Går du i tankarna på en kombi men vet inte om du välja en laddhybrid eller en helt eldriven bil? I detta utförliga test från Auto Motor & Sport jämförs Volkswagens två populära kombibilar: laddhybriden Passat 1,5 TSI eHybrid med 272 hk och helt eldrivna ID.7 Tourer Pro med 286 hk.
Testet utvärderar bilarna utifrån flera faktorer, såsom prestanda, komfort, ekonomi och praktikalitet. Här nedan följer en sammanfattning. Du kan läsa hela testet längre ner.
Tekniska specifikationer och prestanda:
Passat eHybrid: Har en systemeffekt på 272 hk och en elektrisk räckvidd på cirka 12 mil (WLTP). Den kan snabbladdas med upp till 50 kW, vilket är ovanligt för en laddhybrid.
ID.7 Tourer Pro: Drivs helt på el med en räckvidd på upp till 412 km i testet och snabbladdning på 175 kW (eller 200 kW i Pro S-versionen).
Kör- och komfortupplevelse:
ID.7 Tourer erbjuder en tystare och mer följsam körning tack vare sin eldrivna drivlina, men känns tyngre och mindre smidig på kurviga vägar.
Passat eHybrid är lättare och har en mer dynamisk körupplevelse, särskilt på kurviga vägar, men den saknar vissa av elbilens egenskaper som smidighet och responsivitet.
Ekonomi och ägandekostnader:
Passat eHybrid är billigare vid köp och har en lägre totalkostnad per månad för privatköpare.
ID.7 Tourer är mer ekonomisk vid privatleasing och tjänstebilsförmån tack vare lägre förmånsvärde och bättre leasingavtal.
Bränsleförbrukning och driftkostnader: ID.7 är snålare på el än Passat eHybrid, även när Passat körs enbart på el. Det är billigare att köra på el än på bensin.
Slutsats:
Passat eHybrid vinner testet tack vare sin lägre inköpskostnad och mångsidighet, särskilt för privatköpare. ID.7 Tourer är dock den modernare bilen med högre komfort och mer avancerad teknik, vilket gör den mer attraktiv för tjänstebilister och privatleasing. Ditt val beror alltså på hur du tänker finansiera bilen och hur du planerar att använda den.