man öppnar förardörr på ID.3
man öppnar förardörr på ID.3
man öppnar förardörr på ID.3
man öppnar förardörr på ID.3

Myterna om den dyra elbilen – så här ligger det till.

Myterna om den dyra elbilen – så här ligger det till.

Elbilar – dyra att köpa och med lågt andrahandsvärde. Har du hört de argumenten? Då är du inte ensam. Här reder vi ut hur prisvärda nästa generations elbilar faktiskt kommer att vara.

Elbilar – dyra att köpa och med lågt andrahandsvärde. Har du hört de argumenten? Då är du inte ensam. Här reder vi ut hur prisvärda nästa generations elbilar faktiskt kommer att vara.

Varje dag rullar allt fler elbilar ut på Sveriges vägar. Men trots den ökande populariteten finns det fortfarande många fördomar när det gäller de mer klimatneutrala fordonen.

När Volkswagen frågade sina kunder om deras inställning gentemot elbilar dryftades flera av de fördomarna.

Just ”De är på tok för dyra att köpa”, ”De är egentligen inte så mycket billigare att köra än en bensin/dieselbil” och ”De har för dåligt andrahandsvärde” upprepades flera gånger. Men stämmer de åsikterna verkligen?

Det enkla svaret är nej. När Volkswagen under 2020 lanserar den nya ID.-familjen, då ID.3 börjar säljas i Sverige, kommer tidigare uppfattningar om elbilar snabbt att vara ett minne blott.

ID.3 1st - Plus - Max
De tre versionerna av ID.3 1st

ID.3 kommer kosta under 350 000 i grundpris. Privatpersoner får dessutom 60 000 kronor i statlig klimatbonus, som ska dras av från priset.

När du laddar i hemmet så kommer milkostnaden för att köra en elbil hamna på runt 2-3 kronor. Det innebär att ju mer du kör, desto mer kan du spara på att köra en elbil jämfört med om din bil har en förbränningsmotor. Kör du mycket blir klimatnyttan dessutom ännu större när du väljer en ID.3.

ID.3 har färre rörliga delar än en bil med förbränningsmotor, och behöver inga oljebyten. Det betyder att underhållskostnaderna blir låga.

Och hur är det egentligen med andrahandsvärdet?

Det är svårt att ge ett definitivt svar, eftersom ID.-familjen inte har släppts än. Men det finns ett stort intresse för laddningsbara bilar i Sverige. Det, i kombination med en allt större miljömedvetenhet, talar för ett bra andrahandsvärde på ID.3.

För den som känner sig osäker på hur andrahandsvärdet påverkar ägandekostnaden så kommer Volkswagen privatleasing finnas som ett tryggt alternativ till att ha bilen.

Så nästa gång du hör någon avfärda elbilar med argumenten du just läst, då är det bara att hänvisa till den här artikeln!

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare

För att få en bättre upplevelse kan du använda Chrome eller Firefox..