2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

STCC.

Succé för Volkswagen i comebacken.

2017-09-16

Volkswagens comebacksäsong i STCC slutade med stor succé. Med tre segrar av tre möjliga på Mantorp Park säkrade Volkswagen Dealer Team Sweden segern i teammästerskapet med 85 poängs marginal och totalt vann teamet 13 av 21 race under säsongen.

- Vi har vunnit mer än hälften av racen. Därmed har vi infriat förväntningarna och visat att vi har den bästa bilen, summerade stallchefen Tommy Kristoffersson.

När det gäller förarmästerskapet var det lite av ”mission impossible” för Fredrik Ekblom som skulle hämta in 76 poäng på Robert Dahlgren. Med två pole position i kvalet satte Ekblom ändå lite press på Dahlgren som misslyckades och slutade elva.

I söndagens första race tog ändå Dahlgren de poäng som behövdes för att säkra titeln, men högst upp på pallen efter första bataljen på Mantorp stod Fredrik Ekblom. Den rutinerade närkingen svarade för en avancerad manöver när han dök på innern och tog sig förbi Mattias Andersson för att ta sig upp i ledning efter långa rakan.

- Det var borderline kan jag säga, precis att jag klarade kurvan, medgav Ekblom, som tog sin Golf GTI TCR i mål fram till den 38:e STCC-segern i karriären.

Den 39:e kom i race två. Den här gången höll Ekblom ledningen från start och var sedan aldrig hotad.

- Toppen! Jätteskönt! Det var bara att segla hemåt mot vinsten. Dessutom säkrade vi teammästerskapet i och med segern. Mycket viktigt, konstaterade Ekblom.

KMS-chefen Tommy Kristoffersson var mycket nöjd med silvermannens insats.

- När det verkligen krävs kliver han fram och levererar. Han förstod budskapet och gjorde sin bästa helg för säsongen.

Så långt hade stallkompisen Fredrik Blomstedt haft en nattsvart helg. I första racet krokade han ihop med Andreas Ahlberg, fick punktering och åkte av.

- Jag var nog lite för het på gröten där, medgav Blomstedt, som i nästa race dömdes för att ha rullat i starten.

- Det kändes bara som en klockren start, tyckte 26-åringen som var ganska oförstående till domslutet.

Han fick en drive through men stannade ute så länge att detta straff omvandlades till en svartflagga och alltså ännu en nolla i protokollet.

- Vi har berömt Blomman mycket under året, och han har gjort det väldigt bra, men idag lyste nog orutinen genom en del. Budskapet var enkelt. Kör för teammästerskapet och ta inga risker, tyckte Tommy Kristoffersson.

Stockholmaren behövde 19 poäng för att ta sig förbi Johan Kristoffersson och upp på bronsplats i förarmästerskapet. Dessa poäng återstod att hämta in när sista racet startade. Blomstedt var alltså tvungen att vinna årets sista STCC-lopp för att säkra medaljen.

- Visst var jag lite uppgiven inför sista racet och låste in mig i lastbilen, men Ronnie och Edward fixade en grym set-up och redan efter ett par varv kände jag att bilen var precis som jag ville ha den.

Bergström och Sandström hade producerat magiska under. Lite hjälp fick Blomstedt sedan av kompisen Ekblom, som kolliderade med Daniel Haglöf och därmed öppnade vägen upp till andra plats.

- Jag såg att de började fajtas så jag tog faktiskt ut den kurvan lite grann av just den anledningen.

Fredrik Ekblom dömdes till en drive through-bestraffning, något han inte riktigt höll med om.

- Jag kom på innern och då började Haglöf styra in för att stänga, menade Ekblom, som senare satte snabbaste varv och körde upp sig till åttonde plats.

Blomstedt å sin sida tackade och tog emot, tog upp jakten på ledande Mattias Andersson och satte in en attack efter långa rakan.

- Han var snabbare än mig där, men det var lite grann nu eller aldrig. Jag hade snackat med Freddan om hur han gjorde så jag bromsade sent, kastade mig på insidan och det gick vägen.

Väl i ledning drog Blomstedt ifrån, men lugn var han verkligen inte.

- De första åtta varven hade gått riktigt fort, men de där sista åtta var det längsta jag har varit med om. Jag var orolig att däcken skulle paja.

Andra segern för säsongen var i hamn och bronset säkrat, sex poäng före stallkompisen Johan Kristoffersson, som inte körde sista deltävlingen.

- Grymt skönt, konstaterade Blomstedt, som förstås hoppas på en fortsättning i STCC med framgångsrika Volkswagen Dealer Team.

Stallchefen Kristoffersson summerade tankarna efter årets säsong från distans, på plats i Riga.

- Vi har satsat på att vinna så många race som möjligt och köra för teammästerskapet. Det är lite av samma strategi som vi har använt i rallycross-VM, mer av ett teamtänkande än vad som annars är vanligt i motorsport. Det vill vi bygga vidare på.

Han kunde också konstatera att den Golf GTI TCR som man marknadsför står sig mycket bra i konkurrensen.

- Vi ser ju att våra märkeskollegor också står på pallen idag, vilket visar att vi har en bra bil.

Kågered Racing Team fick till slut den efterlängtade pallplatsen när Andreas Ahlberg styrde in som trea i första racet, precis som utlovat.

- Jag är fostrad så, ”a man of my word”, konstaterade Ahlberg nöjt.

Riktigt känsligt blev det för dalmasen efter första pallplatsen där han stod bredvid en av sina förebilder, Fredrik Ekblom.

- Vi har jobbat så hårt för det här och känt att man har haft det i sig.

Ahlberg kompletterade succéhelgen med en fjärde- och en femteplats till stor glädje för teamchefen Micke Kågered.

- Stabilt! Härligt att få avsluta så. Nu har vi något att bygga vidare på, summerade Kågered.

Även för Lestrup Racing Team blev det en pallplats när succéinhopparen Andreas Wernersson styrde in som tvåa i första racet. Han spädde sedan på med en fjärde- och en sjätteplats.

Totalt sett blev avslutningshelgen på Mantorp Park en riktig succé för Volkswagen med tre racesegrar och en storseger i teammästerskapet, där Volkswagen Dealer Team vann på totalt 671 poäng mot 586 för tvåan PWR. 

 

Om Volkswagen och STCC

Volkswagen gör comeback när STCC drar igång första helgen i maj. År 2012 tog Johan Kristoffersson hem guldet i standardvagnsmästerskapet, Team Biogas-projektets succéartade slutpunkt. Efter några års uppehåll under TTA-eran blir det full satsning igen.
− I den perioden då det inte fanns bilar vi kunde identifiera oss med så styrde vi över till rallycross. Nu är vi tillbaka som det enda av de gamla teamen i mästerskapet, samtidigt som det kommer nya gäng och utmanar, säger Tommy Kristoffersson, från Kristoffersson Motorsport (KMS). Tommy är teamchef för Volkswagen Dealer Team i årets STCC.

Den här gången är det inte bara fokus på det egna tävlandet. Arvika-baserade KMS har också fått ansvaret för försäljningen av tävlingsbilar samt reservdelshanteringen direkt under Volkswagen Motorsport.
− Det viktigaste i satsningen är att ha en bra verksamhet som gynnar alla Volkswagen-teamen.

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, är också nöjd med upplägget.
− Vi har väldigt angenäma minnen från STCC, särskilt när vi blev mästare 2012. Det känns bra att Volkswagen åter igen finns med på startlinjen och intresset från teamen för Golf GTI TCR har varit väldigt stort, vilket gläder oss, säger Forsberg.

Affischnamnet under säsongen blir förstås 28-årige Johan Kristoffersson, som representerar Volkswagen Dealer Team i STCC.
− Det ska bli spännande. Kul att det är riktiga produktionsbilar vi kör igen, säger en förväntansfull Johan.

Någon chans på mästerskapstitel räknar dock inte Johan med eftersom hans främsta arbetsuppgift är rallycross-VM. Han kommer att missa premiären samt de två sista deltävlingarna.
− Men jag går för vinst i varje lopp jag ska köra. Ställer man upp i en tävling vill man ju alltid vinna!

Trefaldige svenska mästaren Fredrik Ekblom blir stand-in för Johan Kristoffersson. 46-åringen från Örebro var inte svårövertalad och ser fram emot att stå på startlinjen med en vass Volkswagen Golf GTI vid säsongspremiären på Ring Knutstorp.
− Jag hoppas kunna bidra med en del input och leverera poäng till teamet.

I Volkswagen Dealer Teams andra bil kommer STCC-debutanten Fredrik Blomstedt att sitta, ett än så länge ganska okänt namn för svensk racingpublik. Han har mest kört i olika serier utomlands och gjort det bra där. Och att det är en laddad Blomstedt som väntar på säsongsstarten råder ingen tvekan om.
− Jag har tränat väldigt mycket på sistone och kört på simulatorn ute på Bosön. Jag är så taggad att jag till och med har suttit med hjälmen på mig inne på kontoret för att få känslan, avslöjar Fredrik Blomstedt med ett skratt.

Förutom Volkswagen Dealer Team kommer ytterligare ett antal Volkswagen Golf GTI-ekipage att stå på startlinjen. Lestrup Racing Team har tre bilar till förfogande. Dennis Strandberg tar hand om den ena. I den andra sitter Albin Wärnelöv från Experion Racing. Vem som ska köra den tredje återstår att se. Ytterligare tillägg till den breda Volkswagen-besättningen är Andreas Ahlberg och Peter Möller i Micke Kågered Racing.

STCC-säsongen har sju deltävlingar, med tre race i varje, och startar helgen 4-6 maj på Ring Knutstorp i Skåne medan finalracet går 16 september på Mantorp Park i Östergötland.  

Fredrik Blomstedt

Bor: Stockholm
Ålder: 25
Meriter:

  • Formel Renault i Asien (2007) och England (2008-2009). Därefter lades karriären tillfälligt på is.

2015: Comeback, med en satsning på den europeiska sportbilsserien Euro Series by Nova Race.

  • Seger i mästerskapet. 2016: Renault Sport Trophy i Europa.
  • Tre segrar, åtta pallplatser.
  • Trea totalt i Sprint-kategorin och tvåa i Endurance-tabellen.

Johan Kristoffersson

Bor: Arvika
Ålder: 28
Meriter:

  • STCC-mästare med Volkswagen 2012,
  • Mästare i Porsche Carrera Cup 2012, 2013 och 2015.
  • Mästare i International Superstars Series (Audi RS5) 2012,
  • VM-brons i FIA World Rallycross Championship 2015 och silver 2016.

Fredrik Ekblom

Bor: Örebro
Ålder: 46 år
Meriter:

  • Mångårig erfarenhet av formelbilar, sportvagnar och internationella serier
  • STCC-titlar: 1998, 2003, 2007 i WestCoast Racing och Kristoffersson Motorsport.

Golf GTI TCR

Den nya racingbilen med beteckningen TCR är baserad på den serietillverkade gatversionen Golf GTI Clubsport och är framtagen av Volkswagen Motorsport i huvudsak för att passa team i nationella mästerskap. Under den aerodynamiska karossen sitter en turbomatad motor på upp till 350 hästkrafter vilken driver framhjulen med en sexväxlad sekventiell växellåda. Utvändigt är den ca 15 cm bredare än en vanlig Golf och den har en vinge i aluminium för optimal väghållning. På insidan återfinns en racestol med huvudskydd samt en säkerhetsbur och FIA-godkänd säkerhetstank.

Bilens grundteknik är förutbestämd av TCR-organisationen och det sker genomgripande tester, mätningar och analyser inför säsongsstarten. Resultaten av dem utgör grunden för hur de olika tillverkarnas bilar ska klassificeras när det gäller prestanda, aerodynamik, vikt och viktfördelning. Målet är ”balans av prestanda” – för att uppnå största möjliga gemensamma grund för alla registrerade team, vilket ska säkerställa att det inte är tekniken utan förarens prestation som avgör vem som vinner. I år kommer Golf GTI TCR att – utöver STCC – finnas med racingserier i Asien, Mellanöstern, Italien och Tyskland men också i den internationella TCR-serien.

Årets STCC-kalender

  • 6 maj: Knutstorp
  • 20 maj: Alastaro
  • 17 juni: Solvalla
  • 9 juli: Falkenberg
  • 13 augusti: Gelleråsen
  • 3 september: Anderstorp
  • 16 september: Mantorp