till Sverige: Designen.

– De har skapat känslan av något helt nytt, något som symboliserar en ny era. Man känner att det är en oerhört modern bil, med en design som har alla förutsättningar att bli ikonisk men också kommer hålla över tid.

Enligt honom märks det tydligt att mycket kraft lagts på att skapa en förarmiljö som är enkel och lätt att ha överblick i, trots alla nya funktioner bilen har. 

– Gränssnittet mellan bilen och föraren känns oerhört intuitiv.

ID.3 är helrätt och jag tror det är många som väntat på en bil som denna.
Sofia Granfors
Volkswagen Sveriges avdelning för E-Mobility

Efter provkörningen är både Sofia och Martin överens om att de som förbokat knappast kommer bli besvikna.

- ID.3 är helrätt och jag tror det är många som väntat på en bil som denna, säger Sofia.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there