2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

STCC.

Tre nya segrar för Volkswagen Dealer Team.

2017-07-09

Fredrik Blomstedt, Fredrik Ekblom och Johan Kristoffersson. Volkswagen Dealer Team fördelade segerpokalerna jämnt mellan sina tre rattvirtuoser vid STCC i Falkenberg.

 - Vi vinner alla race. Mer kan man inte begära, summerade stallchefen Tommy Kristoffersson efter tävlingen där teamet också drygade ut sin redan klara ledning i teammästerskapet.

Trots fem pallplatser av nio möjliga för Volkswagen Dealer Team så var det inte bara glädjeämnen under helgen i Halland.

Särskilt för Fredrik Blomstedt blev det en resa mellan himmel och helvete. Efter att under lördagen ha säkrat sin första pole position någonsin tog han sedan också sin första STCC-seger under söndagsförmiddagen. Blomstedt startade riktigt snabbt från sitt ytterspår och tog sig förbi stallkamraten Ekblom.
- Asgrym start, men jag var lite osäker precis före eftersom kopplingen började gå varm, berättade Blomstedt.

Från ledning rattade sedan stockholmaren sin Golf GTI TCR säkert fram till mållinjen, med två stallkamrater som skydd bakom.
- Jag hade hoppats på en pallplats, men att vinna hade jag verkligen inte väntat mig. Nu har jag fått till den helhet som jag har strävat efter, konstaterade en i det läget mycket lycklig Blomstedt.

Efter race två var känslorna också i svallning, men av en helt annan orsak. Ut på sista varvet låg han på fjärde plats, men brakade in i räcket i hög fart efter en punktering.
- Det var ingen pyspunka direkt, utan mer som att det exploderade.

Blomstedt klarade sig utan skador, men blev en dyrköpt erfarenhet rikare.
- Jag har nästan aldrig kraschat förut, och inte på det här sättet.

Där tog också race-helgen slut för Blomstedt. Bilen gick tyvärr inte att reparera i tid, men beröm fick han ändå av stallchefen Kristoffersson.
- En kanonhelg av Blomstedt. Han tar sin första pole och sin första racevinst.

I andra racet var det Fredrik Ekblom som tog över stafettpinnen på prispallens högsta steg. Blomstedt hade ledningen, men fick ett kast på bilen och utmanades över start- och målrakan av Johan Kristoffersson, som dock bromsade på sig och fick ta en sväng genom escape-vägen. Därmed passade Ekblom på att smita upp i en ledning som han sedan höll ända till mål.
- Himla skönt. Mina teamkamrater var lite för heta och då passade jag på, sammanfattade Ekblom efter sin 36:e STCC-seger.

Men även för närkingen blev det ett fall från himmel till helvete när det tredje racet skulle avgöras. I ledning med några varv kvar drabbades även Ekblom av en punktering.
- That’s racing, konstaterade Ekblom som summerade helgen med blandade känslor.

- Alltid underbart att komma till Halland, kul att få vinna ett race och samtidigt gå förbi Janne ”Flash” i antalet STCC-segrar.

- Men självklart är jag också superbesviken. Jag hade verkligen smak på mästerskapsledningen, men sekunderna senare sitter man i räcket, summerade Ekblom.

I det långa tredje-racet var det istället stallkamraten i Volkswagen Dealer Team/KMS, som tog över vinnarpositionen.
- Bitter sweet eftersom Fredrik försvann, konstaterade Johan Kristoffersson, men min bil var faktiskt som bäst i sista racet. Vi gjorde några ändringar för att avlasta vänster fram och det fungerade. Jag tyckte jag hade bra pace.

Med placeringsraden 2-4-1 blev också Kristoffersson helgens bäste poängplockare, trots 30 kilo extra vikt i lådan.
- Helt otroligt. Det trodde jag aldrig efter kvalet.

Fjärdeplatsen i andra racet sved ändå lite grann.
- Fjorton raka pallplatser, men nu sprack det, påpekade Johan som fram till dess hade stått på pallen i alla tävlingar i racing och rallycross sedan Barcelona i våras.

Pappa Tommy kunde ändå inte låta bli att imponeras av sonens framfart.
- Full straffvikt och ändå står han här som Västkustloppets totalsegrare som bästa poängplockare under helgen. Det är starkt.

Trots seger för Volkswagen Dealer Team i alla racen så behöll ändå Robert Dahlgren ledningen i förarmästerskapet.
- Vi kör varje tävling individuellt. Om vi enbart hade kört för titeln så hade vi matchat på ett annat sätt, men jag har tre kompetenta chaufförer i teamet, som alla är riktiga vinnarskallar, och jag vill att de ska få köra för segern varje gång, förtydligade Tommy Kristoffersson.

För övriga Volkswagen-förare innebar också helgen på Falkenberg blandade känslor. Lestrup Racing Team inledde med två kraschade bilar i en startsmäll i race 1. Både Dennis Strandberg och Albin Wärnelöv tvingades bryta.
- DNS direkt. Det var tufft där ett tag. Dessutom fick jag starta från depån i andra eftersom vi inte hann klart med bilen, men jag körde i alla fall upp till åttonde plats, konstaterade Wärnelöv, som till sist summerade helgen med ett stort leende efter att ha avslutat med sjätte plats.

- Supernöjd! Äntligen fick jag plocka med mig lite poäng.

Strandberg försvann även i andra racet, på grund av en punktering, och nollade också i tredje.

Nöjd var inte heller Andreas Ahlberg hos Micke Kågered Racing. Han var i allra högsta grad inblandad i startsmällen i det första racet och fick inte heller fullfölja andra loppet. Även här var det en punktering som satte stopp. I tredje racet kom Ahlberg ändå i mål på poängplats, sjunde, men var ändå besviken.
- Tjuvstart och drive through-bestraffning. Det var helt och hållet mitt fel, medgav Ahlberg, som annars hade imponerat under lördagens kval.

- Det gick ju så bra där. Jag gick för pallen idag, berättade Ahlberg.

Trots nya och hårdare däck blev det sammanfattningsvis många punkteringar på Falkenberg.
- Vi gjorde de tekniska inställningar vi kunde göra för att undvika det, men det hjälpte inte. Det här bör bli föremål för en intern diskussion inom STCC, tyckte Tommy Kristoffersson. 

 

Om Volkswagen och STCC

Volkswagen gör comeback när STCC drar igång första helgen i maj. År 2012 tog Johan Kristoffersson hem guldet i standardvagnsmästerskapet, Team Biogas-projektets succéartade slutpunkt. Efter några års uppehåll under TTA-eran blir det full satsning igen.
− I den perioden då det inte fanns bilar vi kunde identifiera oss med så styrde vi över till rallycross. Nu är vi tillbaka som det enda av de gamla teamen i mästerskapet, samtidigt som det kommer nya gäng och utmanar, säger Tommy Kristoffersson, från Kristoffersson Motorsport (KMS). Tommy är teamchef för Volkswagen Dealer Team i årets STCC.

Den här gången är det inte bara fokus på det egna tävlandet. Arvika-baserade KMS har också fått ansvaret för försäljningen av tävlingsbilar samt reservdelshanteringen direkt under Volkswagen Motorsport.
− Det viktigaste i satsningen är att ha en bra verksamhet som gynnar alla Volkswagen-teamen.

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, är också nöjd med upplägget.
− Vi har väldigt angenäma minnen från STCC, särskilt när vi blev mästare 2012. Det känns bra att Volkswagen åter igen finns med på startlinjen och intresset från teamen för Golf GTI TCR har varit väldigt stort, vilket gläder oss, säger Forsberg.

Affischnamnet under säsongen blir förstås 28-årige Johan Kristoffersson, som representerar Volkswagen Dealer Team i STCC.
− Det ska bli spännande. Kul att det är riktiga produktionsbilar vi kör igen, säger en förväntansfull Johan.

Någon chans på mästerskapstitel räknar dock inte Johan med eftersom hans främsta arbetsuppgift är rallycross-VM. Han kommer att missa premiären samt de två sista deltävlingarna.
− Men jag går för vinst i varje lopp jag ska köra. Ställer man upp i en tävling vill man ju alltid vinna!

Trefaldige svenska mästaren Fredrik Ekblom blir stand-in för Johan Kristoffersson. 46-åringen från Örebro var inte svårövertalad och ser fram emot att stå på startlinjen med en vass Volkswagen Golf GTI vid säsongspremiären på Ring Knutstorp.
− Jag hoppas kunna bidra med en del input och leverera poäng till teamet.

I Volkswagen Dealer Teams andra bil kommer STCC-debutanten Fredrik Blomstedt att sitta, ett än så länge ganska okänt namn för svensk racingpublik. Han har mest kört i olika serier utomlands och gjort det bra där. Och att det är en laddad Blomstedt som väntar på säsongsstarten råder ingen tvekan om.
− Jag har tränat väldigt mycket på sistone och kört på simulatorn ute på Bosön. Jag är så taggad att jag till och med har suttit med hjälmen på mig inne på kontoret för att få känslan, avslöjar Fredrik Blomstedt med ett skratt.

Förutom Volkswagen Dealer Team kommer ytterligare ett antal Volkswagen Golf GTI-ekipage att stå på startlinjen. Lestrup Racing Team har tre bilar till förfogande. Dennis Strandberg tar hand om den ena. I den andra sitter Albin Wärnelöv från Experion Racing. Vem som ska köra den tredje återstår att se. Ytterligare tillägg till den breda Volkswagen-besättningen är Andreas Ahlberg och Peter Möller i Micke Kågered Racing.

STCC-säsongen har sju deltävlingar, med tre race i varje, och startar helgen 4-6 maj på Ring Knutstorp i Skåne medan finalracet går 16 september på Mantorp Park i Östergötland.  

Fredrik Blomstedt

Bor: Stockholm
Ålder: 25
Meriter:

  • Formel Renault i Asien (2007) och England (2008-2009). Därefter lades karriären tillfälligt på is.

2015: Comeback, med en satsning på den europeiska sportbilsserien Euro Series by Nova Race.

  • Seger i mästerskapet. 2016: Renault Sport Trophy i Europa.
  • Tre segrar, åtta pallplatser.
  • Trea totalt i Sprint-kategorin och tvåa i Endurance-tabellen.

Johan Kristoffersson

Bor: Arvika
Ålder: 28
Meriter:

  • STCC-mästare med Volkswagen 2012,
  • Mästare i Porsche Carrera Cup 2012, 2013 och 2015.
  • Mästare i International Superstars Series (Audi RS5) 2012,
  • VM-brons i FIA World Rallycross Championship 2015 och silver 2016.

Fredrik Ekblom

Bor: Örebro
Ålder: 46 år
Meriter:

  • Mångårig erfarenhet av formelbilar, sportvagnar och internationella serier
  • STCC-titlar: 1998, 2003, 2007 i WestCoast Racing och Kristoffersson Motorsport.

Golf GTI TCR

Den nya racingbilen med beteckningen TCR är baserad på den serietillverkade gatversionen Golf GTI Clubsport och är framtagen av Volkswagen Motorsport i huvudsak för att passa team i nationella mästerskap. Under den aerodynamiska karossen sitter en turbomatad motor på upp till 350 hästkrafter vilken driver framhjulen med en sexväxlad sekventiell växellåda. Utvändigt är den ca 15 cm bredare än en vanlig Golf och den har en vinge i aluminium för optimal väghållning. På insidan återfinns en racestol med huvudskydd samt en säkerhetsbur och FIA-godkänd säkerhetstank.

Bilens grundteknik är förutbestämd av TCR-organisationen och det sker genomgripande tester, mätningar och analyser inför säsongsstarten. Resultaten av dem utgör grunden för hur de olika tillverkarnas bilar ska klassificeras när det gäller prestanda, aerodynamik, vikt och viktfördelning. Målet är ”balans av prestanda” – för att uppnå största möjliga gemensamma grund för alla registrerade team, vilket ska säkerställa att det inte är tekniken utan förarens prestation som avgör vem som vinner. I år kommer Golf GTI TCR att – utöver STCC – finnas med racingserier i Asien, Mellanöstern, Italien och Tyskland men också i den internationella TCR-serien.

Årets STCC-kalender

  • 6 maj: Knutstorp
  • 20 maj: Alastaro
  • 17 juni: Solvalla
  • 9 juli: Falkenberg
  • 13 augusti: Gelleråsen
  • 3 september: Anderstorp
  • 16 september: Mantorp