Nya Volkswagen Golf parkerad vis en blomsteraffär
Nya Volkswagen Golf parkerad vis en blomsteraffär
Nya Volkswagen Golf parkerad vis en blomsteraffär
Nya Volkswagen Golf parkerad vis en blomsteraffär

Nu blomstrar nya Golf

Nu blomstrar nya Golf

Nytt motorutbud, LED-strålkastare som standard och digital instrumentering. Nya Golf kör in i den digitala världen och är modernare än någonsin. Vi tog med den på en provtur till blomsterhandeln.

Text: Mia Litström
Foto: Simon Hamelius

Nytt motorutbud, LED-strålkastare som standard och digital instrumentering. Nya Golf kör in i den digitala världen och är modernare än någonsin. Vi tog med den på en provtur till blomsterhandeln.

Text: Mia Litström
Foto: Simon Hamelius

Inte för stor och inte för liten

Golf har alltid varit alldeles lagom. En allroundbil som fungerar optimalt till vardagskörningen. Fem personer får plats på väg till jobbet, träningen eller skolan. Den är rymlig för sin storlek och trots sina praktiska mått smidig att manövrera i trängre utrymmen i exempelvis citymiljöer.

För familjens minsta har Golf nu isofixfästen fram på passagersätet. Där klickar man okomplicerat fast barnstolen i fästena. Och när indikationen visar grönt är det låst och säkert monterat.

Inte för avancerat utan med modern funktionalitet, både i känsla och ekonomi.
Kvinna sitter i förarsätet på VW nya Golf

Sätt din egen personliga touch

Mycket har hänt med Golf under alla år som modellen har funnits. Den nya generationen är den åttonde i ordningen. Sedan 1974 har modellen utvecklats och förfinats för varje generation och det känner man tydligt när man kör nya Golf. Det är moget, stabilt och väldigt lättkört. Det är bekvämt, enkelt och roligt. Inte för avancerat utan med modern funktionalitet, både i känsla och ekonomi.

Nya Golf kan du personifiera in i minsta detalj. Välj din personliga färg på mysbelysningen i bilen, streama favoritmusiken trådlöst via mobilen med Apple CarPlay. Och passa på att ladda mobilen samtidigt genom att placera telefonen i facket i mittkonsolen – helt trådlöst. 

Digital instrumentering – både praktiskt och trendigt

En av de stora nyheterna är den digitala instrumenteringen. Där den digitala bilden kan ändras efter humör och känsla för dagen. Vissa dagar passar kanske klassiskt runda ringar som visar hastighet, varvtal och förbrukning. Andra dagar behövs en mer tydlig och hjälpsam navigering – då kan man välja en stor kartvisning.

Nästan alla knappar och vred är ett minne blott. Något som till en början kan kännas lite skrämmande. Men när man väl har bekantat sig med touchytorna är det enkelt och just det – trendigt. Dessutom är ytan mycket lätt att rengöra. Inga små skrymslen för damm och smuts, det räcker med ett svep med mikrofiberduk och det är skinande rent. Förarmiljön är modern och lätthanterlig. Väljer man en modell med automat har den en mindre växelväljare med mer diskret utseende.

fronten på Volkswagen nya Golf, kvinna går framför

Extra kraft med mildhybridteknik

När det gäller motoralternativen är eTSI mildhybrid en av de stora nyheterna. Mildhybridtekniken är inget som direkt märks av under körning, den hjälper till med extra kraft vid exempelvis accelerationer för att minska förbrukningen. Till detta finns också bromskraftåtervinning samt möjligheten att rulla på frihjul. Inte heller detta märks av under körning, men kikar man på varvräknaren kan man se att motorn ibland är helt avstängd för att spara bränsle.

Nya generationen Golf är också den första av Volkswagens modeller som har fått den nya logotypen. Bilen har tydliga och moderna linjer som ger den en framträdande design utan att sticka ut. På ett tydligt, men ändå mjukt sätt, behåller den mycket av sitt designarv från de tidigare Golf. 

Nyheterna är många i nya Golf. Den har en helt ny förarmiljö, en rik standardutrustning från start, ett brett utbud av motorer, och ett assistentsystem som aldrig har erbjudits till Golf tidigare. Dessutom kommer i framtiden möjligheten att använda mobilnyckel till bilen.

Bagageluckan på VW nya Golf fotas med en mobiltelefon

Golf 1,5 eTSI 150 hk, DSG

Motor: eTSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor med 48V-system.
Max. effekt: 150 hk vid 5 000–6 000 varv/minut.
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut.
Cylindervolym: 1,5 liter.
Växellåda: 7-växlad DSG.
Topphastighet: 214 km/h.
0–100 km/h: 8,5 sekunder.
Förbrukning, blandad körning WLTP: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 130 g/km.
Tjänstevikt: 1 380 kg.
Totalvikt: 1 880 kg.
Maximal släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Läs mer om nya Golf och bygg din bil.

Volkswagen nya Golf, kvinna med en stor blombukett framför

Livet förändras, och Golf med det. Precis som tidigare generationer är helt nya Golf smidig, praktisk, pålitlig, trevlig och pigg. Den är också mer uppkopplad än någonsin. Välkommen att upptäcka och bygga en helt ny Golf.  

Läs mer och bygg din bil

Du kanske också är intresserad av:

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..