2.7.59.9, 2018-10-09 10:11:18

Laddhybrider.

Det bästa av två världar. Förmånligt bra på det mesta.

Laddhybriden drivs av två motorer, en el- och en förbränningsmotor som jobbar tillsammans. Men till skillnad från traditionella hybrider, kan batteriet laddas både vid körning och via ett eluttag. Den kan köras upp till 50 km på ren eldrift. Vid längre sträckor tar förbränningsmotorn över. Lågt förmånsvärde och låg milkostnad gör den till tjänstebilsförarens favorit.

Volkswagens laddhybrider.

Fördelar.

Bilägande på en ny nivå.

Lätt att ladda. Enkel att köra.

En bil alla tjänar på.

Att köra en laddhybrid är inte bara bra för miljön. Det är också förvånansvärt förmånligt ekonomiskt. Tar man hänsyn till helheten är den betydligt billigare att äga och köra än man kan tro. Som tjänstebilsförare drar du dessutom nytta av låga förmånsvärden samt låg milkostnad.

Exempel: Privatpersoner

Exemplen gäller standardutrustade bilar.

  1. Supermiljöbilarna är undantagna från fordonsskatt i 5 år. Dock endast tom 30:e juni 2018 då bonus malus träder i kraft 1:a juli.
  2. Energikostnaden är uträknad baserat på elpris på 1,50 kr / kWh, ett bensinpris på 13.50 kr/l och blandad körning till 50% på el. Förbrukning och energikostnad kan variera beroende på körstil, temperatur, mm.
  3. Supermiljöbilspremien är en begränsad premie som utges av svenska staten. För 2018 fram till 1:a juli  är supermiljöbilspremien 20 000 kr.

1 Vägguttag. Fullt laddad ca 3 h 45 min (Golf GTE) och 4 h 15 min (Passat GTE)
2 Väggbox. Fullt laddad på 2 h 15 min (Golf GTE) och 2 h 30 min (Passat GTE)
3 Publik laddningskontakt. Fullt laddad på 2 h 15 min (Golf GTE) och 2 h 30 min (Passat GTE).

Golf GTE
Bränsleförbrukning i l/100 km: 1,6 (bland. körn.)
Elförbrukning i kWh/100 km: 11,6 (bland. körn.)
CO2-utsläpp i g/km: 37 (bland. körn.)

Passat GTE
Bränsleförbrukning i l/100 km: 1,6 – 1,7 (bland. körn.)
Elförbrukning i kWh/100 km: 12,2 – 12,8 (bland. körn.)
CO2-utsläpp i g/km: 39-37,2 (bland. körn.)

Räckvidd och förbrukning enligt NEDC. De angivna värdena fastställdes enligt lagligt stipulerade mätmetoder. Uppgifterna refererar inte till en enskild, individuell bil och ingår inte i något erbjudande, utan ska enbart användas för att jämföra olika sorters bilar. Bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen hos en bil beror inte bara på hur effektivt bilen utnyttjar bränslet, utan påverkas även av körförhållanden och andra icke-tekniska faktorer (t.ex. miljö). Extrautrustning och tillbehör (anpassade delar, däck, osv.) kan påverka relevanta fordonsparametrar, t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och tillsammans med väder- och trafikförhållanden även påverka förbruknings- och prestationsvärden. Enligt gällande version av direktivet 1999/94/EG: Ytterligare information om officiell bränsleförbrukning och de officiella specifika CO2-utsläppen hos nya personbilar finns i “Guide on Fuel Economy, CO2 Emissions and Power Consumption of New Passenger Cars” som erbjuds kostnadsfritt hos alla återförsäljare och på DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Helmuth-Hirth-Straße 1, D-73760 Ostfildern eller på www.dat.de