Flicka sitter med sin telefon och dator
Flicka sitter med sin telefon och dator
Flicka sitter med sin telefon och dator
Flicka sitter med sin telefon och dator

Volkswagen stödjer Bris: Extra viktigt under coronakrisen

Volkswagen stödjer Bris: Extra viktigt under coronakrisen

Coronaviruset gör att allt fler barn ringer Bris och är oroliga. Med Volkswagen som medfinansiär har Bris kunnat utöka öppettiderna i sina stödkanaler.

– Det känns både viktigt och meningsfullt att hjälpa till med det vi kan, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen.

Coronaviruset gör att allt fler barn ringer Bris och är oroliga. Med Volkswagen som medfinansiär har Bris kunnat utöka öppettiderna i sina stödkanaler.

– Det känns både viktigt och meningsfullt att hjälpa till med det vi kan, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen.

  1. Stöd till Bris extra viktigt under coronakrisen
"Jag tycker ni ska ha öppet på natten, det är ju då skolkuratorn och BUP har stängt."

Bris mål är att finnas för alla barn alltid och att kunna ge stöd när det behövs. Trycket på stödkanalerna är i vanliga fall stort men i och med coronakrisen är det ännu fler barn som ringer. Det handlar både om en oro för smittan men också om att ensamheten och utsattheten ökar när skolor och andra aktiviteter ställs in. Social isolering och ekonomiska problem i krisens spår ökar också risken för att barn ska fara illa och utsättas för våld i hemmet.

Högre tryck när oron ökar

Volkswagen är sedan tidigare en av sex samarbetspartner i Bris storsatsning ”För alla barn alltid”. Satsningen innebär att Bris inom tre år ska kunna ha öppet dygnet runt för samtalsstöd för barn och unga.

– Det är en historisk satsning som innebär att Sverige får ett nationellt dygnet runt-stöd till barn och unga, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Bris har länge haft högt tryck i stödlinjerna och i mitten av mars utökades öppettiderna för att kunna ta emot fler samtal, vilket var planerat sedan innan. Under andra halvan av mars kunde Bris kuratorer ge stöd till 30 procent fler barn per vecka jämfört med veckorna innan. Något som enligt Bris själva varit oerhört viktigt i en tid när fler barn är extra utsatta. 

– Barns samtal handlar dels om oro för smittan i sig och dels om de konsekvenserna som uppkommer i takt med olika samhällsåtgärder. Särskilt svårt blir det för barn som befinner sig i en utsatt situation hemma, säger Magnus Jägerskog.

Skärmen från en mobil lyser upp i mörkret

Stärker skyddet för barn

Medfinansiärer till satsningen – är förutom Volkswagen – Carnegie, Castellum, Circle K, Coop och Trygg Hansa. Satsningen kräver insatser på lång sikt och Bris fortsätter söka fler samarbetspartners.

– Det är oerhört glädjande att de här företagen gör det möjligt för fler barn att få stöd när livet känns svårt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är i förlängningen en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog.

Volkswagen har samarbetat med Bris sedan 2010 och bidrar årligen med sju bilar för att organisationen ska kunna nå ut med sin viktiga information. Bris regionsombud besöker regelbundet skolor, företag och myndigheter i sitt arbete för att stödja barn och ungdomar och stärka deras rättigheter.

Under flera år har Volkswagen även skänkt 50 kronor till Bris för varje såld bilbarnstol. Dessutom har flera insamlingar arrangerats i samband med event och kampanjer.

– Det är viktigt för oss att samarbeta med organisationer som tar stort ansvar och gör viktiga insatser i samhället. Att Bris hjälper utsatta barn gör deras arbete ännu viktigare och det känns naturligt för oss att bistå dem, säger Jeanette Asteborg.

Barn kan anonymt och gratis ringa 116 111. Det går också att chatta eller mejla till Bris kuratorer på bris.se. 

Vuxna med frågor om barn kan kontakta Bris kuratorer på 0771-50 50 50.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..