2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

STCC.

Två nya segrar för Kristoffersson.

2017-06-17
Foten höll! Johan Kristoffersson kunde därmed leverera ett strålande resultat i den tredje deltävlingen av STCC på Solvalla. Med resultatraden 1-1-2 tog han sig upp på andra plats i totalställningen.
- Väldigt bra. Och det har inte varit något problem alls med körningen, summerar Kristoffersson angående sin insats och den omtalade fotskadan.

Volkswagen Dealer Team befäste också sin plats i toppen av teammästerskapet.

Totalt tog Volkswagen hand om fem pallplatser av nio möjliga.

- I det stora hela en bra helg och vi samlar mest poäng i teammästerskapet, konstaterar stallchefen i KMS, Tommy Kristoffersson.

Lika bra som i Alastaro blev det dock inte. Fredrik Ekblom hade det lite stökigt och dömdes tillsammans med Daniel Haglöf för en tjuvstart i första racet.
- Jag koncentrerade mig helt på att ta starten och när han rörde sig rullade jag också, förklarar Ekblom, som fick en stop-and-go och slutade elva.

I de följande racen hade Ekblom problem med farten i början, men jobbade sig upp till två tredjeplatser.
- Jag kan inte förklara det riktigt, men den här banan har jag aldrig haft några stora framgångar på. Jag har åkt okej och fått någon pallplats här och där genom åren och så blev det nu också, summerar Fredrik, och konstaterar att helgen ändå var skaplig trots att han tappade från första till tredje plats i förarmästerskapet.

Johan Kristoffersson hade en ganska krokig väg fram till sina två segrar. Trots snabbaste tid i kvalet fick Johan starta fyra i första racet efter att ha satt sin snabbaste tid på gulflagg.
- Men jag är väldigt nöjd med att lyckas vinna från fjärde rutan och även att jag tog mig om Robban i race två.

Robert Dahlgren fick bättre grepp och kom snabbt från yttern i andra racet och tog sig förbi Johan från pole, men det dröjde inte många kurvor förrän Kristoffersson hade manövrerat sin Golf GTI TCR till ledning och därifrån blev det en säker styrning i mål.

Även i avslutningsracet tappade Johan starten, där förutom Dahlgren även Mattias Andersson smet förbi.
- Det var ingen traction alls där inne, konstaterar Johan.

Kristoffersson tog sig raskt förbi Andersson, men lyckades inte rå på Dahlgren den gången.
- I andra racet öppnade Robban alldeles för generöst. Förmodligen lärde han sig av det. I tredje höll han bara innern och på yttern fanns inget fäste att kunna göra något av.

Tommy Kristoffersson kunde ändå konstatera att Johan höll Volkswagen Dealer Teams fana högt även denna dag.
- Mycket positivt att Johan gör ett så bra jobb. Han var snabbast på träning, i kvalen och vann två race.

I totalställningen tog Robert Dahlgren över ledningen på 167 poäng medan Johan Kristoffersson ligger tvåa på 148 och Fredrik Ekblom trea på 141. Tredje länken i Volkswagen Dealer Teams föraruppsättning, Fredrik Blomstedt, plockade två fjärdeplatser och en åttonde och ligger därmed kvar som totalfyra.

Lestrup Racing Teams hade en lyckad helg när det gäller Dennis Strandberg, som summerade två femteplatser och därefter personbästat med en fjärdeplats med sin Golf GTI TCR.
- Precis utanför pallplatserna, men vi är verkligen på rätt väg, konstaterar teamchefen Fredrik Lestrup.

Albin Wärnelöv, Experion Racing, hade det tyngre med en niondeplats och två brutna lopp.

För Micke Kågered Racings Andreas Ahlberg var det också blandad kompott. Han bröt de två första racen men avslutade starkt med en sjätteplats.

I teammästerskapet har Volkswagen Dealer Team utökat sin klara ledning till PWR Racing.

Totalt sett kunde också racinghelgen på Solvalla summeras som en succé.
- En bra helg för svensk motorsport. Jättemycket folk och många av våra samarbetspartner på plats, summerar Tommy Kristoffersson. 

 

Om Volkswagen och STCC

Volkswagen gör comeback när STCC drar igång första helgen i maj. År 2012 tog Johan Kristoffersson hem guldet i standardvagnsmästerskapet, Team Biogas-projektets succéartade slutpunkt. Efter några års uppehåll under TTA-eran blir det full satsning igen.
− I den perioden då det inte fanns bilar vi kunde identifiera oss med så styrde vi över till rallycross. Nu är vi tillbaka som det enda av de gamla teamen i mästerskapet, samtidigt som det kommer nya gäng och utmanar, säger Tommy Kristoffersson, från Kristoffersson Motorsport (KMS). Tommy är teamchef för Volkswagen Dealer Team i årets STCC.

Den här gången är det inte bara fokus på det egna tävlandet. Arvika-baserade KMS har också fått ansvaret för försäljningen av tävlingsbilar samt reservdelshanteringen direkt under Volkswagen Motorsport.
− Det viktigaste i satsningen är att ha en bra verksamhet som gynnar alla Volkswagen-teamen.

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, är också nöjd med upplägget.
− Vi har väldigt angenäma minnen från STCC, särskilt när vi blev mästare 2012. Det känns bra att Volkswagen åter igen finns med på startlinjen och intresset från teamen för Golf GTI TCR har varit väldigt stort, vilket gläder oss, säger Forsberg.

Affischnamnet under säsongen blir förstås 28-årige Johan Kristoffersson, som representerar Volkswagen Dealer Team i STCC.
− Det ska bli spännande. Kul att det är riktiga produktionsbilar vi kör igen, säger en förväntansfull Johan.

Någon chans på mästerskapstitel räknar dock inte Johan med eftersom hans främsta arbetsuppgift är rallycross-VM. Han kommer att missa premiären samt de två sista deltävlingarna.
− Men jag går för vinst i varje lopp jag ska köra. Ställer man upp i en tävling vill man ju alltid vinna!

Trefaldige svenska mästaren Fredrik Ekblom blir stand-in för Johan Kristoffersson. 46-åringen från Örebro var inte svårövertalad och ser fram emot att stå på startlinjen med en vass Volkswagen Golf GTI vid säsongspremiären på Ring Knutstorp.
− Jag hoppas kunna bidra med en del input och leverera poäng till teamet.

I Volkswagen Dealer Teams andra bil kommer STCC-debutanten Fredrik Blomstedt att sitta, ett än så länge ganska okänt namn för svensk racingpublik. Han har mest kört i olika serier utomlands och gjort det bra där. Och att det är en laddad Blomstedt som väntar på säsongsstarten råder ingen tvekan om.
− Jag har tränat väldigt mycket på sistone och kört på simulatorn ute på Bosön. Jag är så taggad att jag till och med har suttit med hjälmen på mig inne på kontoret för att få känslan, avslöjar Fredrik Blomstedt med ett skratt.

Förutom Volkswagen Dealer Team kommer ytterligare ett antal Volkswagen Golf GTI-ekipage att stå på startlinjen. Lestrup Racing Team har tre bilar till förfogande. Dennis Strandberg tar hand om den ena. I den andra sitter Albin Wärnelöv från Experion Racing. Vem som ska köra den tredje återstår att se. Ytterligare tillägg till den breda Volkswagen-besättningen är Andreas Ahlberg och Peter Möller i Micke Kågered Racing.

STCC-säsongen har sju deltävlingar, med tre race i varje, och startar helgen 4-6 maj på Ring Knutstorp i Skåne medan finalracet går 16 september på Mantorp Park i Östergötland.  

Fredrik Blomstedt

Bor: Stockholm
Ålder: 25
Meriter:

  • Formel Renault i Asien (2007) och England (2008-2009). Därefter lades karriären tillfälligt på is.

2015: Comeback, med en satsning på den europeiska sportbilsserien Euro Series by Nova Race.

  • Seger i mästerskapet. 2016: Renault Sport Trophy i Europa.
  • Tre segrar, åtta pallplatser.
  • Trea totalt i Sprint-kategorin och tvåa i Endurance-tabellen.

Johan Kristoffersson

Bor: Arvika
Ålder: 28
Meriter:

  • STCC-mästare med Volkswagen 2012,
  • Mästare i Porsche Carrera Cup 2012, 2013 och 2015.
  • Mästare i International Superstars Series (Audi RS5) 2012,
  • VM-brons i FIA World Rallycross Championship 2015 och silver 2016.

Fredrik Ekblom

Bor: Örebro
Ålder: 46 år
Meriter:

  • Mångårig erfarenhet av formelbilar, sportvagnar och internationella serier
  • STCC-titlar: 1998, 2003, 2007 i WestCoast Racing och Kristoffersson Motorsport.

Golf GTI TCR

Den nya racingbilen med beteckningen TCR är baserad på den serietillverkade gatversionen Golf GTI Clubsport och är framtagen av Volkswagen Motorsport i huvudsak för att passa team i nationella mästerskap. Under den aerodynamiska karossen sitter en turbomatad motor på upp till 350 hästkrafter vilken driver framhjulen med en sexväxlad sekventiell växellåda. Utvändigt är den ca 15 cm bredare än en vanlig Golf och den har en vinge i aluminium för optimal väghållning. På insidan återfinns en racestol med huvudskydd samt en säkerhetsbur och FIA-godkänd säkerhetstank.

Bilens grundteknik är förutbestämd av TCR-organisationen och det sker genomgripande tester, mätningar och analyser inför säsongsstarten. Resultaten av dem utgör grunden för hur de olika tillverkarnas bilar ska klassificeras när det gäller prestanda, aerodynamik, vikt och viktfördelning. Målet är ”balans av prestanda” – för att uppnå största möjliga gemensamma grund för alla registrerade team, vilket ska säkerställa att det inte är tekniken utan förarens prestation som avgör vem som vinner. I år kommer Golf GTI TCR att – utöver STCC – finnas med racingserier i Asien, Mellanöstern, Italien och Tyskland men också i den internationella TCR-serien.

Årets STCC-kalender

  • 6 maj: Knutstorp
  • 20 maj: Alastaro
  • 17 juni: Solvalla
  • 9 juli: Falkenberg
  • 13 augusti: Gelleråsen
  • 3 september: Anderstorp
  • 16 september: Mantorp