2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Johan Kristoffersson STCC-segrare för andra gången

Grattis Johan till STCC guldet!

Andra STCC-titeln efter mästerlig uppvisning av Kristoffersson.

2018-09-22

Det behövs ingen diskussion. STCC-mästaren 2018 heter Johan Kristoffersson! Med en formidabel uppkörning i finalhelgens första race på Mantorp Park kopplade Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren greppet om guldet. Med nerverna under kontroll säkrade han sedan sin andra STCC-titel i säsongens sista race.

- Vi kom till finalen i underläge, men lyckades vända på det. Jag fick faktiskt lite feeling av Solvalla 2012, säger mästare Kristoffersson.

Då var det Rickard Rydell som fick ge upp titeln till värmlänningen. Den här gången var det Robert Dahlgren som fick se sitt försprång gå upp i rök. Den andra hela STCC-säsongen för Johan Kristoffersson slutade med ett andra guld.

Trots ett dåligt kval, och därmed bara startruta sju i första racet, lyckades Kristoffersson köra upp sig till en övertygande seger.
- Jag chansade med att bromsa sent många gånger och det var vad som krävdes för att göra omkörningarna.
Flera gånger var det precis på gränsen för vad som är möjligt att genomföra på en racerbana, men alltid med marginalerna på rätt sida. En mästerlig och iskall uppvisning.
- Så klart är det förenat med risk att vara så aggressiv, men det kommer med erfarenheten att veta var gränsen går, säger Kristoffersson, som utnyttjade kapaciteten i sin Golf GTI TCR till fullo.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget har legat på den gränsen många gånger den här säsongen.
- Det känns ju konstigt att vara regerande världsmästare i rallycross, komma till ett svenskt mästerskap och känna att man är i underläge, men vi har faktiskt inte haft farten jämfört med de bästa. Vi har fått gripa alla halmstrån vi kunnat. Jag måste verkligen tacka teamet för arbetsinsatsen och dessutom har det krävts att jag har presterat 100 procent och inte 99.

Johan Kristoffersson behöver inte vara blygsam när det gäller den egna förarinsatsen.
- Otroligt! När det som bäst behövs är han som allra vassast, säger Tommy Kristoffersson berömmande om sin superstjärna.
Men framgången är förstås inte en enmansshow. Det framhåller teamchefen med stolthet och skärpa.
- Det är ett privilegium att få uppleva det här och få vara chef över ett sånt gäng. Det finns ingen som kastar in handduken i förväg. I storm och regn låg våra mekaniker och bytte växellåda i natt, berättar Kristoffersson.

Just växellådan var det som fällde titeljagande Robert Dahlgren. Med tre poäng att hämta in fick PWR-föraren ge upp i säsongens sista race. Johan Kristoffersson kunde därmed defilera hem totalsegern med en avslutande femteplats. Den betydde tio poäng och totalt 195, tretton fler än tvåan Robert Dahlgren, en segermarginal som kan öka om domen mot PWR-teamets avgassystem skulle ändras i nästa instans.
- Det är supergôtt att allt är klart redan nu och att det inte behövs något snack om det beslutet, tycker Tommy Kristoffersson.

Bakom Kristoffersson och Dahlgren slutade Daniel Haglöf totaltrea före Lestrup Racing Teams Andreas Wernersson. VW-föraren Wernersson gjorde en stark avslutning med en andra- och en fjärdeplats, men var inte helt nöjd ändå.
- Just nu lite besviken att jag inte klarade tredjeplatsen direkt utan måste vänta på att det ska avgöras av ett domslut senare. Men senare i vinter kommer jag nog att känna mig ganska nöjd. Vi är ett litet team och har närmat oss de största.

Wernersson bidrog också till märkeskollegan Kristofferssons framgång genom att ta sig förbi Robert Dahlgren i slutet av första racet.
- Det var en stark Volkswagen-insats totalt sett. Vi höll ihop bra den här helgen, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Kanske kan det också bli ytterligare en titel att glädja sig åt. Hugo Nerman var snabbaste junior i sista racet och därmed tar han guldet om PWR-teamet skulle bli av med sina poäng från Karlskoga.
- En andraplats är inte heller fy skam under första säsongen i JTCC, men rätt ska vara rätt, så vi hoppas att de kommer fram till ett bra beslut, säger Nerman, som fick med sig teamkompisen Nicklas Oscarsson på JTCC-pallen i sista racet.

En total niondeplats innebar också Oscarssons första poäng för säsongen i STCC, ett glädjeämne efter en tung säsong.
- Jag fick köra en del för teamet idag, men det är klart det är bra att få visa att man har farten, summerar Oscarsson.

En stark laginsats av Volkswagen Dealer Team BAUHAUS som avslutning och Tommy Kristoffersson konstaterar nöjt:
- Jag känner en enorm glädje för teamets skull och att vi kan leverera till alla samarbetspartner som troget stått bakom oss i alla år. 

STCC Förarmästerskapet 2018

1. Johan Kristoffersson 195 p
2. Robert Dahlgren 182 p
3. Daniel Haglöf 174 p
4. Andreas Wernersson 160 p
5. Philip Morin 111 p
6. Fredrik Ekblom 110 p

STCC Teammästerskapet 2018

1. PWR Racing 358 p
2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 239 p
3. Lestrup Racing Team 196 p

JTCC 2018

1. Philip Morin 212 p
2. Hugo Nerman 191 p
3. Oliver Söderström 173 p
4. Andreas Bäckman 137 p
5. Nicklas Oscarsson 124 p

 

Golf GTI TCR

Den nya racingbilen med beteckningen TCR är baserad på den serietillverkade gatversionen Golf GTI Clubsport och är framtagen av Volkswagen Motorsport i huvudsak för att passa team i nationella mästerskap. Under den aerodynamiska karossen sitter en turbomatad motor på upp till 350 hästkrafter vilken driver framhjulen med en sexväxlad sekventiell växellåda. Utvändigt är den ca 15 cm bredare än en vanlig Golf och den har en vinge i aluminium för optimal väghållning. På insidan återfinns en racestol med huvudskydd samt en säkerhetsbur och FIA-godkänd säkerhetstank.

Bilens grundteknik är förutbestämd av TCR-organisationen och det sker genomgripande tester, mätningar och analyser inför säsongsstarten. Resultaten av dem utgör grunden för hur de olika tillverkarnas bilar ska klassificeras när det gäller prestanda, aerodynamik, vikt och viktfördelning. Målet är ”balans av prestanda” – för att uppnå största möjliga gemensamma grund för alla registrerade team, vilket ska säkerställa att det inte är tekniken utan förarens prestation som avgör vem som vinner. I år kommer Golf GTI TCR att – utöver STCC – finnas med racingserier i Asien, Mellanöstern, Italien och Tyskland men också i den internationella TCR-serien.

Årets STCC-kalender

  • 4-5 maj: Knutstorp
  • 16-17 juni: Anderstorp
  • 7-8 juli: Falkenberg
  • 18-19 augusti: Karlskoga
  • 8-9 september: Rudskogen, Norge
  • 21-22 september: Mantorp
Hela elva Volkswagen Golf GTI TCR kommer att stå på startlinjen när STCC-säsongen rullar igång på Knutstorp 4 maj. I en av bilarna sitter regerande rallycrossvärldsmästaren, tillika tidigare STCC-mästaren, Johan Kristoffersson. − Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet, säger Johan Kristoffersson, som tar favoritskapet med ro.

Trots att Kristoffersson numera har mångårig rutin från standardvagnsmästerskapet så blir det här faktiskt bara andra säsongen han kör hela serien. Den första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.
− Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.

STCC-mästerskapet återgår i år till två race per bana och sex tävlingshelger istället för sju.
− Det är en fördel med två race. Om vi ska kunna attrahera publiken får inte tävlingsdagen bli för lång, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.

Kristofferssons gäng siktar på seger i såväl förarmästerskapet som team- och juniormästerskapet. Men han vill också tillägga en ytterligare dimension.
− Vi går naturligtvis för att vinna, men ska inte bara stirra oss blinda på segrar. Vi vill också bjuda på en bra show med spektakulära omkörningar och vara teamet som publiken tycker om.

Med Johan Kristoffersson som ankare har Volkswagen Dealer Team BAUHAUS förstås goda förutsättningar att lyckas med detta och att även försvara teammästerskapstiteln. Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.
− Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Förarkollegan Johan Kristoffersson instämmer:
− Han körde jättebra. Seriös och målmedveten. Inget snack om att han kan lära sig åka fort. Han bestämmer själv hur bra han vill prestera.
− Testet var väldigt kul. Vi fick köra på både blött och torrt och bilen kändes extremt bra direkt. Jag har naturligtvis många saker att jobba med, men det funkade riktigt bra, säger Hugo Nerman själv.

Rutinerade Johan Kristoffersson får räkna med många frågor under säsongen, en rådgivarroll han gärna tar:
− Han får fråga precis hur mycket han vill. Jag känner igen mig mycket i Hugo. Själv hade jag Fredrik Ekblom som jag ställde tusentals frågor till.

Den här veckan blev det också klart med ytterligare en junior i teamet. Nicklas Oscarsson från Huddinge tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR, en lösning som blev klar på något av rekordtid när Oscarssons tidigare spår inte ledde fram till något. På några dagar var allt klappat och klart.

− För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing. Det känns otroligt kul att få de här förutsättningarna. Golfen är den bil vi tror mest på och det var förstås till KMS vi helst ville, säger en lycklig Oscarsson, som hoppas få känna på sin nya bil vid nästa test på Gelleråsen.

− Nicklas hade mycket strul förra året, och jag vet hur det kan kännas. Det ska bli jättespännande att se vad han kan göra med vår uppbackning, säger Tommy Kristoffersson om 19-åringen.

Kristoffersson ser positivt på att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS är med och profilerar nya talanger.
− Förra året blev Fredrik Blomstedt årets rookie när han körde för oss. Vi vill vara en del i Hugos och Nicklas ambitioner också.

Kristoffersson har också haft ett finger med i spelet när det gäller leverans av Golf GTI TCR-bilar till ett par av de andra teamen och han gläds därmed extra åt den stora uppsättningen Volkswagen-bilar i startfältet.
− Det visar att det finns många smarta racerförare som förstår vilket märke de vill satsa på.

Hans team har varit Volkswagen AG-koncernen trogen i hela två decennier och firar därmed en sorts jubileum.
− Vi går in i en spännande och inspirerande säsong med förnyat stöd från VW-koncernen och är stolta över att ha haft återförsäljarna med oss i hela 20 år.

Ekblom tillbaka där det började
Lika länge sedan var det samarbetet mellan WestCoast Racing och Fredrik Ekblom inleddes. 1998 startade Ekblom sin framgångsrika STCC-karriär i Dick Jönsson Wigroths stall. Det blev SM-guld då och nu är han tillbaka där allt började.
− Några av de roligaste och mest framgångsrika åren har jag tillbringat med WestCoast. Det är kul att bli välkomnad tillbaka, kommenterar Ekblom som körde hem ett SM-silver till Volkswagen Dealer Team förra året.
− Jag har varit lyckligt lottad som har fått köra för några av de absolut bästa teamen.

Erfarenheterna från förra säsongen gör att han känner till bilmodellen och med sin enorma rutin blir han en utmärkt mentor för teamkompisarna, syskonen Jessica och Andreas Bäckman.
− Jag är för gammal för att ha hemligheter, så de kommer att få veta allt jag kan, säger Ekblom med ett skratt.

Dick Jönsson Wigroth gör alltså comeback med WestCoast Racing och mönstrar den mest rutinerade av alla förare samt två nykomlingar från Boden. Syskonens väg till västkustgänget är en historia för sig.
− Det började på en gokart-bana under SM förra året, när de lånade ett par regndäck av mig, berättar Jönsson Wigroth.

Den första kontakten ledde så småningom till ett samarbete i STCC och syskonen har redan varit i elden i TCR UK i England.
− Och där har det gått väldigt bra, men vi bygger inga gigantiska förväntningar, påpekar WestCoast-chefen från basen i Halmstad.

Kågered dubblar
På andra sidan Sverige, i Linköping, har Micke Kågered Racing dubblat sin föraruppsättning. Dalmasen Andreas Ahlberg får sällskap av unge Oskar Krüger.
− Han kommer från Linköping. Jag har följt honom i gokart och tyckte det skulle vara kul att satsa på någon från trakten, berättar Micke Kågered som imponerades av Krügers första test på Mantorp häromveckan.

Kågered-gänget byggde erfarenhet under förra året och kommer med ett stärkt självförtroende i år, särskilt som Andreas Ahlberg bärgade teamets första pallplats under avslutningen på Mantorp.

Lestrup siktar mot toppen
Uppåt är det också i Lestrup Racing Team som gör sitt första test på Anderstorp kommande helg. Teamchefen Fredrik Lestrup har skrivit kontrakt med Andreas Wernersson och Oliver Söderström. Söderström är blott 19 år och kommer från två år med formelbil i Tyskland, ett intressant framtidsnamn. Wernersson gjorde ett succéinhopp under förra årets avslutning på Mantorp, där han körde hem teamets första topp tre-placering.
− Med Andreas kan vi fajtas om pallplatser och vinster, konstaterar Fredrik Lestrup och fortsätter:
− Nu har vi helt andra förutsättningar, som team, på förarsidan och med en bättre ekonomi.

Wärnelöv på egna ben
Förra året hade Lestrup Racing ingenjörsansvaret för Albin Wärnelövs bil i Experion Racing. Nu står Wärnelöv på egna ben i ett enbilsteam.
− När vi kom in i STCC förra året insåg vi att det var för avancerat för att vi skulle klara det själva. Nu tar vi steget fullt ut och gör det på flera års sikt. Det viktigaste är Albins utveckling och att teamet utvecklas, berättar pappa Johnny Wärnelöv som har anlitat ett rutinerat gäng med ingenjören Torbjörn Krondahl i spetsen.

Totalt är det alltså hela elva Volkswagen-bilar i startfältet. Det är något som får Volkswagens Sverige-chef Sten Forsberg att belåtet konstatera:
− Det har varit väldigt stort intresse för Golf GTI TCR i världen. Nyligen levererades bil nummer 100 från Volkswagen Motorsport. Och att fem team i STCC har valt att satsa på Golf är ett riktigt styrkebesked!